سیاسی 12:39 - 03 مهر 1397

انتقاد از اصرار هیات رئیسه مجلس برای الحاق به کنوانسیون های مبهم

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در نطق میان دستور خود اظهار داشت: شهادت جمعی از هموطنانمان در عملیات تروریستی اخیر در اهواز را به ملت ایران و مردم خوزستان تسلیت می‌گوییم و به آل سعود و حکام امارات اعلام می‌کنیم دوران بزن در رو تمام شده و به زودی نتایج جنایات آنها دامن خودشان را خواهد گرفت.

وی افزود: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم ما در مواجهه با جنگ اقتصادی آمریکا نه تنها از گذشته ضعیف‌تر نیستیم، بلکه همه آمارها و نظرات کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد قطعا از گذشته قوی‌تر هستیم. آمریکا اکنون بیش از همه زمان‌ها در انزوا قرار گرفته است.

دهقان تصریح کرد: ما باید با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی یک جبهه اقتصادی متشکل از کشورهای ایران، چین، ترکیه و روسیه تشکیل دهیم و از طریق مکانیسم‌های خاص بانکی و ارزی مشکل مربوط به تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

این نماینده مجلس افزود: متأسفانه در این شرایط ماه‌هاست که سفارتخانه‌های ما در چین و هند که از مهمترین شرکای تجاری ما هستند با سرپرست اداره می‌شوند. ما دیگر نمی‌خواهیم راجع به بی‌تدبیری‌های دولت در گره زدن حل مشکلات کشور به مذاکرات هسته‌ای و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پاره کردن یا پاره نکردن برجام توسط رئیس‌جمهور آمریکا و گرفتار کردن کشور در رکود بی‌سابقه اقتصادی و تعطیلی برخی کارخانجات کشور و افزایش نقدینگی بی‌سابقه از حدود۴۸۰ هزار میلیارد تومان به هزار و ۶۵۰ هزار میلیارد تومان در ۵ سال گذشته سخن بگوییم.

وی گفت: متاسفانه بی‌تدبیری‌ها در همین چند ماه گذشته در خصوص تصمیمات مربوط به ثبت سفارش‌ها، تصمیمات ارزی و تصمیمات مربوط به سکه و طلا، تصمیمات مربوط به خودرو و صادرات و واردات نشان می‌دهد که دولت باید نسبت به تغییر و تعویض برخی از وزرای خود به ویژه وزیر صنعت فورا اقدام کند.

دهقان تصریح کرد: هفته گذشته با تعدادی از مدیران کارخانجات با حضور مسئولان استانی و شهرستانی جلسه‌ای داشتیم. برخی از آنها معتقد بودند آنها را آمریکا تحریم نکرده است، آنها را وزارت نفت و دولت تحریم کرده است. در این چند ماه گذشته یا مواد پتروشیمی را به صورت خام به خارج صادر کرده‌اند و یا اینکه از طریق بورس آن را به دلالان داده اند تا پس از احتکار به بیش از ۳ برابر قیمت به کارخانجات بفروشند.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: در این شرایط تشخیص اینکه باید از صادرات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات جلوگیری کنیم کار سختی نیست. تشخیص اینکه کاغذ خام را صادر کنند تا قیمت کارتن به چند برابر افزایش یابد و بالا رفتن قیمت کارتن عملا به افزایش قیمت همه کالاها منجر شود، کار سختی نیست.

وی گفت: تشخیص اینکه آهن توسط کارخانجات ۱۷۰۰ تومان فروخته شود اما قیمت آن در بازار به بیش از ۶ هزار تومان برسد و دلالان رانت این خرید و فروش را ببرند، کار سختی نیست.

دهقان اظهارداشت:‌ تاکنون نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو بار و هر بار با حدود ۲۰۰ امضا تقاضا کرده اند که تیم اقتصادی و وزرای اقتصادی را عوض کنند اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است. آقای زنگنه، آقای آخوندی و به ویژه آقای شریعتمداری  شما که در این پنج سال نتوانستید وظیفه خود را در هدایت نقدینگی انجام دهید، فکری به حال خودتان کنید.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: از قوه قضائیه می‌خواهیم بر اساس ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری و ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی کسانی را که اموال عمومی را تضییع کردند تحت تعقیب قرار دهد.

وی افزود: متاسفانه در هفته‌های گذشته طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی از دستور کار مجلس خارج شد و نمایندگان به طرح شفافیت هم رأی ندادند. اینکه جمعی از نمایندگان و به ویژه هیأت رئیسه مجلس مرتب بر تصویب کنوانسیون‌های دیکته شده توسط FATF تاکید کنند که همه مبادلات مالی ما برای بیگانگان شفاف شود اما در برابر شفافیت اطلاعات مالی در داخل کشور مقاومت می‌کنند، جای تعجب دارد.

دهقان تصریح کرد: طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی که در هفته‌های پیش از دستور کار خارج شد، مگر چه بود؟ این طرح راجع به تشکیل دادسراها و دادگاه‌های تخصصی برای برخورد تخصصی با مفسدان اقتصادی بود. این طرح برای اعاده اموال نامشروع مسئولان بود.


9918725
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: نظام اسلامی مقابل «بی حجابی» در جامعه می‌ایستد. کسی را به زور به بهشت نمی‌برند، اما در مقابل ناهنجاری، نظام عقب‌نشینی نخواهد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه رئیس جمهور چین در دیدار با علی باقری در مسکو ضمن قدردانی از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین گفت که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا وجود اراده میان طرفین است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید می‌دانند اما ما کارگر را خالق تولید، محور تولید و صاحب نظر در امر تولید می‌دانیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان شانگهای به عنوان یک اولویت مهم، یک اصل راهبردی به شمار می‌رود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به مسکو سفر کرده، با دستیاران ویژه روسای جمهور روسیه و چین دیدار و رایزنی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است