علمی فناوری 13:37 - 13 آذر 1395
نتایج پژوهشگران ژاپنی نشان داد
پژوهندگان ژاپنی ثابت کرده‌اند که گفتگوهای دائمی همکاران با هم سمی برای تمرکز کارکنان در اتاق‌های بزرگ کاری است و این گفتگوها از هر سروصدایی بدتر است.

گفتگوی دائم همکاران در محیط کاری برای تمرکز سم است

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، بسیاری از افراد شاغل این تجربه را دارند که به هنگام کار در اتاق‌های بزرگ کاری، دو همکار میز کنارشان با علاقه درباره طرح جدید کاری بحث می‌کنند و یکی دیگر از همکاران نیز با یک مشتری مهم شرکت نیم ساعتی مشغول صحبت است تا توضیحات لازم کاری را به او بدهد.

سوال مطرح شده این است که آیا این فرد در نداشتن تمرکز در چنین شرایطی مقصر است؟ تحقیقی در ژاپن به این سوال جواب منفی می‌دهد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که سروصداهای جانبی مانع تمرکز می‌شود. بخصوص اگر این سروصداها درباره موضوع‌هایی باشند که در ارتباط با کار هستند.

محققان دانشگاه یاماگوچی ژاپن به تمرکز افراد و عوامل برهم زدن تمرکز آنها پرداختند. این تیم تمرکز افراد داوطلبی را در حین کارهای رایانه‌ای آزمایش کردند.

داوطلبان حین کار با موانع تمرکزی مثل سروصدا روبرو بودند. کارشناسان دو نوع سروصدا را به گوش آنها می‌رساندند: یکی سروصداهای نامفهوم صحبت و دیگری صحبت‌های مفهوم افراد در باره موضوع‌هایی خاص.

نتیجه این که ضعف تمرکز افراد داوطلب با شنیدن صحبت‌های مفهوم افراد درباره موضوعی خاص بیشتر از سروصداهای نامفهوم بود. 

نتیجه این پژوهش در نشستی علمی در هونولولوی آمریکا ارائه خواهد شد.

به گفته محققان، صدای بلند همکاران نیست که تمرکز همکاران را بر هم می‌زند، بلکه موضوع صحبت عامل اصلی عدم تمرکز همکاران به حساب می‌آید. آنها دریافتند صدای خودروها در اتوبان نزدیک دفتر کار به نسبت گفتگوی همکاران آزاردهنده نیست، حتی اگر بلندی صدای خودروها و صدای همکاران در یک سطح باشد.

محققان سیگنال‌های الکتریکی مغز را به هنگام کار آنها با رایانه در فضای فرضی اداره در شرایط مختلف اندازه‌گیری کرده‌ و به این نکته رسیدند که دو سیگنال مغزی که در شرایط تمرکز فعال می‌شوند، به ویژه وقتی افراد داوطلب با موانع تمرکزی چون صحبت‌های مفهوم افراد در باره موضوعی خاص روبرو می‌شوند به شدت ضعیف عمل می‌کنند.

ضعف این دو سیگنال مغزی در ارتباط با شنیدن موسیقی نیز برای این گروه محققان ثابت شده است.

البته کارفرمایان بر این عقیده‌اند که در محل کار، برای افزایش ارتباط و همکاری سریع میان همکاران، دفترهای یک نفره و دونفره همکاران را کاهش داده و  از سالن‌های بزرگ برای کار آنها استفاده کنند.

این اقدام کارفرمایان در حالی است که محققان تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که این اقدام صحیحی نیست. برای مثال مارتین وهرله، یکی از کارشناسان آلمانی اظهار کرد: دفتر کار بزرگ بهترین مکان جهان است برای دور کردن افراد از کار. دفتر کار بزرگ به شدت بر بازده کاری همکاران تاثیر منفی می‌گذارد.

محقق دانشگاه کرنل آمریکا نیز در تحقیقی در سال ۲۰۰۰ متوجه شدند که هورمون تنش‌زا آدرنالین در ادرار افرادی که در اتاق‌های کاری بزرگ فعالیت می‌کنند به شدت زیاد و متمرکز است و این افراد علاقه چندانی به کار نداشته‌اند.

 محققان نروژی نیز در سال ۲۰۱۱ در همین رابطه گزارش دادند کسانی که در اتاق‌های بزرگ کار می‌کنند بیشتر مریض می‌شوند. هنوز مشخص نیست که آیا دلیل این امر تنش ناشی از کار در اتاق‌های بزرگ بوده یا اینکه اتاق بزرگ مکانی ایده‌آل است برای بیماری‌های واگیر.

در سال ۲۰۰۸ نیز تحقیق دانشمندان دانشگاه کوئینزلند استرالیا نشان داد که کارکنان در اتاق‌های بزرگ کاری با انبوهی از مشکلات روبرو هستند. از جمله مشکلاتی که این تحقیق به آنها اشاره کرده، از دست رفتن حریم خصوصی، کاهش بازدهی، افزایش مشکلات در تندرستی کارکنان، شرایط ناآرام محیطی و کاهش رضایت شغلی آن‌ها است.

انتهای پیام


8439523
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است