علمی فناوری 13:11 - 10 اردیبهشت 1396
کارل فریدریش گاوس‏(Carl Friedrich Gauss )ریاضیدان آلمانی در روز ۳۰ آوریل ۱۷۷۷ به دنیا آمد.

۳۰ آوریل،زادروز شاهزاده ریاضیدانان

به گزارش ایسنا، این دانشمند به عنوان یکی از برترین ریاضی‌دانان همه ادوار شناخته شده و شاید بتوان گفت که برترین آنها است.

به دلیل تحقیقات و دستاوردهای بی‌مانند و بی‌شمار ، به او لقب «شاهزاده ریاضیدانان» را داده‌اند. گاوس هم به ریاضیات لقب «ملکه علوم» را داده بود.

نبوغ گاوس از دوران کودکی آشکار شد. گفته می‌شود که هوش سرشار او زمانی آشکار شد که در سه سالگی اشتباهی را که پدرش در محاسبه دارایی‌ها، بر روی کاغذ، انجام داده بود در ذهنش تصحیح کرد. داستان دیگری که درباره هوش بسیار او گفته می‌شود آن است که آموزگارش در دبستان، برای سرگرم کردن شاگردان به آنان گفت اعداد بین ۱ تا ۱۰۰ را با هم جمع کنند؛ گاوس خردسال پاسخ درست را تنها در چند ثانیه با به کارگیری یک بینش ریاضیاتی چشمگیر به دست آورد.

در ۳۰ مارس ۱۷۹۶، او در سن ۱۹ سالگی نشان داد که یک ۱۷ضلعی باقاعده، توسط پرگار و خط‌کش نامدرج قابل رسم است تا مشکلی را حل کند که ۲۰۰۰ سال قبل از آن فکر اقلیدس را مغشوش کرده بود.

گاوس در رساله‌ دکترا خود قضیه‌ اساسی جبر را ثابت کرد. این قضیه‌ مهم اشاره می‌کند که چند جمله‌ای درجه n، با به شمار آوردن ریشه‌های تکراری، دارای n جواب ممکن است.

سال ۱۷۹۹ گاوس ثابت کرد که اعداد مختلط یک میدان بسته‌ جبری است. این موضوع در آن زمان بسیار اهمیت داشت و از این‌رو قضیه اساسی جبر نام‌گذاری شد. کارل فردریش گاوس تا آخر عمرش سه اثبات دیگر بر قضیه بنیادین جبر ارائه کرد.

او در فیزیک مقالاتی در زمینه نظریه لنزها و مویینگی ارائه داد و همراه با ویلهلم وبر، فیزیکدان نامدار، برای ساخت دستگاه نوین مشاهده مغناطیس زمین و دگرگونی‌های آن در ارتباط بود.

 نخستین مقاله او در زمینه الکترومغناطیس در سال ۱۸۳۳ میلادی چاپ شد. ابزارهایی که آنان اختراع کردند «دستگاه انحراف مغناطیسی» و «مغناطیس سنج بایفیلار» و تلگراف الکترومغناطیسی بودند.

همچنین به پاس خدمات ارزنده وی، در کنار تسلا از گاوس نیز به عنوان واحد شدت میدان مغناطیسی استفاده می‌شود. به طوریکه هر 10 هزار گاوس برابر با یک تسلا است.

او سرانجام در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۱۸۵۵ در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

انتهای پیام


9056574
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌های دست و پا را درگیر می‌کند و معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این عارضه دچار می‌شوند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوعی نانوحباب مغناطیسی موسوم به اسکایرمیون، به عنوان گزینه آتی برای تولید بیت‌های کامپیوتر‌ها است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دفترچه سوالات نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد و کلید اولیه سوالات نیز از سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در دسترس خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ تابستان امسال دستگاه‌های پوشیدنی جدیدی را معرفی خواهد کرد که احتمالاً هوش مصنوعی نقش مهمی در آنها ایفا می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در فاصله ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال نوری از زمین، انفجار‌های ستارگانی مرموزی در کهکشان NGC ۴۳۸۳ رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» موجودات فضایی و جستجو برای حیات فرازمینی منبع دائمی کنجکاوی برای انسان‌ها به طور کلی و دانشمندان به طور خاص بوده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در راستای برگزاری چهار آزمون در کل کشور تنها چهار مورد دستگیری داشتیم که این نشان می‌دهد داوطلبان به سیستم آموزشی ما اعتماد کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» هنگامی که سن افزایش می‌یابد، کاهش تدریجی سرعت و چابکی بدن ما غیرعادی نیست. خواه قدم زدن آرام در اطراف محله باشد یا دستیابی به کنترل تلویزیون، حرکات ما با افزایش سن کاهش می‌یابد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در گرینلند بررسی کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است