بین‌الملل 12:16 - 08 فروردین 1396
پژوهشگر اردنی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
پژوهشگر اردنی با اشاره به توطئه رژیم‌های عربی برای آتش‌افروزی بیشتر در سوریه و امتیازدهی به رژیم اشغالگر صهیونیستی گفت: ملت‌های عربی به موفقیت اجلاس سران عرب که رکن اصلی مبارزه با دشمن صهیونیستی از آن حذف شده امیدی ندارند.

خیز اجلاس «بحر المیت» برای امتیازدهی بیشتر به رژیم صهیونیستی

«ضرار البستنجی»، پژوهشگر و نویسنده اردنی در گفت وگو با خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس اظهار داشت: اجلاس سران عرب در حالی فردا در بحر المیت اردن آغاز می شود که کشورهای عربی در وضعیت اختلاف و تفرقه بی سابقه ای به سر برده و توطئه ها علیه منطقه به اوج خود رسیده است.

البستنجی گفت: توطئه ها علیه منطقه در راستای منحرف کردن قطب نمای جهان عرب از دشمنی با رژیم اشغالگر صهیونیستی به سمت مناقشات طائفه ای و مذهبی و تحریک به ریختن خون مردم بی گناه است.

پژوهشگر اردنی تاکید کرد: در حالی که برخی رژیم های عربی در نقشه خرابکارانه غربی ها علیه منطقه شریک هستند طبیعی است که برخی از فرصت برگزاری اجلاس سران غرب برای تشدید توطئه ها علیه امت عربی و اسلامی و آرمان های فلسطین از طریق امتیازدهی بیشتر به رژیم صهیونیستی بهره برداری کنند.

وی با اشاره به تلاش عربستان برای یکپارچگی مواضع ضد ایرانی در بین کشورهای عربی گفت: با این حال مخالفت مصر، عراق و الجزایر با بیانیه‌های ضد ایرانی از شدت دخالت اتحادیه عرب در توطئه بیشتر علیه امت اسلامی خواهد کاست.

البستنجی درباره درخواست ترکیه برای حضور در اجلاس سران عرب به عنوان عضو ناظر گفت: به نظر نمی رسد ترکیه شانسی برای حضور داشته باشد بخصوص که اختلافاتش با مصر همچنان به قوت خود باقی است و ریاض همچنان با آنکارا رقابت دارند.

پژوهشگر اردنی در خصوص موضع اردن در خصوص اجلاس سران عرب نیز اظهار داشت: اردن امیدوار است این اجلاس راه حل هایی برای بحران اقتصادی شدید این کشور داشته باشد.

البستنجی حمایت مالی کشورهای عربی از اردن در تامین هزینه های آوارگان سوری را از جمله مسائل مهم قابل طرح در اجلاس خواند و گفت: امان امیدوار است شاه سعودی در بحر المیت وعده افزایش کمک های عربستان به اردن را که در مدت اخیر تقلیل یافته بدهد.

پژوهشگر اردنی با اشاره به تدارک مصر برای استقبال باشکوه از شاه سعودی گفت: تلویزیون رسمی مصر چندین ساعت را به پوشش خاص مراسم استقبال از ملک سلمان اختصاص خواهد داد و جمع زیادی از دانش آموزان مدارس و کارمندان رسمی را به مراسم استقبال خواهد فرستاد.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود سفر ملک سلمان به اردن دستاوردهای اقتصادی مهمی برای این کشور به همراه داشته و به هماهنگی عمیق تر بین 2 طرف در کمک به حل بحران های عربستان در منطقه منجر شود.

البستنجی مساله ناامنی در مرزهای شمالی اردن را در راس اولویت های این کشور خواند و گفت: با وجود اینکه این قضیه در دستور کار اجلاس سران عرب نیست اما بی تردید در نشست های دوجانبه در حاشیه اجلاس با رهبران کشورهای ذیربط مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پژوهشگر اردنی گفت :با وجود اینکه اردن برای حل بحران سوریه به روسیه نزدیک شده و فیلصه یافتن تنش در مرزهای شمالی خود را اولویت جدی برای باز شدن ریه اقتصادی این کشور می داند اما نگرانی ها درباره ادامه فشارهای احتمالی عربستان برای کشاندن بیشتر اردن به درگیری ها در داخل سوریه وجود دارد بخصوص که شاه سعودی برای حمایت اقتصادی از اردن به این کشور سفر می کند و به گفته ناظران می تواند بهای این کمک ها برای اردن سنگین باشد.

البستنجی تاکید کرد: از آنجایی که اجلاس سران عرب طی سال های اخیر هیچ دستاوردی برای ملت های عرب به همراه نداشته این بار نیز آنها و حتی مردم اردن واکنشی نسبت به آن ندارند.

وی تاکید کرد: به اعتقاد اردنی ها اصرار بر حذف کشور مهم و برادر سوریه از جمع کشورهای عربی امیدها برای موفقیت اجلاس را بر باد داده است چرا که سوریه سوپاپ اطمینان حفظ قطب نمای اعراب در جهت مبارزه با دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی است.


8953381
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه لاهه صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به پکن از دولت چین خواست که از نفوذ خود برای کنترل نقش ادعایی ایران در تشدید بحران فعلی منطقه تغییر رفتار خطرناک پیونگ‌یانگ استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع پاکستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت غزه، توقف این جنگ و نیز حل و فصل مناقشه فلسطین را خواستار شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عفو بین‌الملل روز گذشته سرکوب و تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه حملات اسرائیل در نوار محاصره شده غزه توسط مقامات دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عفو بین‌الملل روز گذشته سرکوب و تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه حملات اسرائیل در نوار محاصره شده غزه توسط مقامات دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به گفته یک مقام سازمان ملل برای پاکسازی آوار غزه ۱۴ سال زمان با ۱۰۰ کامیون نیاز است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فرانسوی اعلام کردند که دانشجویان موسسه مطالعات سیاسی پاریس هم در اعتراض به جنگ غزه کلاس‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است