فرهنگی‌هنری 12:22 - 06 تیر 1396
نمایش «خسیس» که این روز ها برای اجرا در پردیس تئاتر تهران آماده می شود با اجرای یک نمایش خیابانی و شاد در مناظق مختلف تهران عموم مخاطبان را به دیدن این نمایش دعوت می کند.

عروسک هارپاگون در نمایش خیابانی «خسیس»

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم کاظمی سرپرست و کارگردان گروه تئاتر مستقل که تمرینات مجزایی برای گروه موزیکال و عروسکی خیابانی «خسیس» در امتداد تمرینات اصلی گروه داشته اعلام کرده که برای اولین بار با استفاده از تئاتر خیابانی به تبلیغ یک اجرای صحنه ای خواهند پرداخت.

این کارگردان و بازیگر تئاتر که توجه ویژه ای به نقش اطلاع رسانی و تبلیغات آثارش داشته است، گفت: با توجه به گستردگی تهران، بسیاری از مردم تا نیاز نباشد ممکن است ماه ها یا حتی سال ها از محدوده منطقه شهری خودشان خارج نشوند ، بعضی ها حتی اسم خیابانها و محله های مختلف تهران را نمی دانند با اینکه ساکن همین شهر هستند . بعضی از همشهری های ما از موقعیت جغرافیایی شهرشان و محل رویدادهای هنری – ورزشی – فرهنگی جز در اخبار و طی شنیده ها، آگاهی درستی ندارند.

وی ادامه داد: دیدن یک نمایش برای مردم مثل دیدن فیلم نیست که منتظر نسخه ویدیویی باشند یا کالای مصرفی نیست که سفارش دهند و دم در خانه تحویل بگیرند. مردم باید از خانه های شان خارج شوند، مسافتی طی کنند ، وقت بگذارند و هزینه بپردازند. پس باید بدانند چه چیزی کجا و چگونه اتفاق می افتد. به درستی ، حقیقتا و بدون درشت نمایی. این مرحله هنوز تبلیغات نیست زیرا تبلیغات روی ذهن تماشاچی تاثیر می گذارد  به طوری که ممکن است تبلیغ گویای واقعیت جنس نباشد.

کاظمی درباره تاثیر اطلاع رسانی درخصوص یک تئاتر گفت: ما گروه های اجرایی قبل از اینکه بتوانیم به مرحله تبلیغات اجراهایمان قدم بگذاریم پروسه پیش تبلیغات را در پیش داریم که همان اطلاع رسانی است و چه بسا گاهی از این مرحله فراتر نرویم، زیرا همین مرحله هم نیازمند برنامه ریزی، صرف هزینه و زمان است و باید ارگان های دولتی که کارمند و دفتر و دستک دارند به کمک گروه ها بیایند که مدتی وظیفه اشان را فراموش کرده اند. پس در درجه اول ما باید بتوانیم درست اطلاع رسانی کنیم، راه های اطلاع رسانی را فراگیرتر کنیم. اجازه بدهیم به تعداد بیشتری از افراد این خبر برسد که چه رویدادی، کجا و با چه شرایطی در حال رخ دادن است و حق انتخاب را به خود آنها واگذاریم.

وی درباره اینکه چه برنامه تبلیغی ویژه ای را برای نمایش خسیس طراحی کرده است، اظهار کرد: در کنار همان روش های همیشگی گروه خودمان؛ این بار برگرفته از شکل اجرایی و نوع نمایش به طور موازی یک گروه نمایش خیابانی تدارک دیده ایم که بخش هایی از موسیقی های نمایش را در پارک ها و اماکن عمومی اجرا می کنند و در مورد نمایش صحنه ای خسیس اطلاعاتی خواهند داد و همزمان امکان پخش تراکت و بروشور، پیش فروش بلیط ها به صورت تخفیفدار هم وجود دارد.

سرپرست گروه تئاتر مستقل افزود: بعداز بازبینی و اخذ مجوزهای لازم ، برنامه زمان بندی این اجراها به صورت جدول مشخص ، منتشر خواهد شد.

کاظمی دلیل انتخاب تئاتر خیابانی برای تبلیغ را چنین توضیح می دهد: طبیعی است که این روزها خیلی با شبکه های مجازی کار می کنیم و بیشترین اطلاعات را از طریق همین رسانه ها می گیریم. به دنبال آن استفاده از شخصیت های گرافیکی و انیمیشن و حروف نگاری های رنگارنگ و جذاب تصویری مارا ترغیب می کند تا تبلیغ یک محصول را ببینیم زیرا تایم آن کوتاه است ، زیاد وقتمان را نمی گیرد و در عین حال از نظرتصویری هم جذب کننده است و خوشمان می آید اما انتشار آن هم محدود است . یافتن گروه ها و کانال های پرمخاطب تبدیل به تجارتی شده که هزینه اش کمتر از چاپ و تکثیر و اعلان و رساندن اطلاعات قابل دسترس به روشهای شهودی نیست .

وی نوع نمایش، کارگردان، طیف بازیگران و عوامل دیگر و همینطور نوع مخاطب هدف را در انتخاب شیوه آگاهی رسانی مهم دانسته و ادامه می دهد: با توجه به امکانات گروه تئاترمستقل و شرایط حرفه ای تئاتر کشورمان وتنوع شیوه اجرایی نمایش «خسیس»، مدلی از اطلاع رسانی را پیدا کرده ایم که بتوانیم مستقیم با تماشاچی هدف، ارتباط داشته باشیم ونظرمان این است که واقعیت نمایش را رو در رو نشان دهیم نه شکل زیبا، ویدیویی، گرافیکی و جذاب شده یک نمایش صحنه ای را.

این کارگردان تئاتر ضمن نقد واحد های روابط عمومی سالن های تئاتر گفت: فعالان صنعت روابط عمومی، و کارمندان مراکزی که معمولا نمایش ها به سفارش آن ها تولید می شود، طی سال های گذشته با موضع گیری های غلط و غیر کارشناسانه مدیران کار اصلی خود را فراموش کرده اند و وظیفه اطلاع رسانی، چاپ و تکثیر و تبلیغات شهودی و مجازی به عهده گروه های نمایشی گذاشته شده تا در کنار همه مشکلات تولیدی که معمولا دارند وکمکی هم دریافت نمی کنند، این چاله را هم پر کنند.

مریم کاظمی در پاسخ به این پرسش که برنامه این گروه خیابانی چیست و آیا یک اجرای  نمایشی را آماده کرده است؟ توضیح داد: علی رغم اینکه مولیر این نمایش را به نثر نگارش کرده است ولی نمایش «خسیس» به شکل نیمه موزیکال اجرا می شود و شاعرانگی مفرحی در ذات خود دارد. گروه تئاتر خیابانی نمایش «خسیس» هم یک اجرای مینی مال و جمع وجور بخشی از مدل اصلی نمایش صحنه ای «خسیس» با 2 نوازنده و یک عروسک گردان هستند که می خوانند و اجرا می کنند و هدف آن جذب مخاطب از طریق شیوه اجرای میدانی است. اجرا ماکتی است که تماشاچی را آگاه میکند که قراراست چه نوع نمایشی را ببیند.

وی مکان اجرای این نمایش ها را طبق برنامه ریزی مشخص، پارک ها و مراکز تفریحی خانوادگی مردم درشبهای تابستان  و زمان آن را شب ها معرفی می کند.

در نمایش خیابانی «خسیس» نسیم امیر خسرو عروسک گردان ماریونت در کنار گروه موسیقی متشکل از نوازنده کا خوم  امیر سلیمانی مقدم و نوازنده گیتار بنیامین قهرمان به اجرای برنامه می پردازند. معین البکا یا گرداننده این گروه را جواد اعرابی بر عهده دارد و سهیلا باجلان عروسک ماریونت این تئاتر خیابانی را ساخته است.


9207237
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نوزدهمین «شب کارگردان» انجمن کارکردانان تئاتر ایران عصر امروز نهم اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نوزدهمین «شب کارگردان» انجمن کارکردانان تئاتر ایران عصر امروز نهم اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حمید مولانا، استاد بین‌الملل علوم ارتباطات گفت: رویکرد سازمان صداوسیما بر حضور فعال مردم و لایه‌های مختلف اجتماع استوار است و بیشتر حول محور مخاطب گستره داخلی برنامه‌سازی می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیمان جبلی با تاکید براینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر می‌دانیم، گفت: صدا و سیما امسال نیز با تمام توان در خدمت نمایشگاه کتاب است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی مردم دو کشور خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» راه‌یافتگان نهایی بخش‌های کاریکاتور، شعر طنز، داستان کوتاه طنز، نثر طنز و طنز چندرسانه‌ای به بخش داوری هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنزپهلو» معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف از نمایشگاه دستاورد‌های وقف به عنوان فرصتی مناسب یاد کرد که از طریق آن به معرفی کارکرد‌های این نهاد در حوزه‌های مختلف پرداخته اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بهینه سازی تولید مد نظر است؛ گفت: سازمان اوقاف افتخار این را دارد که خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌داند و این مسیر را بر اساس تنطیم گری ایشان طی می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام عادل گفت: به طور میانگین روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند که ۷۰ درصد آنها جزو بازدیدکنندگان تخصصی بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام عادل گفت: به طور میانگین روزی ۷۰۰ نفر از نمایشگاه دستاورد‌های وقف بازدید کردند که ۷۰ درصد آنها جزو بازدیدکنندگان تخصصی بودند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است