به گزارش ایسنا به نقل از دویچهوله، بسیاری از افراد شاغل این تجربه را دارند که به هنگام کار در اتاقهای بزرگ کاری، دو همکار میز کنارشان با علاقه درباره طرح جدید کاری بحث میکنند و یکی دیگر از همکاران نیز با یک مشتری مهم شرکت نیم ساعتی مشغول صحبت است تا توضیحات لازم کاری را به او بدهد.
سوال مطرح شده این است که آیا این فرد در نداشتن تمرکز در چنین شرایطی مقصر است؟ تحقیقی در ژاپن به این سوال جواب منفی میدهد. نتایج این تحقیق نشان میدهند که سروصداهای جانبی مانع تمرکز میشود. بخصوص اگر این سروصداها درباره موضوعهایی باشند که در ارتباط با کار هستند.
محققان دانشگاه یاماگوچی ژاپن به تمرکز افراد و عوامل برهم زدن تمرکز آنها پرداختند. این تیم تمرکز افراد داوطلبی را در حین کارهای رایانهای آزمایش کردند.
داوطلبان حین کار با موانع تمرکزی مثل سروصدا روبرو بودند. کارشناسان دو نوع سروصدا را به گوش آنها میرساندند: یکی سروصداهای نامفهوم صحبت و دیگری صحبتهای مفهوم افراد در باره موضوعهایی خاص.
نتیجه این که ضعف تمرکز افراد داوطلب با شنیدن صحبتهای مفهوم افراد درباره موضوعی خاص بیشتر از سروصداهای نامفهوم بود.
نتیجه این پژوهش در نشستی علمی در هونولولوی آمریکا ارائه خواهد شد.
به گفته محققان، صدای بلند همکاران نیست که تمرکز همکاران را بر هم میزند، بلکه موضوع صحبت عامل اصلی عدم تمرکز همکاران به حساب میآید. آنها دریافتند صدای خودروها در اتوبان نزدیک دفتر کار به نسبت گفتگوی همکاران آزاردهنده نیست، حتی اگر بلندی صدای خودروها و صدای همکاران در یک سطح باشد.
محققان سیگنالهای الکتریکی مغز را به هنگام کار آنها با رایانه در فضای فرضی اداره در شرایط مختلف اندازهگیری کرده و به این نکته رسیدند که دو سیگنال مغزی که در شرایط تمرکز فعال میشوند، به ویژه وقتی افراد داوطلب با موانع تمرکزی چون صحبتهای مفهوم افراد در باره موضوعی خاص روبرو میشوند به شدت ضعیف عمل میکنند.
ضعف این دو سیگنال مغزی در ارتباط با شنیدن موسیقی نیز برای این گروه محققان ثابت شده است.
البته کارفرمایان بر این عقیدهاند که در محل کار، برای افزایش ارتباط و همکاری سریع میان همکاران، دفترهای یک نفره و دونفره همکاران را کاهش داده و از سالنهای بزرگ برای کار آنها استفاده کنند.
این اقدام کارفرمایان در حالی است که محققان تاکنون بارها اعلام کردهاند که این اقدام صحیحی نیست. برای مثال مارتین وهرله، یکی از کارشناسان آلمانی اظهار کرد: دفتر کار بزرگ بهترین مکان جهان است برای دور کردن افراد از کار. دفتر کار بزرگ به شدت بر بازده کاری همکاران تاثیر منفی میگذارد.
محقق دانشگاه کرنل آمریکا نیز در تحقیقی در سال ۲۰۰۰ متوجه شدند که هورمون تنشزا آدرنالین در ادرار افرادی که در اتاقهای کاری بزرگ فعالیت میکنند به شدت زیاد و متمرکز است و این افراد علاقه چندانی به کار نداشتهاند.
محققان نروژی نیز در سال ۲۰۱۱ در همین رابطه گزارش دادند کسانی که در اتاقهای بزرگ کار میکنند بیشتر مریض میشوند. هنوز مشخص نیست که آیا دلیل این امر تنش ناشی از کار در اتاقهای بزرگ بوده یا اینکه اتاق بزرگ مکانی ایدهآل است برای بیماریهای واگیر.
در سال ۲۰۰۸ نیز تحقیق دانشمندان دانشگاه کوئینزلند استرالیا نشان داد که کارکنان در اتاقهای بزرگ کاری با انبوهی از مشکلات روبرو هستند. از جمله مشکلاتی که این تحقیق به آنها اشاره کرده، از دست رفتن حریم خصوصی، کاهش بازدهی، افزایش مشکلات در تندرستی کارکنان، شرایط ناآرام محیطی و کاهش رضایت شغلی آنها است.
انتهای پیام