شیاطین در جنگ شناختی علیه ایران فعالاند! / ماجرای نفوذ شیطان در سامان سریال «ناریا»

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی - چندی پیش بود که جواد افشار، کارگردان سریال «ناریا» در گفتوگویی درباره برخی شخصیتهای داستان گفته بود «ناریا» در مسیری حرکت میکند، که عناصر ارگانیک و غیر ارگانیک را برای رسیدن به هدف به نمایش میگذارد.
حمید رسولپور هدایتی، فیلمنامهنویس سریال «ناریا» در پاسخ به این سوال که آیا منظور آقای افشار از به تصویر کشیدن شخصیتهای نادیدنی و غیر ارگانیک در رابطه با استفاده اسرائیل از سحر و ماورا برای شکست دادن دشمن است؟ گفت: آیهای هست که میگوید شیطان و دار و دستهاش شما را از جایی میبیند، که شما آنها را نمیبینید. إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ.
فیلمنامهنویس سریال «ناریا» ادامه داد: چند سال پیش مقام معظم رهبری گزارهای را مطرح کردند و آن این بود که دشمن دیدنی و نادیدنی در حال ضربه زدن به ما هستند. ما در جنگی قرار داریم، که با دشمن دیدنی و نادیدنی طرف هستیم. ما سعی کردیم تبیین از دشمن نادیدنی داشته باشیم. یعنی طبق نص صریح قرآن بگوییم شیطان مومنان را از جایی میبیند که شما آنها را نمیبینید. بنابراین، شخصیتهای نادیدنی سریال ذیل این آیه پرداخته و دراماتیزه شده است. اینجاست که رژیم صهیونیستی در حوزه جاسوسی صنعتی، جاسوسی علمی و ربایش اذهان نخبه از این حربه و ابزار شیطانی استفاده میکند و قصد ضربه زدن را دارد.
رسولپور هدایتی در پاسخ به این سوال که اتفاقاتی که در ذهن سامان تداعی میشود، مصداق چیست؟ افزود: قرآن میفرماید شیطان بر هر گنهکار بدکارهای نازل میشود. اینگونه نیست الهامات فقط الهامات ربانی و رحمانی باشد. ما الهامات شیطانی هم داریم. از آنجایی که سامان تبهکار است و اقدام تبهکارانه انجام میدهد، الهاماتی از سوی شیاطین دارد. اینکه میبینید تداعی ذهنی او مقطعی است، چون میخواهیم فضاسازی انجام دهیم، تا بگوییم سامان در یک فضای شیطانی سیر میکند.
وی در پاسخ به این سوال که در این میان آقای شریفینیا چه نقشی دارد؟ توضیح داد: هر چه سریال جلوتر برود، نقش بازیگران و برنامهای که علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی کردند، رمزگشایی میشود. با توجه به فقر ژانری که در سینما و تلویزیون وجود دارد، مخاطب عادت کرده سریع از داستان جواب بگیرد. ولی ما عامدانه نقشها را پیچیده کردیم، که ریسک بود. خیلیها به ما گفتند این نوع نگارش، ورود به ژانر و خرده ژانرها باعث میشود مخاطب از دست برود. ولی، چون نظر تیم سازنده بر این بود که علاوهبر سرگرمیسازی وظیفه آگاهسازی هم داریم، شخصیتها را به این شکل طراحی کردیم.
به گفته فیلمنامهنویس سریال «ناریا»، شما در صنعت سریالسازی و فیلمسازی دنیا میبینید موضوعاتی که ملموس نیستند، قابلیت پیچیدگی و تعلیق دارند. در نهایت، مخاطب در روند درام متوجه خواهد شد که شومان چه نقشی دارد. ما حتی در اسم شومان کدگذاری کردیم، تا مخاطب ببیند این فرد چه کسی است. به هر حال، وادار کردن مخاطب برای رفتن به فرامتن ریسک بود.
12195856