اقتصادی 18:13 - 08 اردیبهشت 1403
مدیرعامل اسبق یکی از شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی گفت: ورود شورای رقابت به نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی به صلاح نیست و خود شرکت‌ها باید تعرفه گذاری کنند.

ورود شورای رقابت به نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی به صلاح نیست

در برنامه بالاتر امروز با حضور علاقه بند مدیرعامل یکی از شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی و انتظاری کارشناس اقتصادی به موضوع تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت، پرداخته شد.

ژوبین علاقه‌مند مدیرعامل اسبق یکی از شرکت‌های تاکسیرانی اینترنتی گفت: سامانه‌های هوشمند در یک دهه اخیر سعی کرده‌اند خدمات آنلاین متنوعی را به مردم ارائه دهند. یکی از مهم‌ترین آنها این است که خدمات تاکسی اینترنتی در تهران و سایر شهر‌های ایران جایگاه معتبری پیدا کرده است. 

علاقه‌مند تصریح کرد:  بازار خودرو های اینترنتی یک بازاری با تمرکز بالا است. خصوصیت بازار‌های پلتفرمی این است که تمرکز بالا است یعنی شما در هیچ کشوری در هیچ جای دنیا نمی‌بینید که از این پلتفرم‌ها ۱۰ مورد همزمان کار بکنند.

او افزود:من معتقدم که باید نهادی برای تنظیم گری وارد شود احتمالاً اینکه در قیمت بخواهد وارد شود آخرین مرحله تنظیم‌گری است یعنی معتقدم مکانیزم‌های دیگری برای تنظیم گری است که از مداخله کردن در قیمت خیلی خیلی در اصل کاراتر است.

او گفت:در اوایل راه اندازی ناکسی‌های اینترنتی روش قیمت گذاری به شهرداری سپرده شد ولی این روش تغییر کرد.

علاقه بند با اشاره به نتیجه مطالعه‌ای که روی مقصد‌ها و مبدأ‌ها انجام شده، گفت: درصد عمده‌ای از سفر‌ها با تاکسی اینترنتی از درب منازل به ایستگاه‌های مترو و از ایستگاه  مترو تا محل کار افراد است که این کار ارزش افزوده فوق العاده‌ای برای شهرداری محسوب می‌شود.

او درباره تعداد تاکسی‌های فعال اینترنتی در سطح شهر تهران افزود: در حال حاضر دو شرکت هستند که ۹۹ درصد سهم بازار را در اختیار دارند، ما ۴۹۰ هزار راننده در ناوگان مان داریم و در تهران هم حدود ۲۸۰ هزار راننده تهران مشغول به کار هستند.

به گفته او، حذف گزینه عجله دارم بسیار کار اشتباهی است، در زمان پیک تقاضا این گزینه وجود داشت که مسافر با رضایت کامل پرداخت می‌کردند.

علاقه بند افزود:امروز با وزود شورای رقابت به بازار خودرو چه اتفاقی افتاد که بخواهد در تاکسی‌های اینترنتی ورود کند؟ به طور کلی امروز کمسیون شرکت‌های اینترنتی پایین است.

او افزود:صدرصد کمسیون تاکسی‌های اینترنتی باید شرکت‌ها تعیین کنند نه شورای رقابت، امروز درصد بیشتری از تاکسی‌های اینترنتی به نفع راننده است و شرکت کمسیون کمتری دریافت می‌کند.

در ادامه انتظاری کارشناس اقتصادی گفت:در موضوع اگر بخواهیم راجع به رقابتی یا انحصاری بودن یک بازار صحبت کنیم که آن سوالی که کدام نهاد متولی در واقع تنظیم گری این بازار است پاسخش این است که ما به لحاظ رقابتی انحصاری بودن بازار موضوع را روشن کنیم باید اول برویم سراغ بحث تعریف بازار ما راجع به چه بازاری صحبت می‌کنیم که این بازار را می‌خواهیم بگوییم که این بازار رقابتی است یا انحصاری

او افزود:اساساً این شرکت‌هایی که تحت عنوان تاکسی‌های اینترنتی هم بعضاً از آنها اسم برده می‌شود اینها واقعاً خدمت حمل و نقل ارائه نمی‌دهند خدمت حمل و نقل را رانندگانی ارائه می‌دهند که با ماشین‌های شخصی خودشان هیچ رابطه استخدامی و مالکیت خودرو هم با این شرکت‌ها ندارند برای اینکه این بازار بازاری است که در آن خدمت جورسازی ارائه می‌شود این در واقع نظر بنده است یعنی این شرکت‌ها دارند خدمت جورسازی را به راننده و مسافر می‌دهند طرف عرضه می‌شوند اینها و طرف تقاضا هم می‌شوند راننده و مسافر، خوب ما با این رویکرد اگر ببینیم دیگر عرضه کنندگان خدمت حمل و نقل در این بازار نیستند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: قیمت یک نقش بسیار کلیدی در بازار دارد در تسویه بازار دارد و یکی از پارامتر‌های اساسی و حساس است در اقتصاد قاعده بر این است که تا حد امکان حتی در کیس‌های انحصاری در قیمت دخالت نشود یعنی الان نهاد‌های رگولاتوری قیمت هم وقتی که می‌خواهند تنظیم‌گری کنند در بازار‌های انحصاری اول سراغ قیمت نمی‌روند ابتدا می‌روند سراغ دستورالعمل‌های غیر قیمتی مثل بحث‌های شرایط دسترسی به بازار بحث مقدار حتی اگر بتوانند مقدار عرضه را تضمین بکنند باز سراغ قیمت نمی‌روند وقتی که بقیه ابزار‌ها کار نمی‌کند سراغ قیمت می‌روند.

او افزود: بنده هم با این موضوع موافق هستم، اما آیا راهکار یعنی شرایط کنونی که الان گلایه‌هایی را ایجاد کرده در این بازار‌ها حالا در قالب گزینه عجله دارم قبل از حذف، بعد از حذف اتفاقاتی افتاد دیگر ما به صورت میدانی هم خودمان شاهد هستیم و هم از دیگران می‌شنویم در این خصوص بحث است که آیا اینها واقعاً رویه ضد رقابتی بوده یا نبوده این محل تردید است.


12051141
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت:سال 95 در اثر تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود از 15 به 20 درصد 3 بانک مهم کشور ناتراز شدند که این نمونه ای از تضعیف بنگاه های پولی است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» معاون اقتصادی بانک مرکزی شرط اول تحقق بهتر سیاست های پولی و ارزی را شهرت و اعتبار بانک مرکزی دانست و گفت: نرخ سالانه تورم مصرف کننده که در فروردین 1402، 47.6 درصد بود (طبق گزارش مرکز آمار) اکنون به 38.8 درصد رسیده است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: 2.5 میلیارد بشکه معادل نفت خام، مجموع ذخایر جدید اکتشافی در دولت سیزدهم بوده است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» بدهی جهانی تنها در سه ماهه اول سال جاری میلادی 1.3 تریلیون دلار افزایش داشته و به رکورد 315 تریلیون دلار رسیده است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس اتاق اصناف تهران گفت سازمان مالیاتی موافقت کرد افرادی که فروششان بالاتر از 18 میلیارد تومان بوده و نمی توانند از تسهیلات تبصره 100 برخوردار شوند اظهارنامه تعاملی برایشان تولید شود.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حوزه فضایی در دولت سیزدهم احیا و متحول شده است به طوری که از ابتدای فعالیت این دولت تا کنون 12 پرتاب ماهواره به فضا انجام شد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: میادین شادگان، کوپال، آبان، پایدار غرب، دال پری، پایدار شرق و چشمه خوش، 7 میدان نفتی است که سرمایه گذاران آن خارجی هستند.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت، با دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی امضا کرد.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: با اجرای طرح های کیفی سازی، میزان گوگرد نفت کوره بعد از اجرای این پروژه به کمتر از نیم پی پی ام خواهد رسید که در حال حاضر حدود 7 درصد وزنی است.
اقتصادی
«خبرگزاری تسنیم» نماینده ویژه رئیس جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سامانه تخصیص نفت گاز براساس اسناد حمل برخط در گام نخست از انحراف روزانه حدود 8 میلیون لیتر فرآورده جلوگیری خواهد شد که آمار قابل توجهی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است