اجتماعی 09:58 - 01 اردیبهشت 1403
دولت آمریکا با شکایت ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی به دلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار محکوم شد.

آمریکا به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

بر اساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، در پی دادخواهی و طرح دعوای حقوقی ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی‌کننده به دعاوی بین‌المللی)، به‌دلیل مشارکت در تأسیس و گسترش ساواک و همچنین حمایت از رژیم دیکتاتوری پهلوی‌، رای به محکومیت یک میلیارد دلاری دولت آمریکا به پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌ها صادر کرده است.

 بر اساس مستندات مربوطه دولت آمریکا با آگاهی از جنایات غیرانسانی رژیم دیکتاتوری پهلوی علیه ملت ایران طرح تشکیل ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور در زمان محمد رضا شاه پهلوی) را به رژیم پهلوی ارائه داد و سپس با برگزاری دوره‌های آموزشی برای اعضای ساواک و کمک به دستگیری اشخاص و سایر موارد مطرح شده اقدام به پشتیبانی و کمک به ساواک کرد که در این رابطه نه تنها حق تعیین سرنوشت را برای ملت ایران رعایت نکرده بلکه با حمایت‌های همه جانبه اصول انسانی را با حمایت از جنایات سازمان دیکتاتوری پهلوی زیر پا گذارد.

کلیه خواهان‌های این پرونده از مبارزین آزادی بخش ایران از حکومت استبدادی و دیکتاتوری رژیم پهلوی بودند که به دلیل مخالفت با این رژیم توسط ساواک دستگیر و سال‌ها تحت شکنجه‌های غیرانسانی قرار گرفته اند و به دلیل شکنجه‌های غیرانسانی ساواک درد، رنج و آسیب‌های جدی جسمی، روانی و اجتماعی به آنها وارد شده است. 

کلیه خواهان‌ها اثبات کرده‌اند اگر حمایت‌های دولت آمریکا از دیکتاتوری پهلوی نبود چنین آسیب‌هایی به آنها وارد نمی‌شد.

بر اساس رای صادره توسط شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی کننده به دعاوی بین‌المللی) مبلغ محکومیت دولت آمریکا از باب خسارات ناشی از هزینه‌های پزشکی از جمله درمان و مراقبت‌های پزشکی و دارویی و وسائل و تجهیزات و با عنایت به سوابق بالینی هر یک از خواهان‌ها و خسارات ناشی از تحمل صدمات بدنی و درد و رنج فرساینده از جمله بیماری‌های ناشی از تحمل دوران اسارت و شکنجه‌های طاقت فرسا برای هر روز حبس خواهان‌ها به پرداخت ده هزار دلار مجموعا برای تمام ۱۵ خواهان مبلغ ۱۳۶ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار محکوم شده است.

همچنین دولت آمریکا از باب خسارات معنوی وارده به خواهان‌ها به پرداخت ۲ برابر خسارات مادی برای تمام ۱۵ خواهان به میزان ۲۷۲ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار محکوم شد.

دادگاه همچنین دولت آمریکا را از باب خسارت تنبیهی و جلوگیری از تکرار در آینده حکم به ۵ برابر خسارات مادی به میزان ۶۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار محکوم کرده است.

مجموع محکومیت دولت آمریکا در این پرونده یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار است.


12048897
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از ‌امدادرسانی به ٨٠٠ نفر در حادثه سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۱۴ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تغییرات اقلیمی در محیط‌های شهری بر سلامت انسان، معیشت و زیرساخت‌های کلیدی و بر کشاورزی، جنگل‌داری، شیلات، انرژی و گردشگری اثرگذار می‌گذارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ارائه خدمات به کارگران نخبه نکاتی را بیان کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هواپیمای اولین گروه زائران عمره استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی پس از ۱۰ روز حضور در سرزمین وحی به کشور بازگشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در زندان‌های هرمزگان در جریان سفر رئیس دستگاه قضا به این استان قطعی شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به بازدید نظارتی که تعدادی از اعضای این مجمع از محله فیروزآبادی شهرستان ری داشتند، مخالفت مجمع نمایندگان استان تهران و مردم شهرری را نسبت به تفکیک این شهرستان در جریان تفکیک استان تهران اعلام کرد و...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ گفت: در قالب طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ۶۳ کودک مشغول به کار در غرفه‌های گل‌فروشی در حاشیه بهشت زهرا (س) به منظور ساماندهی جمع آوری شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دو کاروان از دانشجویان کشور برای زیارت بارگاه نبوی و انجام مناسک عمره وارد مدینه منوره شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در پی انتشار گزارش اخیر بی‌بی‌سی جهانی و طرح ادعا‌های جدید با اسناد جعلی، میزان یک بار دیگر ضمن مرور گزارش‌های پیشین؛ این پرونده را مجدد مورد بررسی قرار داده و اسناد جدیدی منتشر می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است