فرهنگی‌هنری 12:27 - 08 مهر 1401
پژوهشگر حوزه تاریخ گفت: رویکردهای تجزیه‌خواه، چه قبل و چه بعد از انقلاب نه در بین عموم مردم نه در بین اقوامی که گروهک‌های تجزیه‌طلب به دروغ، سنگ آنان را به سینه می‌زدند، اقبال و محبوبیت نداشتند.

پژوهشگر حوزه تاریخ: تجزیه‌طلبان حتی در دوران پهلوی هم منفور مردم ایران بودند

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، ساده‌انگاری است اگر وقایع و اغتشاشات اخیر را در خرابکاری‌هایی خلاصه کنیم که از سر هیجان عده‌ای جوان رخ داده است. آن‌چه شاهد بودیم در برخی مناطق مرزی در غرب کشور، خطر تجزیه ایران و قدرت‌گیری گروه‌های تجزیه‌طلب در مواقع حساس است. در این باره با انوشه میرمرعشی، پژوهشگر و نویسنده حوزه تاریخ گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.



انوشه میرمرعشی

منشأ تجزیه‌طلبان اسلحه به دست، خارج از کشور است

انوشه میرمرعشی ابتدا گفت: به عقیده من، چه قضیه‌ای که در مناطق آذری‌زبان با عنوان پانترکیسم شناخته می‌شود که از سوی دولت ترکیه و آذربایجان تقویت و اداره می‌شود، چه پانکردیسم که در مناطق غربی ایران توسط گروه‌هایی نظیر کومله و دموکرات هدایت می‌شود و چه تحرکات تجزیه‌طلبانه واقع در خوزستان نظیر الاحوازیه و حرکة‌النضال، همگی منشأ خارجی دارد و آن مقداری که از این جریانات دفاع یا پیروی می‌کنند، به نسبت جمعیت ایران و حتی مردم اقوامی که مخالف این گروه‌ها هستند، ناچیز و کم است، اما این جریانات تجزیه‌طلبانه سعی می‌کنند با اتخاذ سیاست‌های مسلحانه و بازی‌های رسانه‌ای قوی، آن کاستی و کمبود نفرات و اقبال به سمت خودش را به نحوی ترمیم یا رفع کنند. 

تجزیه‌طلب منفور است؛ چه در جمهوری اسلامی چه در شاهنشاهی پهلوی

وی افزود: رویکردهای تجزیه‌خواه، چه قبل و چه بعد از انقلاب نه در بین عموم مردم نه در بین اقوامی که گروهک‌های تجزیه‌طلب به دروغ سنگ آنان را به سینه می‌زدند، اقبال و محبوبیت نداشتند و ما شاهد بودیم که در اوایل انقلاب وقتی موضوع خودمختاری کردستان پیش آمد و پیشمرگان کرد و امثال شهیدان بروجردی، چمران و... در برابر این خواسته ایستادند خود مردم کرد به آغوش جمهوری اسلامی پیوستند و در برابر این جریانات ایستادگی کردند. 

ایرانی بودن، یعنی داشتن ۴۰۰ خصیصه فرهنگی مشترک

او بیان کرد: اما این موضوع یک پیشینه معرفتی و اندیشه‌ای در دل خود دارد. ما باید به این  پرسش پاسخ بدهیم که چه شد مردم ایران و قومیت‌های مختلف همواره در برابر تجزیه‌طلبان ایستادگی کرده و روی خوشی به آن‌ها نشان ندادند؟ در این راستا اول باید به این موضوع بپردازیم که «ایرانی بودن» یعنی چه؟ آیا ایرانی بودن به معنی داشتن خون مشترک با سایر افراد است؟ خب اگر اینطور باشد که عده‌ای از ایرانیان از سادات دارای خون عربی هستند، یا ایرانیان بزرگوار ترکمن دارای خون مغولی‌اند و.... در اصل ایرانی بودن یعنی داشتن قریب به ۴۰۰ خصیصه فرهنگی که بین مردم این مرز و بوم و بلکه فراتر از آن جا افتاده است. این موضوع در روند تاریخی در ذهن مردم ایران ثبت شده، اما متأسفانه در سال‌های اخیر چندان آنطور که باید به آن نپرداخته‌ایم.



۴۸ سال قبل، روزنامه اطلاعات «تجزیه ایران» را توطئه خوانده بود

ایرانیان فرزندان حضرت نوح هستند

پژوهشگر حوزه تاریخ گفت: تمرکز افراطی و بیش از حد روی برخی موضوعات مثل باستان‌گرایی آریایی و از این قبیل موضوعات ما را از اصل موضوع هویت ایرانی منحرف کرده و نگذاشته به شکل منظم و منسجم در این موضوع درست به تولید محتوا بزنیم. آن‌چه هویت ایرانیان را تشکیل داده است نه نژاد آریایی بلکه نسبت آنان با انبیای الهی است. این موضوع که ما از فرزندان حضرت نوح (علیه‌السلام) هستیم مغفول مانده است. ابوحنیفه دینوری در «اخبارالطوال»، مسعودی در «مروج‌الذهب»، ابن‌خلدون در «العبر» و طبری در «تاریخ» خود همگی به اصل و ریشه ایرانیان که منشعب از نسل حضرت نوح است، اشاره کرده‌اند. جمشید یا جم، اولین پادشاه ایرانی برادرزاده حضرت نوح بود. 

وی افزود: این موضوعاتی است که در آثار اصیل ما مثل «شاهنامه» وارد شده است، اما بی‌دقتی در این متون ما را از عمق آن محروم کرده است. مع‌الاسف شاهنامه‌خوانی جنبه‌هایی صوری و کاریکاتوری پیدا کرده است و پس از این که در دوره پهلوی ابعاد دینی این اثر حذف شد و جنبه سلطنتی برجسته شد، ما از ابعاد معرفتی شاهنامه غافل ماندیم و امروزه در برابر افراطی‌های آریای‌گرا و حتی تجزیه‌طلبان بی‌بنیاد دستمان خالی است. حتی گفتنی است که «عیلام» پسر سام‌ بن‌ نوح است و تمدن «عیلامیان» به عنوان اولین طلیعه تمدنی در ایران توسط ذریه‌اش و در رابطه حضرت سلیمان شکل گرفت. ما اگر این هویت را به مردم معرفی کنیم قطعا در برابر تجزیه‌طلبان دست بالاتری خواهیم داشت.

پایان پیام/ 


11699399
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است