علمی فناوری 12:10 - 05 اردیبهشت 1403
مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.

کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت رونمایی شد

هوش مصنوعی Phi-3 Mini تا ۳٫۸ میلیارد پارامتر دارد و با استفاده از مجموعه‌داده‌های آموزشی مدل‌های زبانی بزرگ مانند GPT-4 آموزش داده شده است.

مایکروسافت قصد دارد به‌زودی Phi-3 Small (۷ میلیارد پارامتر) و Phi-3 Medium (۱۴ میلیارد پارامتر) را نیز منتشر کند. پارامتر به تعداد دستورالعمل‌های پیچیده‌ای اشاره می‌کند که یک مدل می‌تواند بفهمد.

مایکروسافت مدل Phi-2 را در ماه دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲) منتشر کرد که به خوبیِ مدل‌های بزرگ‌تری مانند Llama 2 بود. مایکروسافت می‌گوید که Phi-3 بهتر از نسخه‌ی قبلی عمل می‌کند و می‌تواند پاسخ‌هایی نزدیک به مدلی ۱۰ برابر بزرگ‌تر را ارائه دهد.

مدل‌های هوش مصنوعی کوچک در‌مقایسه‌با همتایان بزرگ‌تر خود، اغلب ارزان‌تر هستند و در دستگاه‌های شخصی مانند گوشی و لپ‌تاپ‌ عملکرد بهتری دارند.

اوایل سال ۲۰۲۴، مایکروسافت در حال ساخت تیمی بود که به‌طور‌خاص روی مدل‌های سبک‌تر هوش مصنوعی متمرکز است. در‌کنار Phi، این شرکت Orca-Math را نیز ساخته است؛ مدلی که مسائل ریاضی را حل می‌کند.

مدل زبان جدید و کوچک مایکروسافت با تعداد پارامتر بسیار کم‌تر، عملکرد بهتری از ChatGPT دارد.

اریک بوید، معاون شرکت Microsoft Azure AI Platform، می‌گوید که توسعه‌دهندگان Phi-3 را با «برنامه‌ای آموزشی» آموزش داده‌اند. آن‌ها از نحوه‌ی یادگیری کودکان از داستان‌های قبل از خواب و کتاب‌هایی با کلمات ساده‌تر الهام گرفته‌اند.

بوید می‌گوید: «کتاب‌های کودکان زیادی وجود ندارد؛ بنابراین، فهرستی از بیش‌ از ۳ هزار کلمه برداشتیم و از LLM خواستیم تا «کتاب‌های کودکان» را برای آموزش Phi-3 بسازد.»

خانواده‌ی مدل‌های Phi-3 برخی از دانش‌های عمومی را می‌دانند؛ اما نمی‌توانند GPT-4 یا LLM دیگری را شکست دهند.

منبع: زومیت


12050322
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه تهران از مصوبه هیأت امنای این دانشگاه برای راه‌اندازی شعبه‌های دانشگاه در سه خوشه شامل حوزه خاورمیانه و آفریقا، اوراسیا و شبه قاره هند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک استاد دانشگاه ایرانی موفق به تهیه و تعیین ویژگی امول ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر مسابقات کوئرا گفت: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال حامی برگزاری هشتمین دوره کدکاپ است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک متخصص چشم درباره شست‌وشوی چشم با چای و تاثیرات آن، نکاتی را مطرح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد برای دست یافتن به سلامتی مطلوب باید روزی چهار ساعت را به درجاتی از فعالیت بدنی اختصاص دهید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عین‌الهی ضمن تاکید بر برقراری درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز درمانی دولتی، آخرین وضعیت درمان و تولید داروی ایرانی بیماران SMA را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو گفت: آب چاه‌ها ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی و صنعتی آلوده به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو گفت: آب چاه‌ها ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی و صنعتی آلوده به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به سی و یکمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و بیست و یکمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال تا ۳۰ خرداد تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اورژانس استان تهران از ثبت ۱۵ هزار و ۹۴۹ ماموریت در هفته گذشته خبر داد.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است