گوناگون 16:58 - 19 آذر 1398
با توجه به اینکه مخاطرات بسیار زیادی در صنعت و مشاغل مرتبط وجود دارد که سلامت دست را به عنوان اساسی‌ترین عضو کاری به خطر می‌اندازد، حفاظت از آن بسیار مهم و ضروری است.

آشنایی با راهکارهای ایمنی برای حفظ سلامت دستان

به گزارش ایسنا بنابراعلام  گروه تولیدی و بازرگانی دی، آشنایی با راهکارهای ایمنی برای حفظ سلامت دستان در مقابل خطرات فیزیکی همچون خراش و بریدگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هست. 

دستکش ضد برش

بکارگیری تجهیزات حفاظت فردی که در این مورد، استفاده از دستکش کار مناسب است، باعث حذف یا کاهش صدمات جسمی به دست کارگران می‌شود و ضریب بازده کار را در طولانی مدت به طور محسوسی افزایش می‌دهد. به طور کلی خطراتی که در محیط کاری دستان افراد را تهدید می‌کند، شامل خطر سوختگی، خراشیدگی، بریدگی، سوراخ شدگی، شکستگی، قطع عضو و خطر تماس با مواد شیمیایی می باشد. برای رعایت ایمنی و حفظ سلامت دستان در برابر این خطرات استانداردهای گوناگونی مطابق با نوع خطر پدید آمده است که استاندارد های ایمنی اروپا (EN) از جامع‌ترین و مهمترین آنهاست.

En۳۸۸ یکی از این استاندارد هاست که مربوط به سنجش ایمنی ابزار حفاظت فردی در برابر خطرات فیزیکی ۴ گانه بریدیگی، سایش، سوراخ شدن و پارگی می باشد. در این بخش به بررسی دستکش هایی می پردازیم که به طور ویژه برای حفاظت دستان در برابر بریدگی تولید و عرضه می شوند. توان یک دستکش ایمنی برای جلوگیری از بریدگی و خراش دست هنگام کار با اجسام تیز و برنده ارتباط مستقیمی با مواد اولیه ی بکار رفته در ساختار آن دارد. تراکم بافت آستر و نوع و میزان روکش مهمترین عوامل در تعیین سطح ایمنی یک دستکش می باشد. به طور کلی دستکش های ضد برش به دو دسته ضد برش عمومی و ضد برش واقعی تقسیم می شود.

دستکش ضد برش عمومی که در حقیقت مقاوم به بریدگی است و سطح دوم از خاصیت ضد برش استاندارد en۳۸۸ را شامل می‌شود از بافت پلی‌استر یا پنبه-پلی استر و روکش لاتکس چروکدار بهره می‌برد. ضخامت مواد کف (لتکس) و تراکم بافت در دوام و میزان حفاظت نهایی و واقعی تاثیرگذار است. میزان روکش در دستکش مقاوم به برش متفاوت می‌باشد و به طور کلی دستکش‌های ایمنی روکش شده به سه دسته کف مواد، نیم مواد، و تمام مواد تقسیم می‌شود.

نوع کف مواد: کف دست به طور کامل و پشت بند اول انگشتان روکش می‌شود.

نوع نیم مواد: تمام کف دست، تمام سطوح انگشتان و قسمتی از پشت دست را پوشش می‌دهد.

نوع تمام مواد تمامی سطوح بافت بجز قسمت مچ روکش‌دار می‌باشد.

دستکش ایمنی که با مواد لاتکس طبیعی روکش شده باشد برای فعالیت‌های عمومی که خطر خراش، سایش و تا حدی برش دارند مناسب می‌باشد. فعالیت‌های ساختمانی، باغبانی، حمل و نقل مصالح، باربری و تعمیر و نگهداری صنایع سبک از جمله فعالیت‌هایی است که عموما با این محصول انجام می‌گیرد.

اما دستکش ضد برش واقعی که سطح ۳ و ۵ از خاصیت ضد برش استاندارد en۳۸۸ را شامل می‌شود به طور اختصاصی از الیاف ویژه‌ای در بافت بدنه دستکش بهره می‌برد که خاصیت ضد برش فوق‌العاده داشته باشد. نخی که برای بافت بدنه این محصول بکار می‌رود ممکن است از ۲ یا ۳ ماده ساخته شده باشد که ترکیبی از الیاف بسیار مقاوم در برابر برش همچون: الیاف شیشه ای، استیل، آرامیدی و پلیمری با الیاف پوششی برای حفظ ساختار نخ می باشد.

به طور مثال الیاف کامپوزیتی که با برند تجاری کولار (kevlar) و تی وارون (twaron) ارائه می شود شناخته شده ترین نام ها در این صنعت هستند. نوع دیگر این الیاف به طور یکپارچه از مواد مقاوم و تقویت شده ساخته می شود که دارای ساختار پلیمری و زنجیرهای بلند ملوکولی می باشد. مثل الیاف پلی اتیلن تقویت شده (hppe) که در آن زنجیره های ملوکولی به طور منظم و موازی در کنار هم قرار گرفته و نخی مقاوم و منعطف را تشکیل می دهند. بسته به ویژگی های یاد شده الیاف ضد برش در دو سطح مقاومت برشی ۳ و ۵ ارائه می شود.

دستکش بافته شده با این الیاف یا به طور خام و بدون روکش استفاده می‌شود و یا نسبت به محیط کارگری مورد نظر با "مواد مناسب" و "میزان مورد نیاز" پوشش داده می‌شود. روکش لتکس چروکدار دوام و توان مقاومتی دستکش در محیط کاری سخت را افزایش داده و از ساییده شدن الیاف در بخش پوشش جلوگیری می‌کند. روکش نیتریل علاوه بر مقاومت سایشی امکان کار در محیط نفتی و روغنی را فراهم می‌کند. برای حفاظت بیشتر از پشت دستان نمونه‌های نیم مواد یا تمام مواد توصیه می‌شود و در صورت نیاز به محافظت از ساق دست می‌توان از نمونه‌های ساق بلند و یا به طور مجزا از ساق دست ضد برش استفاده نمود.

گروه تولیدی بازرگانی دی در جهت تامین نیاز صنایع طیف وسیعی از دستکش‌های ایمنی، صنعتی و کارگری را تولید و عرضه می‌کند.

انتهای رپرتاژ آگهی


10315878
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است