وبگردی 10:32 - 13 آذر 1395
«باید خط ایرانی را برای کتابت قرآن برگزینیم» این گزاره ی تاکیدی را آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید در دیدار با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کردند، تاکیدی که ریشه اش شاید به سال 1391 برگردد یعنی زمانی که بر اساس یک مصوبه اعطای مجوز به قرآن هایی با کتابت ایرانی ممنوع اعلام شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید بر این باور است قرآنی که در ایران چاپ می شود حتما باید از خط ایرانی بهره ببرد، این مرجع تقلید با بیان اینکه جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق نیازمند قرآن‌هایی به خط ایرانی هستند، گفت: دیگران قرآن‌هایی به خط عثمان طه در اختیار آنها قرار می‌دهند و ما نیز باید نسبت به چاپ قرآن به خط ایرانی اهتمام داشته باشیم.
اما چرا امروزه قرآن در کشور ما به خط ایرانی منتشر نمی شود، پرسشی که  آن را با معاون سازمان دارالقرآن کریم در میان گذاشت، احمد حاجی شریف گفت: وقتی صحبت از بهره بردن خط ایرانی در قرآن کریم به میان می آید دو بُعد دارد، مساله اول خوشنویسی است یعنی فردی که کار خوشنویسی را انجام می دهد،‌ ایرانی باشد، اما مساله دوم نحوه کتابت کلمات قرآن است که منظور مراجع محترم از جمله حضرت آیت الله سبحانی و حضرت آیت الله مکارم بیشتر بر همین نحوه کتابت است.


او افزود: متاسفانه حدود چهار، پنج سال است که مرکز طبع و نشر قرآن کریم شیوه ای را در نظر گرفته که بر اساس آن سازمان دارالقرآن کریم اجازه ندارد به قرآن هایی با کتابت و خط فارسی مجوز اتشار دهد. الان طوری است که ما صالحات را صلح بنویسم، صالحات بخوانیم، اذهاب را اذهب بنویسیم و اذهاب بخوانیم، مرحوم آیت الله معرفت فرموده اند در قرآن حدود 7 هزار و خرده ای از این دست کلمات وجود دارد که هیچ دلیلی هم وجود ندارد که ما چنین کتابتی داشته باشیم.


حاجی شریف ادامه داد: مهم این است که مردم بتوانند بخوانند، الان جریانی در کشور وجود دارد که بنظرم باید آن را مورد مطالعه جدی قرار داد، از نظر علامت گذاری خود کشورهای عربی برای حروف ناخوانا علامتی تعریف کردند، ولی متاسفانه در قرآن های ما حروف ناخوانا علامت ندارد، صداهای کشیده علامت ندارد، علامت سکون را هم حذف کرده اند، در مدارس ما می آیند سکون را ابتدا آموزش می دهند، بعد در سال های بالاتر حذف می کنند.


معاون دارالقرآن تاکید کرد: فعلا از سال 1391 و بر اساس دستوری که مرکز طبع و نشر قرآن کریم مصوب کرده است سازمان دارالقرآن کریم به هیچ قرآنی که بر اساس کتابت ایرانی باشد مجوز انتشار نداده است.


از حاجی شریف پرسیدم شما که خودتان مخالف این رویکرد هستید چگونه آن را اجرا کردید ، او توضیح داد: ما ابتدا مقاومت کردیم اما در نهایت با توجه به برخی نامه نگاری ها تبعیت کردیم.


این کارشناس قرآنی در پایان گفت: آیت الله مکارم جزوه ای را چند سال پیش چاپ کردند که در آن به چندین ‌غلط آشکار که در قرآن هایی با کتابت عثمان طه وجود دارد، اشاره کرده بودند و به این رویکرد انتقاد و اشکال وارد دانستند.
منبع: جام جم آنلاین
انتهای پیام/
 

8437678
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتار‌های غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآن‌ها رویگردان و حتی متنفر شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق نقش مهمی در ارتقاء وضعیت بازدارندگی کشورمان و تثبیت جایگاه ویژه ایران نظام امنیتی غرب آسیا داشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اردیبهشت ۱۴۰۱ جایگاه «برترین پهلوان قرن» ایران به «سیدحسن رزاز» رسید که جهان‌پهلوان «غلامرضا تختی» گفته بود که من هرچه دارم از او دارم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هر ساله میلیون‌ها نفر از افراد بی‌خبر قربانی کلاهبرداری‌های آنلاین می‌شوند. کلاهبرداران می‌توانند صدمات جبران ناپذیری به موجودی بانکی، شهرت و زندگی شما وارد کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر به معماهای تصویری علاقه دارید مطلب زیر را از دست ندهید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اعتماد به نفس وابسته به سن نیست، بلکه به رفتار بستگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ایران با رژیم بعث عراق تنها به چهار دهه قبل ختم نمی شود و حالا هم نقل این محفل و آن مجلس است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اولین نمونه بومی سازی شده ۶سیلندر بنزینی خورجینی ۴لیتری که چند روز پیش رونمایی شد، ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به نمونه‌های دیگر منحصربه‌فرد می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موسیقی متن و تیتراژ سریال تلویزیونی دلیران تنگستان از جمله ملودی‌های ماندگار و با کیفیت مربوط به مجموعه‌های تلویزیونی سیما است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» موضوع خطا‌های افراد در مأموریت‌های اجرایی مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است و در همه مشاغل و اقدامات اجرایی محتمل است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است