علمی فناوری 10:57 - 02 اسفند 1395
توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد؛
هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در نمایه بین‌المللی هرباریوم های جهان (Index Herbariorum) ثبت شد.

ثبت هرباریوم ایران در نمایه بین‌المللی هرباریوم‌های جهان

به گزارش ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص ثبت هرباریوم  گفت: هرباریوم مجموعه‌ای از نمونه‌های گیاهی دائمی شده و شناسنامه‌دار است. هر نمونه هرباریومی سندی است دال بر وجود یک گونه در یک منطقه خاص جغرافیایی و همچنین نمونه شاهدی برای تمامی تحقیقات علمی به شمار می آید. اگرچه اساس شناسایی گیاهان استفاده از صفات مورفولوژیکی و کلیدهای شناسایی است، اما در نهایت گیاه شناسان جهت حصول اطمینان از درستی شناسایی ناگزیر به تطبیق نمونه جدید با نمونه‌های شناسایی شده توسط دیگر محققان هستند.

فاضلی بیان کرد: امروزه هرباریوم‌های مجازی تصویر نمونه های گیاهی بعضی از هرباریوم های دنیا را از طریق اینترنت در اختیار محققان قرار می دهند اما به دلیل نامشخص بودن صفات میکرومورفولوژیکی در این تصاویر، هنوز هرباریوم به عنوان مکانی جهت تبادل اطلاعات، همفکری و تصدیق شناسایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. محققان با مراجعه به نمایه بین‌المللی هرباریوم های دنیا اطلاعات لازم درباره وجود و نوع فعالیت هرباریوم‌ها در هر کشور را کسب می‌کنند.

وی افزود: اولین گام جهت به رسمیت شناختن و معرفی جهانی هر هرباریوم، ثبت شدن هرباریوم در نمایه بین المللی هرباریوم های دنیا است. به علاوه تنها هرباریوم‌های نمایه شده می‌توانند به عنوان هرباریوم مرجع برای نگهداری نمونه تیپ گونه‌های جدید گیاهی مورد استفاده قرار گیرند. لذا هرباریوم بانک گیاهی این مرکز با کد اختصاصی IBRC در نمایه بین المللی هرباریوم های دنیا ثبت شده است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، همچنین خاطرنشان کرد: هرباریوم بانک گیاهی اگرچه قدمت کمی دارد اما بیش از 8000 نمونه از نهاندانگان، بازدانگان و گیاهان اسپور دار را شامل می شود. در این هرباریوم کلکسیون نسبتا کاملی از گونه‌های مختلف از جنس درمنه (Artemisia) و همچنین جنس پیاز (Allium) وجود دارد. تمامی نمونه ها از رویشگاه اصلی و با رعایت اصول و روش های نمونه گیری جمع آوری شده‌اند. در کنار هر نمونه اطلاعات کامل از محل، مختصات جغرافیایی، تاریخ جمع آوری و دیگر اطلاعات تکمیلی جمع آوری شده است. نکته حائز اهمیت اینکه گروههای مختلف گیاهی توسط کارشناسان با تخصص های مرتبط شناسایی شده‌اند.

وی در ادامه گفت: دو ویژگی برجسته برای هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران را می توان دائمی بودن و پویا بودن این کلکسیون دانست. کارشناسان این هرباریوم سالانه در طی چندین ماموریت به نقاط مختلف کشور از فلور مناطق ساحلی تا مناطق نیمه آلپی و آلپی کشورمان نمونه برداری انجام می دهند. به علاوه اکنون امکان شناسایی نمونه‌های گیاهی از گروههای مختلف تاکسونومیکی در این هرباریوم میسر است.

لازم به ذکر است، محققان علوم گیاهی می‌توانند با ارسال نمونه‌های هرباریومی به منظور نگهداری در این هرباریوم کد هرباریومی جهت درج در نوشته‌های علمی و رفرنس دهی دریافت کنند.

انتهای پیام


8831975
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل قصد دارد به‌زودی جزئیات کامل اندروید ۱۵، اندروید TV و ور او اس ۵ را اعلام کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدتی پس از گوشی گلکسی A54، حالا یک به‌روزرسانی غیرمنتظره برای A35 نیز منتشر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رقابت بیش از یک میلیون نفر از داوطلبان ۵ گروه آزمایشی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ امروز پایان یافت، کنکوری‌ها نیمه اول مردادماه منتظر نتیجه اولیه آزمون خود باشند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گروهی از متخصصان در مؤسساتی از جمله دانشگاه «هوکایدو»‌ ژاپن می‌گویند بنابر نتایج یک مطالعه گسترده، باکتری‌های مقاوم به دارو ممکن است از جامعه انسانی به محیط‌های آبی و حیات وحش منتقل شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است