سیاسی 20:02 - 13 آذر 1395
چین اعلام کرد پکن درباره تماس تلفنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با رئیس‌ اجرایی تایوان، رسماً از آمریکا شکایت کرده است.

صراط: چین اعلام کرد پکن درباره تماس تلفنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با رئیس‌ اجرایی تایوان، رسماً از آمریکا شکایت کرده است.


به گزارش تسنیم، وزارت خارجه‌ی چین اعلام کرد پکن در خصوص تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با تسای اینگ-ون، رئیس‌ اجرایی تایوان (رئیس جمهور)، رسماً از آمریکا شکایت کرده است.


در بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی چین آمده است: «ما شکایت رسمی خود درباره‌ی این موضوع را به طرف آمریکایی ابلاغ کرده‌ایم. لازم به ذکر است که تنها یک چین در جهان وجود دارد. تایوان بخش غیرقابل‌انکاری از خاک چین است.»


این بیانیه می‌افزاید: «ما از طرف‌های مرتبط با موضوع در ایالات‌متحده می‌خواهیم که به تعهد خود مبنی بر سیاست چین واحد، پایبند بمانند» و «درباره‌ی موضوعات مرتبط با تایوان محتاطانه برخورد کنند تا از دخالت بی‌مورد در روابط چین و امریکا اجتناب شود.»


تماس ترامپ با رهبر تایوان نقض سیاست 37 ساله‌ی واشنگتن مبنی بر عدم تماس مستقیم رؤسای‌جمهور امریکا با تایوان بعد از تیرگی روابط با این جزیره در سال 1979 بود.


وزیر خارجه‌ی چین نیز پیش‌تر به تماس تلفنی ترامپ واکنش نشان داد و آن را توطئه‌ی تایپه دانست. وانگ یی تصریح کرد این تماس تلفنی نمی‌تواند در سیاست «چین واحد» تغییری ایجاد کند.


گفته می‌شود باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از این تماس تلفنی باخبر نبوده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای که جمعه عصر منتشر کرد، بر سیاست «چین واحد» تأکید کرد.


امیلی هورن، سخنگوی امنیت ملی امریکا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ تغییری در سیاست‌ دیرین ما در قبال مسائل تایوان – چین ایجاد نشده است.»


اما برخی تحلیلگران معتقدند این حرکت نشان‌دهنده‌ی تغییری عمده در سیاست خارجی امریکا است و در حالی صورت گرفته است که پکن در آغاز دوره‌ی ریاست اجرایی تسای در ماه می 2016، از وی خواست تایوان را به‌عنوان بخشی از «چین واحد» به رسمیت بشناسد.


ایوان مدیروس، مدیر سابق بخش آسیا در شورای امنیت ملی کاخ سفید، درباره‌ی این حرکت گفته است رهبری چین این اقدام را به‌شدت تحریک‌آمیز خواهد دانست.


به گفته‌ی وی، تماس تلفنی ترامپ و تسای، چه عمدی باشد یا غیرعمدی، به‌طور اساسی دیدگاه چین را نسبت به اهداف و مقاصد استراتژیک ترامپ تغییر خواهد داد و منفی خواهد کرد.


به گزارش پرس تی وی، واشنگتن از سال 1972 میلادی، بعد از نشست ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، با مائو زدونگ، همتای چینی‌اش، سیاست «چین واحد» را اتخاذ کرد.

8442158
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر سابق ایران در لبنان گفت: امروز افکار عمومی به شدت صهیونیست‌ها را تحت فشار قرار داده و بالاخره ناچار به تسلیم هستند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم یکی از موارد مهم در کارآیی و توانمندی خانه ملت است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رسولی گفت: با توجه به اینکه ۱۳ نفر از لیست شورای ائتلاف به دور دوم انتخابات آمدند ظرف ۲۴ ساعت آینده سه نامزد دیگر به لیست شانا اضافه می‌شوند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان سراسر کشور و درگذشت مسعود اسکویی صدای ماندگار ورزش ایران پرداخته‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از تماس تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایران در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که تهران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مناظره‌های انتخاباتی از آنتن شبکه تهران سیما تماشایی می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اقدام ایران در حمله به سرزمین‌های اشغالی باعث شد رسانه‌های صهیونیستی توانایی جمهوری اسلامی برای درگیری با صهیونیست‌ها را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود و به سایر نهاد‌های مربوطه امکان می‌دهد عملکرد مالی دولت را بهبود بخشند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» با دستور رئیس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش اخذ کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است