اقتصادی 11:06 - 01 اردیبهشت 1398
گزارش جدید بانک آمریکا مریل لینچ نشان می‌دهد احتمال اینکه قیمت نفت امسال جهش پیدا کند، بسیار بیشتر از انتظارات گذشته بازار شده است.

چرا نفت ۱۰۰ دلاری دوباره سر زبان‌ها افتاد؟

به گزارش ایسنا، بازار نفت امسال به دلیل توافق کاهش تولید اوپک پلاس، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و کندی رشد تولید نفت شیل آمریکا، به سرعت دچار محدودیت عرضه شده است. در این بین، اجرای مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) ممکن است این وضعیت را تشدید کند به خصوص که ذخایر جهانی نفت در نتیجه شرایط مذکور، افت کرده‌اند.

تحلیلگران بانک آمریکا مریل لینچ در یادداشتی نوشتند: اکنون که ذخایر فرآورده‌های نفتی در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد، ما شاهد تکرار وضعیت مشابه سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ هستیم که ظرفیت پالایش دیزل دیگر وجود نداشت. وضعیت مشابه ممکن است در ماه‌های آینده تحت تأثیر مقررات جدید IMO روی دهد.

با این حال بانک آمریکا مریل لینچ خاطرنشان کرده که بین افزایش قیمت در زمان حال و سال ۲۰۰۸ تفاوت‌های مهمی وجود دارد که شامل وجود ظرفیت مازاد تولید بالاتر در سال ۲۰۱۹، افزوده شدن ۱.۱ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایش و انتظارات برای رشد سریع‌تر عرضه نفت شیل آمریکا است. با این حال برخلاف محدود شدن تدریجی عرضه بازار دیزل در سال ۲۰۰۸، به دلیل اجرای مقررات جدید درباره سوخت‌های دریایی از ابتدای سال ۲۰۲۰، جهان ممکن است یکباره با سیل افزایش تقاضا برای این سوخت‌ها مواجه شود.

تحت مقررات جدید IMO، میزان سولفور سوخت‌های دریایی باید از ۳.۵ درصد به ۰.۵ درصد کاهش پیدا کند. در نتیجه مالکان کشتی ناچار هستند استفاده از سوخت‌هایی مثل نفت کوره را کنار بگذارند و می‌توانند از فناوری اسکراب یا از سوخت‌های دارای سولفور کمتر مانند دیزل استفاده کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک آمریکا مریل لینچ اعلام کرده که مقررات مذکور ممکن است تقاضا برای سوخت‌های تقطیری را ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که علاوه بر نرخ رشد سالانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز و تقاضای بالاتر در فصل زمستان خواهد بود. تقاضای بالاتر برای سوخت‌های تقطیری ممکن است قیمت‌های نفت خام را بالا ببرد زیرا پالایشگاه‌ها به فرآوری نفت بیشتر برای تولید این سوخت‌ها روی خواهند آورد.

انتهای پیام


10108197
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است