فرهنگی‌هنری 12:56 - 06 بهمن 1398
مراسم رونمایی از کتاب آموزش زبان و ادبیات فارسی ویژه اردوزبانان با عنوان «گام اول» در پاکستان برگزار شد.

رونمایی از کتاب آموزش زبان فارسی در پاکستان

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی،  این مراسم در اولین روز سمینار بین‌المللی سه‌روزه «روابط ایران و پاکستان» به همت خانه فرهنگ ایران در لاهور و دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور برگزار شد.

بشری میرزا - رئیس دانشگاه بانوان لاهور -،  میان عمران مسعود - رئیس دانشگاه آسیای جنوبی و وزیر سابق آموزش پنجاب -، علی‌اکبر رضایی‌فرد - رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و نماینده بنیاد سعدی در لاهور - ، رضامراد صحرایی - معاون پژوهشی بنیاد سعدی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی- ، مرتضی نور محمدی - رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی -، فلیحه زهرا کاظمی - رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی -  و تعدادی از رؤسای بخش‌های مختلف و دانشجویان بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور از حاضران  این همایش بودند.

فلیحه زهرا کاظمی - رئیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی - در این مراسم درباره اهمیت زبان فارسی  گفت: یکی از دلایل مهم برگزاری اولین روز «سمینار بین المللی روابط ایران و پاکستان» در دپارتمان زبان و ادبیات فارسی این است که زبان فارسی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل ترویج و گسترش روابط دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان است. با توجه به بهتر شدن روابط دو کشور زبان فارسی می‌تواند نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا کند. در سال ۲۰۰۸  که به عنوان رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی انتخاب شدم، اولین تفاهم نامه همکاری را با خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور امضا کردیم و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور علاوه بر تزئین و زیباسازی این بخش، در بسیاری از دیگر بخش‌های علمی و آموزشی همکاری‌های ارزشمندی را انجام داد.

او افزود: در طی چند سال اخیر یک تفاهم‌نامه همکاری با بنیاد سعدی و  همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از دانشگاه‌های ایران به امضا رساندیم.  روز گذشته هم تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه علامه طباطبایی و بخش روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه بانوان به امضا رسید که در ترویج روابط دوجانبه بسیار مؤثر خواهد بود.

 سپس علی‌اکبر رضایی‌فرد - رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور - گفت: دوستی دو ملت ایران و پاکستان تاریخی بسیار کهن و هزارساله دارد. کشور جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که پاکستان را به عنوان یک ریاست اسلامی به رسمیت شناخت و کشور پاکستان نیز انقلاب اسلامی ایران را پذیرفت که این موضوع دوستی دو کشور را عمیق‌تر کرد. گاهی برای دوستی و مستحکم کردن آن  بهانه‌ای لازم است و زبان فارسی  یکی از بهترین بهانه‌ها بین دو کشور است؛ همانند نخ تسبیح که دانه‌های فرهنگی، هنری و … را در خود دارد. روابط دو کشور ایران و پاکستان به قدری قوی و مستحکم است که گذشت زمان و تغییر دولت و حکومت‌های مختلف نمی‌تواند هیچ اثری بر آن بگذارد.

نماینده بنیاد سعدی در ادامه افزود: یکی از راهکارهای مناسب برای تقویت این روابط این است که ما ایرانیان زبان اردو را یاد بگیریم و شما دوستان و برادران اردو زبان زبان فارسی را یاد بگیرید. ما سعی بر این داریم که آموزش زبان و ادبیات فارسی را برای شما آسان کنیم.  بنیاد سعدی متولی زبان و ادبیات فارسی در جهان، با تحقیق و پژوهش سال‌ها و با راهنمایی استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی، کتابی برای آموزش زبان فارسی ویژه اردوزبانان با عنوان «گام اول» را با شیوه‌ای مدرن و آخرین متد تدریسی تهیه کرده است که در یادگیری سریع و آسان زبان فارسی بسیار مفید خواهد بود.

در بخش دیگری از این همایش رضامراد صحرایی - معاون پژوهشی بنیاد سعدی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی - در سخنانی گفت: برای دومین‌بار است که به کشور پاکستان سفر می‌کنم که نه در  آن سفر و نه در این سفر احساس غربت نکردم و طی مدتی که در شهر لاهور بودم  احساس می‌کردم  در کشور ایران هستم. روابط دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان از سال ۱۹۴۷ میلادی (سال تشکیل کشور پاکستان) نیست بلکه از زمانی است که زبان مشترک داشتیم. ایران و پاکستان دو کشور همسایه هستند و در دین مبین اسلام همسایه به عنوان رکن خانواده به حساب می‌آید.

او در ادامه اظهار کرد: زبان فارسی نه تنها در ایران بلکه در ۲۹ کشور جهان، زبان مادری بسیاری از بخش‌های آن کشورها است. لازم به ذکر است یونسکو چهار زبان فارسی، یونانی، لاتینی و سنسکریت را زبان کلاسیک معرفی کرده که از میان آن‌ها، سه زبان یونانی، لاتینی و سنسکریت از بین رفته‌اند و زبان فارسی با همان قوت و استحکام پا بر جا مانده است.

صحرایی ادامه داد: ما این کتاب آموزش زبان و ادبیات فارسی («گام اول») را ویژه اردوزبانان آماده کرده‌ایم که گام‌های آغازین یادگیری زبان فارسی است و بعد از آن  کتاب‌های چهارجلدی مینا در آموزش زبان فارسی بسیار مفید خواهند بود.

میان عمران مسعود - رئیس دانشگاه آسیای جنوبی- هم  ضمن خیرمقدم به میهمانان ایرانی و تقدیر و تشکر از دعوت به این سمینار گفت: کشور پاکستان دارای ۱۹۵ دانشگاه‌های مختلف است و در بین این دانشگاه‌ها برخی از دانشگاه‌های مهم هستند و دانشگاه بانوان یکی از بهترین و مؤثرترین دانشگاه پاکستان به شمار می‌رود.  بخش زبان و ادبیات فارسی نیز یکی از بخش‌های فعال دانشگاه بانوان لاهور است. تمامی استادان زبان و ادبیات فارسی عامل و پل ارتباطی بین دو کشور ایران و پاکستان هستند زیرا این دانشجویان هستند که آینده کشور را می‌سازند و در روابط بین‌المللی نقش خود را ایفا می‌کنند و در این خصوص آموزش و تعلیم دختران بسیار مهم و ضروری است زیرا آن‌ها به عنوان یک مادر نسل‌های آینده‌ساز جامعه را تربیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه آسیای جنوبی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری بسیار پراعتقاد، سرشار از فرهنگ، هنر، علم، دانش و … است و یکی از دلایل مهم ترقی و پیشرفت آن‌ها زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ خودشان است.

در ادامه همایش، بشری میرزا - رئیس دانشگاه بانوان لاهور - ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان مشترکات فراوانی چون زبان، فرهنگ، هنر، تاریخ، جغرافیا و … دارند  که در جهان به ندرت می‌توان کشورهای همسایه‌ای را با این همه مشترکات یافت و دلیل دوستی و محبت دو ملت نیز همین عوامل هستند. دانشگاه بانوان تفاهم‌نامه‌های مختلفی را با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقی چون بنیاد سعدی به امضا رسانده است.

رئیس دانشگاه بانوان لاهور در ادامه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی ایران ترقی و پیشرفت چشم‌گیری در بخش آموزش داشته و این تفاهم نامه‌ها با دانشگاه‌های ایرانی در گسترش روابط دوجانبه بسیار مؤثر خواهند بود. در آینده نیز امیدواریم  با بهبود نکات ضعف و اشتراک نکات قوت خود این روابط را صمیمی‌تر سازیم.

در پایان میهمانان از کتاب آموزش زبان و ادبیات فارسی «گام اول» رونمایی کردند و به میهمانان هدایایی از جانب دانشگاه بانوان لاهور اهدا شد.

 انتهای پیام


10362881
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است