گوناگون 15:01 - 25 مرداد 1399
درد استخوان‌ها و مفاصل و تورم مفصلها از شایع‌ترین علایمی است که شما را به کلینیک‌های درد و ارتوپدی می‌کشاند.

جادویی بنام ناپروکسن ۵۰۰

به گزارش ایسنا، بنابراعلام کلینیک ارتوپدی تخصصی دکتر میر، یکی از داروهای شایع که توسط متخصصان ارتوپدی و پزشکان برای کنترل درد و کاهش تورم نسخه می‌شود ناپروکسن است.

ناپروکسن به سه شکل دارویی در داروخانه‌های ما موجود است. قرص ناپروکسن ۲۵۰ - قرص ناپروکسن ۵۰۰ روکشدار (انتریک کتد)

ناپروکسن ۵۰۰ چگونه درد را کاهش می‌دهد؟ ماده‌ای در بدن ما وجود دارد که باعث ایجاد درد و تورم و التهاب می‌شود، نام این ماده پروستاگلاندین است.

پروستاگلاندینها انواع مختلفی دارند و توسط آنزیم ویژه‌ای به نام سیکلواکسیژناز در بدن ما ساخته می‌شوند.

ناپروکسن و داروهای هم گروهش که اصطلاحا به دسته ضد التهابهای غیراستروییدی یا NSAID ها مشهورند، مانع فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناژ می‌شوند در نتیجه از ساخته شدن پروستاگلاندین‌ها جلوگیری کرده باعث کاهش ورم و درد می‌شوند.

ناپروکسن ٥٠٠ چه کاربردهایی دارد؟

آرتروز (ساییدگی مفصل)

استئوآرتریت مفصل زانو و

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

نقرس

روماتیسم جوانان

دردهای ناشی از کشیدگی و کوفتگی عضلات و مفاصل

برخی از انواع سردرد

دردهای قاعدگی

و ...

در هر یک از موارد بالا دکتر فوق تخصص ارتوپد  با توجه به نوع مشکل شما، دوز و میزان مناسب برای مصرف ناپروکسن را نسخه می‌کند از تغییر تجویز پزشک و یا توصیه نسخه درمانی خود به دیگران جدا پرهیز کنید.

. ناپروکسن می‌تواند میزان حملات قلبی و عروقی را افزایش دهد. لذا در هفته‌ها و ماههای اول بعد از سکته قلبی و یا جراحی قلب ممنوع است مگر در صورت صلاحدید پزشک معالج تان.

در طول مصرف ناپروکسن اگر دچار سنگینی و درد و احساس فشار در قفسه سینه تان شدید یا طپش قلب و تنگی نفس داشتید حتما به مرکز درمانی مجهز مراجعه بنمایید.

البته عوارض این دارو در افراد مسن‌تر و در مصرف‌های بلندمدت بیشتر است.

. ناپروکسن می‌تواند با کاهش دفاع دیواره معده باعث ایجاد زخم و خونریزی معده بشود، لذا اگر سابقه بیماری گوارشی دارید حتما با پزشکتان در میان بگذارید و در صورت مواجهه با مدفوع خونی و قیری رنگ، استفراغ خونی حتما به مرکز درمانی مجهز مراجعه کنید.

. مصرف همزمان ناپروکسن با الکل و با سیگار باعث تشدید عوارض نامطلوب این دارو خواهد بود.

. مصرف این دارو می‌تواند باعث تشدید حملات تنفسی در مبتلایان به آسم بشود لذا در صورت ابتلا به آسم حتما پزشکتان را مطلع کنید.

. ناپروکسن دفع ادراری دارد و می‌تواند باعث کاهش عملکرد کلیه بشود اگر بعد از مصرف ناپروکسن دچار ورم سراسری در بدنتان شده‌اید یا حجم ادرارتان کاهش‌ یافته یا وزنتان افزایش یافته به دکتر اطلاع بدهید.

. مصرف ناپروکسن در سه ماهه اول بارداری ممنوع است در ادامه بارداری و دوران شیردهی مصرف دارو فقط باید با دستور پزشکتان باشد

در بالا گفتیم دو نوع قرص ناپروکسن در بازار دارویی موجود است.

. قرص ناپروکسن ٢٥٠ با فرمول مستقیم که معمولا شروع اثرش سریع‌تر است؛ و بهتر است توسط افراد سیگاری یا الکی و افراد با سابقه زخم و خونریزی گوارشی مصرف نشود.

. قرص ناپروکسن ٥٠٠پوشش دار (انتریک کتد) که دارای فرمول غیرمستقیم است و زمان بیشتری طول می‌کشد تا اثرش شروع بشود ولی مدت زمان بیشتری اثرات ضد دردش توسط بیمار احساس می‌شود.

اگر قرص ناپروکسن ۲۵۰ مصرف می‌نمایید بهتر است حتما بعد از غذا و با یک لیوان شیر میل بشود.

اگر قرص ناپروکسن ۵۰۰ برایتان تجویز شده بهترین زمان مصرف آن نیم ساعت قبل از صرف غذا و با لیوان پر آب می‌باشد.

این دارو بر حسب نوع مشکلتان دو بار در طول شبانه روز و در مواردی هر هشت یا شش ساعت تجویز می‌شود در کل مصرف بیش از ۱۵۰۰ میلیگرم از این دارو مجاز نیست.

عوارض شایع ناپروکسن شامل سوهاضمه، تهوع و واکنش‌های آلرژیک می‌باشد لذا اگر شما به دارو و یا ماده خاصی آلرژی دارید حتما به دکترتان اطلاع بدهید.

در پایان بهتر است این نکته را بدانید که مصرف همزمان ناپروکسن ۵۰۰ با

برخی داروهای ضد افسردگی

لیتیم

برخی داروهای قلبی مانند بتا بلاکر ها و بخصوص پروپرانولول

داروهای ادرار آور

وارفارین وداروهای ضدانعقاد

کورتیکواستروییدها (کورتونها)

ایجاد تداخل دارویی کرده و موجب افزایش اثر داروهای ذکر شده خواهد شد لذا هر دارویی که مصرف می‌کنید را به اطلاع دکتر ارتوپد معالجتان برسانید.

 از قراردادن ناپروکسن ۵۰۰ در مقابل نورخورشید خودداری بفرمایید و هنگام مصرف دارو حتما به تاریخ مصرف درج شده روی ورقه قرص توجه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی


10668089
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است