هیچ شخصیت عروسکی با دوبار پخش محبوب دلها نمیشود

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی - علی خواجه، دبیر سومین دوره جشنواره عروسکی تلویزیونی «عروسکخونه» درباره هدف از برگزاری این جشنواره عروسکی در تلویزیون گفت: دغدغه اصلی جشنواره «عروسکخونه» احیای جریان نمایش عروسکی تلویزیونی در صداوسیماست، که از دو دهه پیش در آثار کودک کمرنگ شده بود و عمده آثار در حوزه عروسکی شکل نمایشی و تلویزیونی نداشتند و به برنامههای ترکیبی زنده یا کارهای بزرگسال و... تبدیل شده بودند. در نتیجه، ما نمایش عروسکی تلویزیونی کودک کم داشتیم. جشنواره عروسکی راه افتاد تا استعدادهای جدید و گروههای فعال در سطح کشور را شناسایی کند و راه را برای آنها هموار کند.
خواجه در پاسخ به این سوال که مصداق نمایشهای عروسکی تلویزیونی کارهایی مثل «مدرسه موشهاست»؟ گفت: بله، «مدرسه موشها» یکی از آثار شاخص عروسکی در حوزه سینماست. علاوهبر آن، میتوان به «خونه مادربزرگه»، «بابا حکایتی»، «مجید دلبندم»، «زیزیگولو» و... اشاره کرد.
دبیر جشنواره «عروسکخونه» در پاسخ به این سوال که نمایش عروسکی «مهمونی» هم جزو این دسته آثار قرار میگیرد؟ توضیح داد: نمایش عروسکی «مهمونی» جزو کارهای بزرگسال محسوب میشود. اینکه کودک اثری را تماشا کند، آن اثر را تبدیل به کار کودک نمیکند. کودک «مختارنامه» هم میبیند و از آن تاثیر میپذیرد. به همین دلیل، تولیدکننده آثار بزرگسال باید حواسش باشد که ممکن است مخاطب کودک هم داشته باشد. با این حال، مخاطب اثر در نقطه طراحی و تولید مشخص میشود. طراحی برنامههایی مانند «شوخی شوخی»، «مهمونی» و «جنابخان» و باکس پخش و شبکهشان برای بزرگسال در نظر گرفته شده است. بنابراین، هم موضوعاتی که در آنها پرداخته میشود و هم لحن شخصیتها مناسب بزرگسال است.
این برنامهساز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خلا محتوایی در شبکههای کودک چقدر در راهاندازی جشنواره «عروسکخونه» تاثیرگذار بوده است؟ گفت: ما الحمدالله در شبکه کودک خلا محتوایی نداریم، بلکه خلا تولید داریم. یعنی محتوای تولید شده و نشده به اندازه کافی داریم، طرح هم در صف تولید به اندازه کافی داریم، ولی از لحاظ تولید با خلا مواجه هستیم، که بهخاطر بودجه است. امیدواریم با تغییرات ساختاری نقص و خطا در بودجهریزی در آثار کودک برطرف شود و مسئولان متوجه شکل تخصیص و توزیع بودجه در حوزه کودک و نوجوان بشوند.
وی با اشاره به چالشهای تبدیل نمایشهای عروسکی و اجراهای صحنهای به نسخه تلویزیونی افزود: به هر حال، شرکتکنندگان جشنواره نیاز به آموزشهای تکمیلی دارند و این گروهها الزاماً حرفهای نیستند. آنها از لحاظ آموزشی، محتوایی و مالی نیاز به حمایت دارند، تا بتوانند به نتیجه برسند. هرچند هر تولید جدید چالشهای زیادی دارد، ولی الان مهمترین مسئلهمان حمایتهای مادی است.
خواجه درباره روند محبوب شدن شخصیتها برای کودکان و نوجوانان گفت: محبوب شدن شخصیتها نیاز به زمان دارد. هیچ شخصیت عروسکی با یکبار دوبار پخش برای کودک محبوب نمیشود. عروسکها جدا از طراحی و اجرای مناسب، باید جلوی چشم مخاطب کودک نمایان شود. اینکار نیاز به تکرار دارد.
12196842