سیاسی 05:15 - 30 مهر 1398
یک وکیل دادگستری
یک وکیل دادگستری گفت: قوه قضاییه هم راسا و هم از طریق ضابطین خود یعنی نیروی انتظامی باید زمینه‌های حضور جدی پیشگیرانه را هم در رابطه با جرایمی مانند سرقت موبایل و کیف قاپی و ... تقویت کند و هم در مواجهه با متخلفین با برخورد قاطع مانع از این شود که این موارد تشدید شود.

قوه قضاییه زمینه حضور پیشگیرانه خود در رابطه با جرایمی مثل کیف قاپی را تقویت کند

علیرضا آذربایجانی در گفت وگو با ایسنا  دررابطه با افزایش جرایمی نظیر کیف قاپی و سرقت موبایل و وظیفه نیروی انتظامی در تامین امنیت شهروندان، گفت: بحث امنیت حقوق شهروندان در مفهوم کلی  با قوای سه گانه مرتبط است. قوه مقننه در ارتباط با تصویب قوانین و مقررات برای حفظ و تامین امنیت حقوق شهروندان اولین نقش را برعهده دارد. قوه مجریه یا وزارت کشور هم می تواند یک حلقه واسطی بین قوای مقننه و قضاییه باشد در ارتباط با ایجاد بسترهایی که این امنیت را ایجاد وتقویت می کند؛ چه از طریق نیروهای انتظامی و چه از طریق امکاناتی که در استانداری ها و فرمانداری ها و ... وجود دارد.

وی افزود: قوه قضاییه علاوه بر اینکه در ارتباط با  مقوله پیشگیری از جرم و تخلف و برخورد با متخلفین باید به وظیفه اش عمل کند بلکه مهمترین کاری که این قوه برعهده دارد این است که  بعد از  تحقق تخلف یا جرم، باید زمینه تسهیل احقاق حق مردم را ایجاد کند زیرا یکی از مشکلات کنونی این است که احقاق حق کردن و مراجعه به مراجع قضایی، آنقدر با هزینه های زیاد همراه است که بسیاری از مردم ترجیح می دهند موضوع شکایت خود را رها کرده و پیگیری نکنند. همین مساله  منجر به تجری مجرمین و خلافکارها می شود.

این وکیل دادگستری درباره وظیفه نیروی انتظامی در تامین امنیت شهروندان گفت: قوه قضاییه هم راسا و هم از طریق ضابطین خود یعنی نیروی انتظامی باید زمینه‌های حضور جدی پیشگیرانه را هم در رابطه با جرایمی مانند سرقت موبایل و کیف قاپی و ...  تقویت کند و هم در مواجهه با متخلفین با برخورد قاطع  مانع از این شود که این موارد تشدید شود.

آذربایجانی با بیان اینکه مسوولیت نظارت کلی بر حفظ حقوق شهروندان و اجرای مقررات بر عهده نیروی انتظامی در مفهوم اعم است، گفت: به عنوان مثال وقتی که راهنمایی و رانندگی حضور فعال و جدی در شهرها نداشته باشد، متخلفین با توقف هایی مثل توقف دوبله روی حقوق دیگران پا می گذارند و اگر نیروی انتظامی بتواند نقش خود را در این زمینه با قاطعیت ایفا کند، یکی از مهمترین بخش هایی است که به عنوان اقدام پیشگیرانه می تواند موثر باشد و اگر با تخلفات برخورد کرد هم  باید سریعا پرونده تشکیل دهد و هم انرا به مراجع قضایی ارسال کند.

وی تاکید کرد: دستگاه اجرایی و عملیاتی قوای سه گانه و مشخصا قوه قضاییه، نیروهای انتظامی هستند که اگر وظایفشان را خوب و قاطع انجام دهند، در حفظ حقوق شهروندی و تامین امنیت شهروندان نقش قابل قبولی را دارند.

این وکیل دادگستری در پایان با بیان اینکه مساله تامین امنیت، مساله‌ای نیست  که منحصر به یک بخش خاص باشد، گفت: مثلا سازمان بازرسی کل کشور به عنوان بازوی نظارتی قوه قضاییه می تواند با بررسی های مستمر و دوره ای اولا مانع از تحقق یکسری تخلفات شود و همچنین برخورد کننده با تخلفات باشد. در کنار نیروهای انتظامی به عنوان زیر مجموعه قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور و همچنین سمن ها - سازمان های مردم نهاد-  مثل کانون های وکلا می توانند در ارتباط با مقوله حفظ حقوق شهروندی پویاتر عمل کنند و  با توجه به اشراف و شناختی که از مسایل حقوقی دارند می توانند در پیشگیری از تخلفات موثر باشند.

انتهای پیام


10272574
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی در حاشیه اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع قزاقستان دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از جنبش دانشجویان آمریکایی شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع ایران و روسیه آخرین وضعیت تحولات منطقه و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که پس از تصویب در مجلس، برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است