افول سینمای اجتماعی در سایه سلطه کمدیها

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نفیسه خلیلی - مهدی صباغزاده، تهیهکننده و فیلمنامهنویس در برنامه تلویزیونی «هفت» از شبکه نمایش درباره وضعیت فعلی سینمای ایران گفت: ما باید موقعیت فعلی سینمای ایران را با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور بسنجیم. پس از همهگیری کرونا و بهدلیل آسیبهای روانی واردشده به مردم، ترجیح داده شد فیلمهای کمدی به میدان بیایند. این تصمیم باعث رونق فروش گیشه و استقبال عمومی شد، اما در مقابل، تولید فیلمهای اجتماعی به حاشیه رفت و عملاً ناپدید شد. در حال حاضر شرایط بهگونهای است که دیگر امثال من و شما نمیتوانیم فیلم بسازیم و هیچیک از نهادهای دولتی یا بخش خصوصی از ما حمایت نمیکنند.
صباغزاده در ادامه افزود: امروزه شاهد سلطه فیلمهای کمدی بر اکران هستیم. این فیلمها نهتنها حرف تازهای برای گفتن ندارند، بلکه اغلب سطحیاند. در حالیکه فیلمهای اجتماعی بهشدت آسیب دیدهاند. دیگر حتی مبالغی، چون سه یا پنج میلیارد تومان هم برای سینماداران جذاب نیست. بههرحال دوران فعلی سینما بهسمتی رفته که صرفاً به تولید کمدیهای تجاری بسنده میشود.
در ادامه برنامه، سعید خانی، تهیهکننده فیلم «رها» در پاسخ به این سؤال که آیا فیلمهای کمدی نیز با بحران مخاطب مواجه شدهاند، بیان کرد: ما امسال نسبت به سال گذشته با کاهش یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری در تعداد مخاطبان مواجه شدهایم. سیاستهایی که در سه سال گذشته و در دولت قبل اتخاذ شد و به صدور بیرویه مجوز برای فیلمهای کمدی انجامید، باعث شد تا همین ژانر نیز با افت فروش مواجه شود. اکنون برخی از فیلمهای کمدی روی پرده حتی به دو میلیون مخاطب هم نمیرسند.
او ادامه داد: یکی از دلایل این افت، سانسور است و دلیل دیگر، ظهور و رشد پلتفرمهای نمایش خانگی (ویاودی). در ابتدا، ویاودیها باعث بیکاری بسیاری از فعالان سینما شدند؛ اما بهمرور توانستند بخشی از مشکلات معیشتی آنها را حل کنند. با این حال، این پلتفرمها بسیاری از نیروهای حرفهای سینما را جذب خود کردند و باعث کاهش حضور آنها در سینمای سنتی شدند. وقتی مردم رقیبی دارند که با هزینه کمتر و راحتی بیشتر میتوانند فیلم ببینند، دلیلی برای رفتن به سینما باقی نمیماند. این دغدغه امروز تنها مختص ایران نیست، بلکه در سطح جهانی نیز درباره تأثیر ویاودیها بر آینده سینما نگرانیهایی وجود دارد.
12198050