استانی 15:02 - 01 شهریور 1396
بررسی حواشی دانشگاه‌ها در یک سال اخیر به بهانه روز پزشک
به بهانه روز پزشک، به بررسی حواشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و تجمعات و اعتراضات دانشجویی در یک سال اخیر پرداخته‌ایم و ۹ اتفاقی که در این یک سال دانشجویان پزشکی را آزرده خاطر کرد را برشمرده‌ایم.

۹ اتفاقی که دانشجویان پزشکی را آزرده خاطر کرد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرنامه دانشجویان ایران نوشت: یکم شهریورماه، سالروز ولادت دانشمند و طبیب برجسته ایرانی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا است و به همین دلیل این روز به نام «روز پزشک» نامگذاری شده است. هرچند هرساله روز پزشک تقارنی با ایام تحصیلی دانشجویان ندارد و دانشجویان پزشکی در تعطیلات تابستانی بسر می‌برند، با این حال این روز بهانه خوبی برای بررسی وضعیت یکساله این دانشجویان از بابت مشکلات دانشجویی علی الخصوص در حوزه مشکلات صنفی و آموزشی است. از همین در این گزارش قصد داریم به مهم‌ترین و جنجالی‌ترین مشکلات و اعتراضات دانشجویان پزشکی در یک سال اخیر بپردازیم.

- مناقشه پاتولوژیست‌ها و متخصصین علوم پایه

ماجرای اعتراض دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پاتولوژی از آنجا آغاز شد که وزارت بهداشت با صدور مجوز تأسیس و مدیریت آزمایشگاه‌های بالینی توسط متخصصین(ph.d) رشته‌های علوم پایه موافقت کرد و با صدور این مجوز، این متخصصین قادر خواهند بود در کنار متخصصین پاتولوژیست به این موضوع وارد شوند. صدور این مجوز با اعتراضات و واکنش‌هایی از سوی پاتولوژیست‌های کشور همراه شد. در این میان، پاتولوژیست‌ها با مکاتبات اداری تلاش کردند تا وزارت بهداشت را متقاعد کنند تا این تصمیم خود را که بر اساس آن از این پس فارغ‌التحصیلان علوم پایه نیز قادر به اخذ مجوز احداث آزمایشگاه می‌شوند، لغو کند. از آن سوی اما فارغ‌التحصیلان و دانشجویان علوم آزمایشگاهی که رشته‌های تحصیلی آنها ذیل علوم پایه تعریف می‌شود، تصمیم وزارت بهداشت را اجرای قانون معطل مانده سال‌های گذشته می‌دانند.

 باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به اعتراض‌های پاتولوژیست‌ها گفت: در بازبینی جدید آیین‌نامه دوره تکمیلی تخصصی(فلوشیپ) علوم آزمایشگاهی از افراد صاحبنظر حوزه پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی نظرسنجی به عمل آمد و در نهایت اعلام شد. باقر لاریجانی در گفتگو با مهر، با اشاره به تکلیف قانونی وزارت بهداشت برای برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی و توانمندسازی دانش آموختگان دوره‌های تخصصی این رشته گفت: در تنظیم آیین‌نامه اجرایی این قانون از نظرات صاحبنظران در گروه‌های مرتبط بهره‌برداری شده و مسلما برگزاری این دوره‌ها زمینه‌های ارتقای کیفیت خدمات در حوزه علوم آزمایشگاهی را فراهم می‌کند.

همچنین سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت اخیرا در نشست معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بکار بردن دو صفت «گردن کلفتی» و «باج خواهی»، به شدت از تجمعات اعتراضی شکل گرفته علیه این وزارتخانه انتفاد کرد و بسیاری این اظهارات قاضی زاده را واکنش وزیر به اعتراضات پاتولوژیست‌ها تعبیر کردند. وزیر بهداشت در جمع معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفته بود: «این اختلافات(اختلافات بین رشته‌ای) سی سال است وجود دارد و مزمن شده و برخی افرد با «گردن کلفتی» می‌خواهند روی حرف خود بمانند و رشته‌های مختلف در خیابان تجمع می‌کنند که این موضوعات باید برچیده شود چرا که عده‌ای فرهیخته حسابشان با دیگران متفاوت است و نمی‌توان با «باج خواهی» کارها را پیش برد.»

از دیگر حواشی ایجاد شده در مناقشه پاتولوژیست‌ها با متخصصین علوم پایه، صدور احکام انضباطی سنگین و همچنین ممنوعیت از شرکت در امتحانات برای برخی از دانشجویان پاتولوژی معترض بود.(در این باره بیشتر بخوایند)

- طرح جدید وزارت بهداشت و نگرانی دانشجویان پرستاری

یکی دیگر از اتفاقاتی که جنجال زیادی به همراه داشت موضوع تربیت پرستار بیمارستانی بود. وزارت بهداشت در این سیاست جدید «طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها» را مطرح کرده است که با اعتراض و نگرانی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری همراه بوده است و حواشی زیادی را ایجاد کرده است. وزارت بهداشت قصد دارد این طرح را در 15 بیمارستان دولتی و خصوصی تهران اجرا کند. در این طرح بیش از 1300 پرستار بدون تحصیلات آکادمیک و پس از انتخاب رشته در دفترچه کنکور جذب بیمارستان‌ها خواهند شد.

وزارت بهداشت «طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها» را باهدف رفع سریع کمبود نیروی پرستاری و برای پاسخ به نیاز خدمات بر زمین مانده بیماران کلید زده است که با اعتراض گسترده دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پرستاری مواجه شده است. این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علاوه بر ایجاد یک موج توئیتری و اعتراض در فضای مجازی علیه طرح جدید وزارت بهداشت، تجمع بی‌سابقه‌ای را رقم زدند و در اغلب استان‌های کشور علیه طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها موضع‌گیری کردند. طرح وزارت بهداشت آنقدر جنجالی بود که حتی روزنامه ایران که متعلق به دولت است، اعتراضات تندی را نسبت به این طرح وارد کرد. علاوه براین تعداد زیادی از تشکل‌های دانشجویی با انتشار بیانیه‌ای 5 دلیل مخالفت خود با طرح جدید وزارت بهداشت را بیان کردند.(از اینجا بخوانید)

علی رغم اعتراضات گسترده دانشجویان و فارغ‌التحصیلان پرستاری، تاکنون مسئولان وزارت بهداشت از نظر خود عقب‌نشینی نکرده‌اند و همچنان براجرای این طرح اصرار دارند. در همین رابطه حمید اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت در گفت و گویی با اشاره به اعتراض دانشجویان پرستاری در خصوص طرح تربیت پرستار توسط بیمارستان‌ها و نگرانی از آینده شغلی دانشجویان پرستاری اظهار کرد: بر اساس آمارها به شدت با کمبود پرستار مواجهیم که این موضوع مرتبا از مراجع به‌کارگیرنده نیروی پرستاری اعلام می‌شود بنابراین هیچ گونه نگرانی بابت آینده شغلی برای دانشجویان پرستاری وجود ندارد.

- آزمون دستیاری و حاشیه‌های همیشگی آن!

آزمون دستیاری سال 96 با حضور بیش از 14 هزار داوطلب برگزار شد و پس از آن نیز کلید نهایی و اسامی پذیرفته‌شدگان مجاز به انتخاب رشته در سایت مرکز سنجش پزشکی اعلام و از همین‌جا بود که کلید اعتراضات به این آزمون زده شد. یکی از معترضان این آزمون که در مقابل ساختمان وزارت بهداشت حضور داشت در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور علت حضور و اعتراض خود را این‌گونه بیان می‌کند: «تعدادی از افراد با نمره‌های بالاتر، ضرایب درسی کمی به آنها تعلق گرفت و برعکس بودند افرادی که نمره کمتری داشتند اما ضرایب درسی بالاتری داشتند. همچنین سوالات آزمون قبل از برگزاری لو رفته بود و تعدادی از دانشجویان از سوالات خبر داشتند. تعدادی از دوستان قبل از شروع امتحان سوال و جواب‌ها را به هم می‌گفتند. اعتراض خود را به لو رفتن سوالات و عدم تطابق کارنامه و رتبه افراد را به سازمان سنجش پزشکی اعلام کردیم اما آنها این موضوع را نپذیرفتند، به همین دلیل ما برای اعلام اعتراض خود مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده‌ایم و در صورتی که به وضعیت ما رسیدگی نشود مقابل مجلس جمع خواهیم شد.»

حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به این اعتراضات و موضوعی که این معترضان از اردیبهشت تا امروز مطرح می‌کنند، گفت: «بخشی از این اعتراض‌ها بابت این مساله بود که چرا رتبه سال گذشته و امسال آنها در آزمون دستیاری تغییر کرده است. در پاسخ باید گفت قطعا هر سال تغییراتی در رتبه‌ها اتفاق می‌افتد و این‌طور نیست که فردی که در سال گذشته نمره 100 داشته و رتبه‌ای را کسب کرده امسال نیز با نمره 100 همان رتبه را داشته باشد.»

- غذای واحد پزشکی دانشگاه آزاد جنجالی شد!

درآبان ماه سال 95، دانشجویان در اعتراض به کیفیت نامطلوب غذا در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، ظرف‌های غذا را در کف صحن دانشگاه تا مقابل درب اطاق ریاست چیدند تا صدایشان به گوش مسئولین برسد.

- اعتراض به نتیجه آزمون علوم پایه

در مهرماه 95، دانشجویان معترض به نتیجه آزمون علوم پایه شهریور 95، معتقد بودند با توجه به کاهش سوالات از 225 به 200 سوال، حداقل قبولی هر سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، طوری افزایش یافته که آمار مردودشدگان که هرسال 5 تا 10 درصد بود، به 20 تا 23 درصد افزایش یافته است.

*** سایر اعتراضات و  مشکلات دانشجویان پزشکی در یک سال اخیر:

- تجمع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه در حاشیه یک کنگره بین‌المللی

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی تغذیه ایران در اعتراض به نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده در مورد این رشته تحصیلی صبح امروز تجمع کردند. تأخیر دو ساعته در شروع برنامه و تجمع بیش از 300 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه از جمله حاشیه‌های این کنگره بود.

- نامه دانشجویان پزشکی به روحانی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

در بخشی از این نامه آمده است: چگونه است که هیچ نهادی بر تصمیمات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تفویض اختیار امور قضاوت در مورد پرونده های وزارت آموزش عالی و بهداشت در داخل این دو وزارتخانه، نظارت ندارد و حق هرگونه اظهار نظری در این زمینه از قشر فرهیخته مملکت سلب شده است؟

- معضلات آموزشی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز

در مهرماه 95 مشکلات آموزشی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز اعتراض دانشجویان را در پی داشت که محمدمهدی درخشان، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور و دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه که پیش‌تر درباره معضلات آموزشی، نامه‌ای سرگشاده به رئیس دانشگاه نوشته بود، این بار در چند بند، ابعاد دقیق و روشنتری از تخلفات صورت گرفته به رشته تحریر درآورد.

- اعتراض دانشجویان به نامه جنجالی نظام پزشکی

در یکی از تجمعات اعتراضی، در یازدهم مهرماه صنف ژنتیک پزشکی، در واکنش به نامه‌ی سازمان نظام پزشکی مبنی بر تعلیق اعطای شماره نظام پزشکی به متخصصین این رشته، مقابل این سازمان تجمع نمودند. در این تجمع چندین ساعته که در داخل محوطه سازمان نظام پزشکی و خیابان شانزدهم امیرآباد انجام شد، دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون علوم پایه، اعتراض خود را نسبت به اقدام اخیر سازمان نظام پزشکی نشان دادند

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.


9382414
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است