عملیات اجرایی آزادراه پردیس - هراز آغاز شد

باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محبوبه کباری - امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استانداری تهران و نماینده رودهن عملیات اجرایی آزادراه پردیس _ هراز آغاز شد.
براساس این گزارش پروژه آزادراه پردیس - هراز در ادامه آزادراه تهران - پردیس از کیلومتر ۹۰۰+۲۲ و پس از مبدل شرق پردیس شروع می شود .
این پروژه در امتداد جنوب غرب به شمال شرق از شمال شهر بومهن عبور کرده و در انتها به واریانت امام زاده هاشم قبل از پل آبعلی متصل می شود طول تقریبی این آزادراه ۱۲ کیلومتر بوده است.
علت اصلی احداث این آزادراه تکمیل آنتن های اتصالی آزادراه تهران-رودهن به راههای شریانی جاده دماوند و جاده هراز و افزایش ایمنی و سرعت ترافیک عبوری و رفع گره های ترافیکی محدوده شهرهای پردیس و بومهن است.
دوره مشارکت شامل زمان احداث و بهره برداری جمعا ۲۶/۵ سال پیش بینی شده است.
بر اساس برآوردهای اولیه هزینه اجرای این آزادراه ۱۲ کیلومتری ۴۶۷۰۰ میلیارد ریال است .
زمان اجرای پروژه ۵۴ ماه پیش بینی شده و آزادراه دارای ۴ دستگاه پل به طول ۱۰۲۳ متر و ۷ دستگاه تونل به طول ۶۴۶۲ متر است طول پروژه ۱۲ کیلومتر عرض مسیر ۲۸.۶ متر بر ساعت حداقل شعاع قوس ۵۶۰ متر حداکثر شیب طولی ۶ درصد است.
پروژه راهبردی آزادراه پردیس - هزار به عنوان شاخه شمالی بومهن که نقش مهمی در تکمیل زنجیره اتصال شرق تهران به محور شمالی کشور دارد این پروژه به طول ۱۲ کیلومتر به صورت ۲ باند رفت و برگشت و ۴ خط عبوری در ادامه آزادراه تهران - پردیس پس از تبادل شرقی پردیس آغاز و با عبور از شمال شهر بومهن، به جاده موجود هراز و در آینده نزدیک به واریانت امامزاده هاشم متصل میگردد این محور از لحاظ ژئوپلیتیکی، یکی از کریدورهای کلیدی تردد مسافر و حمل کالا در شرق استان تهران محسوب میشود.
احداث این پروژه علی رغم طول نه چندان زیاد یکی از مؤثرترین پروژه ها برای رفع گره های ترافیکی شرق استان تهران و ایجاد دسترسی ایمن و سریع به جاده های شمالی کشور است.
این پروژه با مشارکت ۷۰ درصدی شرکت پارس تابلو و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و در قالب مشارکت عمومی – خصوصی (PPP) اجرا خواهد شد دوره مشارکت این پروژه ۲۶/۵ سال شامل دوران احداث و بهره برداری تعیین شده است.
برای عبور این مسیر از منطقه ای کوهستانی و صعب العبور، تمهیدات فنی سنگینی پیش بینی شده است، از جمله احداث ۴ دستگاه پل بزرگ به طول مجموعاً ۱۰۰۰ متر و همچنین حفر و تجهیز ۷ دستگاه تونل با طول تقریبی ۶۵۰۰ متر که این حجم از عملیات مهندسی بیانگر پیچیدگی و اهمیت فنی پروژه در مقیاس ملی است.
مزایای اجرای این پروژه
• تکمیل شبکه آزادراهی شرق تهران و اتصال آزادراه تهران - پردیس به جاده های شریانی از جمله جاده هراز
• کاهش زمان سفر و بهبود تردد در پرترددترین مسیر دسترسی به شمال کشور افزایش ایمنی و روان سازی عبور و مرور در محدوده شهرهای پردیس، بومهن و رودهن
رعایت الزامات پدافند غیر عامل با توجه به خطر زمین لغزش در محدوده مبارک آباد و شرایط لرزه خیزی منطقه
• کاهش میزان مصرف سوخت
• کاهش آلاینده های زیست محیطی
.رونق صنعت توریسم
• افزایش ایمنی تردد و کاهش سوانح جاده ای
12209415