اقتصادی 14:21 - 04 مهر 1400

بررسی قیمت فرآورده‌های فولادی در کشور

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کسانی که با بازار آهن سروکار دارند، از نوسانات قیمت فرآورده‌های فولادی ناراضی هستند و نمی‌توان ثبات قابل قبولی را در این بازار دید. همچنین افراد سودجو هم با انجام ترفندهای مختلف سعی دارند تا در چنین وضعیت نامطلوبی سود بیشتری به دست بیاورند. به همین دلیل قیمت فرآورده‌های فولادی همواره در حال تغییر بوده و مصرف کنندگان را دچار مشکل می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا دلایل نوسان قیمت فرآورده‌های فولادی مانند میلگرد و تیرآهن را بررسی کنیم.

 بررسی قیمت فرآورده‌های فولادی در کشور

چه عواملی باعث تغییر قیمت فرآورده‌های فولادی می‌شود؟

عوامل تغییر دهنده قیمت در بازارهای مختلف یکسان نیست. همچنین برخی از دلایل غیرقابل کنترل بوده و به سایر پارامترهای اقتصادی دنیا مربوط می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان یک عامل را دلیل اصلی بالا یا پایین رفتن قیمت آهن دانست. اما در بازار آهن فعلی ایران مجموعه عواملی هستند که به طور محسوسی روی تغییرات قیمت انواع فرآورده فولادی تاثیر می‌گذارند. در ادامه این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با این عوامل بیشتر آشنا کنیم.

مواد اولیه صنایع فولادی

تمامی کارخانه‌های صنایع فولادی برای تولید محصولات خود به ماده اولیه نیاز دارند. در چنین کارخانه‌هایی اصلی‌ترین ماده اولیه سنگ آهن است که اغلب از دل معادن داخل کشور بیرون کشیده می‌شود. بدیهی است که تغییرات قیمت ماده اولیه روی قیمت نهایی فرآورده‌های فولادی تاثیر خواهد گذاشت. مواد اولیه یا همان سنگ آهن نیز بر اثر دلایل مختلف مانند میزان صادرات و واردات و فصل استخراج معادن نوسان قیمت دارد و روی بازار آهن نیز تاثیر می‌گذارد.

افزایش هزینه‌های مربوط به منابع انرژی

بدون شک صنایع فولادی کشور برای ذوب کردن شمش‌های آهن و دسترسی به میلگرد یا تیرآهن با سایزهای مختلف نیاز زیادی به منابع انرژی دارند. با اینکه دولت برای هزینه‌های مربوط به بخش تامین انرژی صنایع فولادی تسهیلاتی را در نظر گرفته، اما باز هم این عامل جزو مهم‌ترین پارامترهای تغییر قیمت آهن محسوب می‌شود. حتی در برخی فصول سال و به دلیل کمبود انرژی این کارخانه‌ها مجبور به خاموشی اضطراری هستند که به شدت روی وضعیت بازار اثر دارد.

نوسانات دردسر ساز بازار ارز

با قاطعیت می‌توان گفت که قیمت میلگرد در بازار آهن به بازار ارز گره خورده است. کافیست قیمت ارزهای خارجی تغییر قیمت پیدا کنند تا به سرعت نوسانات مربوط به آن‌ها در بازار آهن حس شود. همچنین عرضه کنندگان فرآورده‌های فولادی برای جلوگیری از زیان دهی، فروش محصولات را با قیمت جدید آغاز کرده و حتی در مواردی جلوی ثبت سفارشات جدید را می‌گیرند.

 بررسی قیمت فرآورده‌های فولادی در کشور

بخش عمده‌ی تاثیر بازار ارز روی قیمت آهن کاملا روانی است. اما باز هم تغییر در بازار ارزها روی میزان هزینه‌های صنایع فولادی تاثیر خواهد گذاشت.

صادرات بی‌رویه و کمبود بازار داخلی

عرضه و تقاضا یکی از ساده‌ترین قوانین مربوط به علم اقتصاد است که روی ارزش گذاری کالاهای مختلف تاثیر می‌گذارد. زمانی که کارخانه‌های تولیدی به هر دلیلی جلوی عرضه فرآورده‌های فولادی را به بازار بگیرند، تقاضا از میزان عرضه پیشی خواهد گرفت. همین اتفاق کافی است تا وجود محصولاتی مانند تیرآهن در بازار نایاب شده و قیمت این فرآورده فولادی افزایش پیدا کند. به همین دلیل دولت برای جلوگیری از چنین مشکلی ساز و کارهایی را برای صادرات فرآورده‌های فولادی قرار داده است.

سوداگران بازار آهن

یکی از اصلی‌ترین عواملی که روی وضعیت بازار تاثیر می‌گذارد، وجود دلال‌ها و سایر افراد سودجو هستند. این افراد با اقدامات نادرست و خودخواهانه خود وضعیت بازار را به طور کلی برهم می‌زنند. به عنوان مثال، احتکار که یکی از بزرگ‌ترین راه‌های سودجویی این دسته از فعالان بازار است، جلوی عرضه فرآورده‌های فولادی مورد نیاز بازار را می‌گیرد. همچنین وجود چنین افرادی راه رسیدن مصرف کنندگان به تولید کننده را ناهموار کرده و قیمت را به صورت کاذب بالا می‌برد.

هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل

هزینه‌های جانبی صنایع تولید فرآورده‌های فولادی جزو عوامل جانبی تغییر قیمت در بازار محسوب می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان این عامل را یک دلیل کلی برای افزایش قیمت تیرآهن یا سایر محصولات دانست. همچنین کارخانه‌های تولیدی بزرگ که در نزدیکی خطوط ترانزیت اصلی قرار دارند، در محصولاتشان در صورت افزایش هزینه حمل، تغییر قیمت کمتری پیدا می‌کند. همچنین این موضوع با توجه به حجم سفارش خریدار تاثیر خود را به طور مستقیم نشان می‌دهد.

مشخصات میلگرد یا تیرآهن و کارخانه تولید آن‌ها

بدیهی است که قیمت تیرآهن یا میلگرد با توجه به مشخصات محصول تغییر می‌کند. همچنین بیشتر کارخانه‌های صنایع فولاد محصولات خود را در بازار با گریدهای مختلف تولید کرده که هر یک بازه قیمتی مخصوص خود را دارند. البته در مواردی یک نوع خاص از میلگرد با برندی معین در بازار نایاب شده و قیمتش نسبت به سایر محصولات مشابه افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل قبل از خرید باید قیمت میلگرد یا تیرآهن سایر کارخانه‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید.

خرید فرآورده‌های فولادی با خیالی آسوده از عصرآهن

سایت عصر آهن شرایطی را فراهم کرده تا خریداران فرآورده‌های فولادی بتوانند به صورت هوشمند خرید خود را انجام دهند. با استفاده از این سایت دیگر نیازی نیست که مشکلات رایج در بازار را به جان بخرید. کافیست به سایت عصر آهن (https://asreahan.com)سر بزنید تا تولیدات تمامی کارخانه‌های صنایع فولاد کشور را مقابل خود ببینید. در ادامه این بخش شما را بیشتر با خدمات این سایت آشنا خواهیم کرد.

مشاهده دقیق قیمت روز محصولات بازار آهن

یکی از اصلی‌ترین خدماتی که عصرآهن برای مشتریانش در نظر گرفته، درج قیمت روز فرآورده‌های فولادی مختلف است. در سایت عصرآهن می‌توانید قیمت روز انواع میلگرد یا تیرآهن با برندهای مختلف را همراه با نمودار تغییرات قیمت ببینید. با انجام این کار مقایسه و تخمین قیمت کلی سفارش برای شما ساده‌تر خواهد شد و خریدی منحصر به فرد را تجربه می‌کنید.

کوتاه شدن دست واسطه‌ها

با استفاده از سایت عصرآهن، می‌توانید خرید خود را بدون واسطه انجام دهید. کافیست به وبسایت سر بزنید تا قیمت محصول مورد نظر خود را با قیمت درب کارخانه مشاهده نمایید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


11245412
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است