بین‌الملل 09:52 - 03 مهر 1397
یک تحقیقات انجام شده از سوی دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که ارتش میانمار دست به یک کمپین "کاملا هماهنگ و برنامه‌ریزی شده" به منظور کشتار دسته جمعی، ‌تجاوزهای گروهی و دیگر جنایات علیه اقلیت مسلمان روهینجا، زده است.

آمریکا: جنایات ارتش میانمار علیه روهینجاها، هماهنگ و برنامه‌ریزی شده بود

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، گزارش مربوط به این تحقیقات که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، می‌تواند برای توجیه تحریم‌ها و مجازات‌های دیگر از سوی آمریکا علیه مقام‌های میانمار مورد استفاده قرار بگیرد.

با این حال این گزارش از توصیف این جنایات به عنوان نسل کشی یا جنایت علیه بشریت خودداری کرده و به گفته مقام‌های آمریکایی همین مسئله‌ موضوع یک بحث شدید داخلی قرار گرفت و این بحث باعث تاخیر حدودا یک ماهه در انتشار گزارش شد.

این گزارش در نتیجه بیش از هزار مصاحبه با زنان و مردان روهینجا در کمپ‌های آوارگان در بنگلادش جایی که تقریبا 700 هزار مسلمان روهینجا بعد از فرار از عملیات ارتش میانمار در سال گذشته به آنجا منتقل شده‌اند، تهیه شده است.

در این گزارش 20 صفحه‌ای آمده است: خشونت‌های اخیر در ایالت راخین در شمال میانمار افراطی، وسیع،‌ دارای ابعاد گسترده و ظاهرا تنظیم شده برای ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و بیرون راندن اجباری ساکنان روهینجا از مناطقشان بوده‌ است.

در این گزارش آمده است: ابعاد و دامنه عملیات‌های ارتش میانمار نشان می‌دهد که این اتفاقات کاملا برنامه‌ریزی شده و هماهنگ بوده‌ است.

بازماندگان این خشونت‌ها با جزئیات وحشتناکی توضیح داده‌اند که شاهد چه اتفاقاتی بوده‌اند و به گفته آن‌ها سربازان میانمار اقدام به کشتن کودکان کوچک و کم سن و سال کرده‌اند به سمت افراد غیر مسلح شلیک کرده‌اند و یکسری قربانیان را زنده به گور کرده و یا در داخل گودال‌های گورهای دسته جمعی انداخته‌اند. آن‌ها از وقوع تجاوزهای جنسی گسترده از سوی نظامیان میانمار علیه زنان روهینجا که اغلب در مقابل انظار عمومی افتاده، صحبت کرده‌اند.

زاو هتای سخنگوی دولت میانمار از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده و گفته که اجازه پاسخ به پرسش‌ها در تماس تلفنی را ندارد و تماس‌های رویترز با ژنرال تون تون نایی، سخنگوی ارتش میانمار نیز بی جواب ماند.

یکی از این شاهدان توصیف کرده که نظامیان میانماری چهار دختر روهینجایی را ربوده و به مدت سه روز آن‌ها را مورد تجاوز قرار دادند و این شاهد آن‌ها را «نیمه جان» توصیف کرد.

گروه‌های حقوق بشری و فعالان روهینجایی گفته‌اند که آمار کشته‌های کمپین سرکوب ارتش میانمار که از اوت 2017 آغاز شد به هزاران نفر می‌رسد.

نتایج این تحقیقات مقام‌های آمریکایی به شکلی کمتر رسمی و آن هم به روی وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد.

انتشار این گزارش حدود یک ماه بعد از آن که بازرسان سازمان ملل گزارش خود را منتشر کرده و در آن ارتش میانمار را به "اقدام با نیت نسل کشی" متهم کرده و خواهان پیگرد قضایی فرمانده کل و پنج ژنرال ارتش میانمار طبق قوانین بین‌المللی شدند، صورت می‌گیرد.

مقام‌های وزارت امور خارجه گفته‌اند که هدف از این تحقیقات تعیین وقوع نسل کشی نبوده،‌ بلکه هدف مستند سازی حقایق درخصوص جنایات رخ داده بوده تا بر مبنای آن سیاست‌های آمریکا به منظور پاسخگو دانستن مسببان آن‌ها تنظیم شود.

این گزارش با این حال هیچ اقدام جدیدی را پیشنهاد نداده است.

یک مقام آمریکایی گفت: این به عهده مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا است که تصمیم بگیرد در آینده اجازه اقدام "حقوقی" را بدهد یا خیر و این احتمال وجود دارد.

انتهای پیام


9918448
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انصارالله یمن اعلام کرد در طول ۲۰۲ روز تجاوز اسرائیل به غزه، حدود ۱۰۲ کشتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس مورد حمله قرار گرفتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: سفر آیت‌الله رئیسی فرصتی برای تعمیق همکاری‌های همه جانبه ما با ایران بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فلسطینی گزارش دادند جنگنده‌های اسرائیلی یک مقر صلیب سرخ را در غرب غزه مورد حمله قرار داده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام رسانه‌های کره شمالی کیم جونگ اون در جریان آزمایش ارزیابی سامانه موشک‌انداز چندگانه که به زودی آزمایش رسمی آن انجام می‌شود، قرار گرفته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ایالات متحده می‌خواهد مراسم اصلی فارغ التحصیلی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را برای اولین بار در تاریخ این دانشگاه به دلایل امنیتی لغو کند. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی بارندگی شدید در تانزانیا و کنگو ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در نتیجه حملات پنجشنبه شب حزب الله در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل به جنوب لبنان، یک صهیونیست در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین به هلاکت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برپا کردن چادر در اعتراض به حدود هفت ماه جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه از دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده به دانشگاه‌های کانادا گسترش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از مردم فلسطین در استان‌های مختلف شهر صعده امروز با شعار «همراه با غزه باعزت... بسیج و آمادگی» برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است