علمی فناوری 01:30 - 21 فروردین 1399
محققان دانشگاه یوکوهامای ژاپن به توانایی بالقوه دانه‌های استفاده شده قهوه در تولید پلاستیک زیست تخریب‌پذیر به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی سلولز پی برده‌اند.

استفاده از دانه‌های قهوه در تولید پلاستیک زیست تخریب‌پذیر

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، این روزها بیش از پیش در مورد پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر سازگار با محیط زیست، ساخته شده از نانو الیاف سلولز می‌شنویم. اگرچه این الیاف به طور معمول از ضایعات چوب برداشت می‌شوند، اما تحقیقات جدید محققان دانشگاه یوکوهاما نشان می‌دهد که می‌توان آنها را از مزارع قهوه نیز برداشت کرد.

سلولز فراوان‌ترین ترکیب آلی روی زمین است و بیش از همه در دیواره‌های سلولی گیاهان یافت می‌شود که چیزی است که به برگ‌ها و ساقه‌های گیاه اجازه می‌دهد قوی باشند و رشد کنند.

از طرفی دانه‌های قهوه نیز فراوان هستند. سازمان بین‌المللی قهوه تخمین می‌زند سالانه بیش از شش میلیون تن قهوه در سراسر جهان تولید می‌شود. برخی از آنها کمپوست می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است روزی در موادی مانند مواد جاذب کربن، سوخت‌های زیستی یا مصالح ساخت جاده مورد استفاده قرار گیرند.

این‌ها در حالی است که گفته می‌شود در حال حاضر، اغلب دانه‌های قهوه در محل‌های دفن زباله ریخته می‌شوند.

دانشمندان دانشگاه ملی یوکوهاما در ژاپن به رهبری پروفسور "ایزورو کاوامورا" تصمیم گرفتند ببینند آیا می‌توان از این زباله به عنوان منبع نانو الیاف سلولزی استفاده کرد. چرا که تقریبا نیمی از وزن و حجم دانه های قهوه از سلولز تشکیل شده است.

محققان از یک فرآیند قبلاً توسعه یافته به نام "اکسیداسیون کاتالیزوری" استفاده کردند که در آن از یک کاتالیزور برای اکسیداسیون دیواره‌های سلولی لوبیا استفاده می‌شود. هنگامی که نانوالیاف سلولزی حاصل از دانه‌های قهوه مورد آنالیز قرار گرفت، مشخص شد که ساختار یکنواخت و مطلوبی دارند. آنها همچنین به خوبی با "پلی وینیل الکل" که یک پلیمر است و در تولید پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر استفاده می‌شود، ادغام شدند.

"کاوامورا" می‌گوید: اکنون هر روزه رستوران‌ها و کافه‌های بیشتری از استفاده از نی‌های یک بار مصرف منع شده‌اند. ما در این مطالعه قصد داریم یک فنجان قهوه و نی شفاف را با یک ماده افزودنی متشکل از نانو الیاف سلولزی حاصل از دانه‌های قهوه تهیه کنیم.

این مطالعه در مجله Cellulose منتشر شده است.

انتهای پیام


10476601
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است