گوناگون 01:30 - 02 شهریور 1396
مراسم تحلیف شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور دیروز پس از گذشت ۳‌ماه از موعد انتخابات برگزار شد.

همزمان مراسم تحلیف اعضای دور پنجم شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز با حضور معاون سیاسی وزیر کشور، استاندار و فرماندار تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و رئیس سازمان اطلاعات استان تهران برگزار شد. در جلسه هیأت رئیسه شورای شهر و شهردار تهران انتخاب شدند. اعضای شورای شهر بعد از مراسم  برای تجدید بیعت به حرم امام راحل رفتند.

  • تلاش برای حفظ امانت

مراسم تحلیف طبق روال پیش از انتخاب هیأت رئیسه رسمی شورای شهر و از سوی رئیس سنی شورای شهر و 2منشی از جوان‌ترین اعضای شورای شهر برگزار می‌شود. به همین مناسبت نیز مرتضی الویری به‌عنوان رئیس سنی و بهاره آروین و حجت نظری نیز 2منشی جوان جلسه تحلیف شورای شهرتهران، ری و تجریش بودند.

مرتضی الویری پیش از شروع مراسم تحلیف در سخنانی از مرحوم آیت‌الله طالقانی یاد کرد و از تلاش‌های وی برای تشکیل شوراها و جا انداختن آن در قانون اساسی سخن گفت. وی درمورد متن قسم‌نامه‌ای که اعضای شورای شهر در مراسم تحلیف باید بخوانند گفت: خاطرم هست که در مجلس سوم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وقتی برای ادای مراسم تحلیف آمدند تأکید کردند که این متن فقط متشکل از چند جمله نیست بلکه باید با تمام وجود مفاهیم آن را مورد توجه قراردهیم. الویری روی امانتداری، انجام هرچه بهتر وظایف و برعهده گرفتن اداره یک شهر چندمیلیونی، رعایت قانون اساسی و قوانین مرتبط به آن در عین عدالت و انصاف از سوی اعضای شورای شهر پنجم تأکید کرد.

پس از آن اعضای شورای شهر از جای خود برخاستند و متن قسم‌نامه مراسم تحلیف را پس از رئیس سنی شورا تکرار کردند. آنها در برابر کلام‌الله مجید و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد کردند که در حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظایفشان که همانا خدمت به مردم است کوشا باشند و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات کنند و در همه زمینه‌ها عدالت و انصاف را درنظر داشته و مادامی که در شورای اسلامی شهر عضویت دارند در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام ورزند.

  • استمداد رئیس شورا از نمایندگان مجلس

نخستین سخنان محسن هاشمی در جایگاه رئیس شورای شهر، درخواست کمک از 30نماینده مجلس شورای اسلامی بود. وی گفت: شهر تهران با 21عضو شورای شهر و 30نماینده مجلس در واقع 51نماینده دارد که همگی در خدمت شهروندان تهران، ری و تجریش خواهند بود. علیرضا رحیمی، نماینده مجلس و رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران نیز در سخنانی از طرح شائبه‌های بی‌پایه و اساس بسیار در جریان برگزاری انتخابات گفت و افزود:

در وهله اول توکل ما به‌عنوان مجریان قانون برخدا، رعایت چارچوب‌های قانونی و اصل برائت در امر نظارت بود. ضمن اینکه در تعیین صلاحیت کاندیداهای شورای شهر به هیچ وجه مسائل سیاسی را دخالت ندادیم. وی خطاب به اعضای شورای پنجم شهر گفت: مردم منتظر همدلی و عقلانیت شما هنگام تصمیم‌گیری‌ها در مورد تهران هستند ضمن اینکه ما خواستار زنده کردن ظرفیت شورای‌عالی استان‌ها هستیم که متأسفانه در سال‌های گذشته با وجود اینکه اختیارات قانونی داشته که هم‌عرض هیأت دولت طرح به مجلس برای تصویب ارائه کند اما کمترین طرح از سوی این نهاد به مجلس ارائه شده است.

  • انتخاب شهردار جدید برای تهران

در میانه جلسه از سوی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر اعلام تنفس نیم‌ساعته شد. اعضا بعد از زمان تنفس مجددا در صحن علنی حاضر شدند تا این‌بار درباره انتخاب شهردار جدید تهران رأی‌گیری کنند. تنها گزینه پیشنهادی از سوی اعضای شورای شهر محمدعلی نجفی بود که با 21رأی به‌مدت 4سال به‌عنوان شهردار تهران برگزیده شد. محسن هاشمی در پایان اعلام نتیجه اظهار امیدواری کرد وزارت کشور با سرعت مناسب به موضوع صدورحکم نهایی شهردار جدید رسیدگی کند تا دیگر احتیاج به انتخاب سرپرست برای شهرتهران نباشد.

  • تشکیل شورایاری‌ها نیازمند قانون است

بنا بر این گزارش، دیروز همچنین سیدحسین هاشمی، استاندار تهران تأکید کرد که از این پس باید شورای شهر تهران را شورای شهر تهران، ری و تجریش نام برد. یکی از مهم‌ترین تأکیدات استاندار تهران حل مشکل قانونی انتخابات شورایاری‌ها بود. وی دراین باره گفت: یکی از دغدغه‌های ما شورایاری‌هاست که هیچ قانون مصوبی ندارند و تا حالا نیز ما درمورد تشکیل انتخابات شورایاری‌ها با اغماض برخورد کردیم تا جایی که دیگر سازمان بازرسی کل کشوراعلام کرده بدون مصوبه قانونی اجازه برگزاری شورایاری‌ها وجود ندارد.

وی از شورای پنجم خواست تا نخستین دستور کارشان رسیدگی به وضعیت قانونی شورایاری‌ها باشد. هاشمی درمورد مسئله حریم تهران نیز گفت: تهران با شهرهای اطراف اختلافات زیادی از نظرحریم دارد که منجر به سوءاستفاده عده‌ای هم شده است. انتظار داریم که از دیگر اولویت‌های کاری شورا تعیین تکلیف حریم تهران و برخورد با متخلفین باشد. استاندار تهران برحل معضل آلودگی هوا با نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی و حل معضل آسیب‌های اجتماعی ازجمله متکدیان و معتادین و انتقال صنایع و کارگاه‌های آلاینده از تهران هم تأکید کرد و از همکاری با مدیریت شهری دراین باره سخن گفت.

هاشمی یک خواسته شخصی هم با اعضای شورای شهر پایتخت مطرح کرد و آن اختصاص بودجه برای اتمام کار ساخت مصلای تهران بود. وی گفت: 30سال است که کار ساخت این مصلی تمام نشده شما 1800میلیارد تومان بودجه فرهنگی دارید. 2سال از محل این بودجه هزینه کنید تا این مصلی تمام شود. وی خطاب به اعضای شورای شهر پنجم پایتخت افزود: مردم به شما اعتماد کردند و کاربزرگ عمران و آبادانی پایتخت را برعهده شما گذاشتند؛

بنابراین باید با انسجام و وحدت به پیش بروید چون همیشه تمام حرکات شما به‌عنوان الگویی برای سایر شهرهای کشور بوده است و اساسا این ویژگی شهر تهران است که اثرات کشوری دارد. هاشمی از تشکیل کمیته‌های کاری مشترک میان شورای شهر پایتخت با استانداری و فرمانداری سخن گفت که در آن جلسات مشورتی به‌منظور ارائه هرچه بهتر خدمات به مردم تهران برگزار خواهد شد. پس از اتمام سخنان استاندار تهران و پایان مراسم تحلیف، مهمانان مراسم از جلسه شورای شهر خارج شدند و نوبت به تعیین هیأت رئیسه رسمی شورای شهر به‌مدت یک سال شد.

  • شورای شهر طعمه نیست امانت است

یکی دیگر از سخنرانان مراسم دیروز تحلیف شورای شهر پنجم تهران، ری و تجریش علی‌اصغر احمدی، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور بود. وی گفت: امروز 38هزار شورای اسلامی روستا و 1245شورای اسلامی شهر کار خود را شروع کردند و به پیکره مدیریت کشور 150هزار نفر اضافه می‌شود. احمدی با اشاره به اینکه در انتخابات 42میلیون نفر شرکت کردند، گفت: در هر 44ثانیه درسطح کشور یک رأی اخذ شد بدون اینکه یک رأی دچار مشکل و ابطال شود و این عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب درمورد سلامت انتخابات، تأمین امنیت، اجرای مر قانون و رعایت حق‌الناس بود.

به‌گفته احمدی، شهرداری خودش باید منابع مالی را مشخص، تأمین و هزینه کند و شورای شهر هم نظارت بر عملکردش دارد. معاون سیاسی وزیر کشور خطاب به اعضای جدید شورای شهرتهران گفت: اینجا (نهاد شورا) طعمه نیست، بلکه امانت است. وی انتخاب محسن هاشمی به‌عنوان رئیس شورای شهر پنجم را موجب زنده‌شدن نام مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌عنوان شناسنامه انقلاب دانست.

  • 53درصد افزایش ثبت‌نام برای شوراهای شهر

فرماندار تهران که یکی از مهمانان دیروز مراسم بود، به ارائه آماری از انتخابات شوراها پرداخت. به گفته عیسی فرهادی، در این دوره از انتخابات شوراها 3هزار نفر به‌عنوان کاندیدا در شهر تهران ثبت‌نام کردند که نسبت به دوره‌های قبل 53درصد رشد داشت. وی همچنین از افزایش 33درصدی رأی‌دهندگان به انتخابات شورای شهر تهران سخن گفت و افزود: 3میلیون و 700هزار نفر در تهران در انتخابات شورای شهر شرکت کردند.

فرهادی در عین حال شیوه برگزاری انتخابات را روان و در کمال صحت و با کمترین شکایت ارزیابی کرد و گفت: دراین دوره مردم علاقه داشتند به لیست‌ها رأی دهند به همین دلیل نیز نتایج انتخابات سریعا اعلام شد که درجای خود بی‌سابقه بود. وی همچنین با اشاره به اینکه شورای شهر چهارم متشکل از سلایق سیاسی مختلف بود، گفت‌: با این همه این دوره شورای شهر تهران به بهترین شکل ممکن و با دلسوزی خاص بدون حاشیه طی شد.

به گفته فرهادی، از 675مصوبه شورای شهر چهارم تهران 132مصوبه به کمیته تطبیق فرمانداری برگشت و در 94مورد نظر فرمانداری اعمال شد و 38مورد نیز به حل اختلاف رفت و پس از بررسی در 19مورد نظر فرمانداری اثبات شد که نشان‌دهنده آشنایی فرمانداری به قوانین شهری است.

  • تجدید میثاق شورای شهر پنجم با آرمان‌های امام راحل (ره)

شهردار و اعضای شورای شهر تهران ظهر روز گذشته با حضور در حرم امام راحل با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب بیعت کردند.

اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران دیروز پس از مراسم تحلیف با مترو راهی مرقد امام خمینی(ره) شدند تا با آرمان‌های امام راحل تجدید بیعت کنند. در این برنامه اعضای شورا همراه با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی بر سر بارگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی حاضر شدند و به مقام امام خمینی(ره) ادای احترام کردند.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران در این مراسم، ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) اظهار داشت: در روز اول فعالیت مدیریت شهری، این فرصت نصیب ما شد تا با آرمان‌های امام(ره) تجدید بیعت کنیم و در طول 4سال آینده باید بر این آرمان‌ها پافشاری و برعهدی که می‌بندیم، بایستیم. وی ضمن اشاره به یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: با انتخاب شایسته اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش یادگار ایشان به‌عنوان رئیس شورا انتخاب شدند و امیدوارم در کنار 21نفر عضو شورا خدمتگزار مردم باشیم. شهردار جدید تهران اضافه کرد:

باید آرامش و آسایش جسم و روح شهروندان در کالبد شهر ایجاد شود. نجفی افزود: در کنار همه مدیران و فرهیختگان سختکوش تلاش می‌شود با حضور 63هزار پرسنلی که در شهرداری تهران است، خدمات شایسته‌ای را به شهروندان ارائه دهیم. شهردار تهران در پایان از یادگار امام راحل تقدیر و تشکر کرد. نجفی همچنین در جمع خبرنگاران موضوعاتی را در مورد اولویت‌های کار شهرداری تهران اعلام کرد.

وی با بیان اینکه از روز شنبه در دفتر کار خود در شهرداری تهران مستقر می‌شود و نسبت به تعیین مسئولیت‌ها و معاونین جدید اقدام خواهد کرد، گفت: سیاهه و فهرستی نیز از اولویت‌های جاری شهر تهران تهیه خواهد شد که اولویت نخست ما موضوع بازگشایی مدارس و مهر‌ماه است.

شهردار جدید پایتخت با اشاره به اینکه بعد از 14سال برای نخستین بار است که شهرداری و دولت با هم هماهنگ می‌شوند، افزود: یکی از مباحثی که مابین دولت و شهرداری است مطالبات شهرداری از دولت است که تا 3‌ماه آینده این موضوع را حل و فصل خواهیم کرد. وی از نشست‌هایی با ارگان‌های مختلف و امضای توافقنامه‌ها با آنها طی 3ماه پیش‌رو خبر داد. شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در جلسات هیأت دولت حضور خواهید یافت، گفت:

بستگی به‌نظر رئیس‌جمهور دارد که اجازه بدهند در جلسات به‌طور منظم حضور داشته باشم یا خیر. نجفی درباره تغییر مدیران شهرداری نیز افزود: اصل را بر تغییر مدیران قرار ندادم و ارزیابی‌های لازم را انجام خواهم داد هر یک از مدیران شایستگی داشته باشند در چارچوب وظایف اقدام خواهم کرد. گفتنی است محمدعلی نجفی،دیروز در صفحه تلگرامی خود نوشت: «از کلیه مدیران دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی و موسسات وابسته درخواست می کنم از ارسال هر نوع پیام تبریک و درج در مطبوعات، اهدای سبد گل و اقداماتی از این دست اجتناب ورزند.»

  • نقش مردم در مدیریت شهری

رئیس پنجمین شورای شهر تهران نیز در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل گفت: خوشبختانه این دوره شورای شهر پنجم با حضور چشمگیر مردم در پای صندوق‌های رأی آغاز شد. محسن هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه اصول کار شورا و شهرداری با مردم است و برهمین اساس وزن و نقش مردم در مدیریت شهری بسیار بالاست، افزود: می‌توان گفت امروز شورا به پشتوانه حضور مردمی از وضعیت مناسبی برخوردار است و این برای نخستین‌بار در تاریخ انتخابات است که شاهد حدنصاب سه‌برابری آرا بودیم. وی تأکید کرد که شورای شهر تهران، ری و تجریش باید با اتکا به این پشتوانه میلیونی مردم این امکان را داشته باشد که نسبت به ایجاد محیط مثبت شهری اقدام کند.

هاشمی‌رفسنجانی شفاف‌سازی و هوشمندسازی و حل مشکلات مانده از قبل مانند آلودگی هوا و ترافیک با توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را ازجمله اقداماتی دانست که شورا به آن ورود می‌کند و گفت: امیدوارم در 4سال آینده با کارنامه قابل‌قبولی از شورا خارج شویم و آمده‌ایم که با آرمان‌های امام راحل پیوند ببندیم و پای عهد خود خواهیم بود.

  • شورا به مشکلات مالی شهرداری حساس باشد

نوه امام راحل هم در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، شهدای انقلاب اسلامی و حضرت آیت‌الله هاشمی و علو درجات برای آنها در درگاه الهی گفت: دوره جدید مسئولیت دوستان را به نوبه‌خودم تبریک می‌گویم.

دوستان شورا مجموعه‌ای از نیروهای با توان، با سابقه و توانمند هستند که گردهم آمده‌اند. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی افزود: جا دارد از مدیران قبلی و آقای قالیباف نیز به نیکی یاد کنیم اما هر نقطه‌ای می‌تواند آغاز حرکت بهتر و رو به جلو باشد. امید زیادی به موفقیت شما در شهر تهران وجود دارد.

وی ادامه داد: در دوره جدید شورای شهر، وجود کارشناسان برجسته در شورا همچون «الویری» که دوره‌ای شهرداری تهران را در سابقه خود دارند و همچنین «مسجدجامعی» که دوره‌ای طولانی در شورا حضور و ریاست شورا را هم بر عده داشتند و همچنین ریاست فعلی شورا، «محسن هاشمی» که به نوعی بنیانگذار و پدیدآورنده مجموعه مترو هستند، مجموعه‌ای است که امروز به‌عنوان یکی از نقاط درخشان شهر تهران محسوب می‌شود و امتیازی بزرگ به حساب می‌آید.

به گفته وی انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار یکی از کارهای خوب شورای جدید بوده است. حسن خمینی افزود: قدرت و قوه‌ای که در مجموعه شورا و شهرداری جدید وجود دارد حاکی از وجود توان حل مشکلات است؛ به‌ویژه در مشکلات اجتماعی که شهر در خود پنهان دارد بی‌تردید شهرداری می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. وی تأکید کرد: نسبت به مشکلات مالی شهرداری حساسیت داشته باشید. همچنین نسبت به هر تخلف مالی با حساسیت بالا برخورد کنید. نباید گرد هیچ اتهام مالی بر دامن شورا و شهرداری بنشیند. شفافیت داشته باشید تا هر کجا نقدی دارند بتوان به روشنی پاسخ گفت و سرمایه سنگین دستخوش حرکت‌های نابخردانه قرار نگیرد.

نمودار


9383395
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است