فرهنگی‌هنری 20:45 - 02 اسفند 1395
کارگردانان چهار فیلم رقیب «فروشنده» در جوایز اسکار خارجی به قانون مهاجرتی «ترامپ» و تحریم مراسم اسکار واکنش نشان دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، اگر گروهی از نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۷ وجود داشته‌ باشند که کاملا تحت تاثیر سیاست‌های مهاجرتی رئیس جمهور جدید آمریکا قرار گرفته باشند، آن گروه نامزدهای شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی هستند.

فرمان اجرایی و بحث برانگیز «دونالد ترامپ» مبنی بر ممانعت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان جهان به آمریکا که با مخالفت و انتقادهای داخلی و خارجی زیادی رو به رو شده، از سوی هر ۵ نامزد شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار نیز آشکارا محکوم شده است.

اصفر فرهادی، کارگردانی فیلم «فروشنده» که در میان رقبای اسکار خارجی تنها فیلمسازی است که به صورت مستقیم هدف این قانون مهاجرتی قرار گرفته، اعلام کرده که مراسم اسکار را به نشانه اعتراض تحریم خواهد کرد.

فرهادی در ابتدا قصد داشت در مراسم اسکار شرکت کند، اما پس از مدتی با صدور بیانیه‌ای گفت که ظاهرا این حضور با اما و اگرهایی مواجه شده است که به هیچ وجه برای من قابل پذیرش نیست، حتی اگر برای سفر من استثنائی قائل شوند نیز در مراسم اسکار شرکت نخواهم کرد.

«مارن اِده» که با کمدی «تونی اردمن» به نمایندگی از سینمای آلمان از شانس‌های اصلی و رقیب جدی فیلم «فروشنده» در اسکار محسوب می‌شود در این‌باره گفت: من فکر می‌کنم همه ما تحت تاثیر این قانون گرفته‌ایم و برای من فرقی نمی‌کند اتباع کدام کشورها از ورود به آمریکا منع شده‌اند. اختلاط مسائل مربوط به تروریسم و پناهندگی وحشتناک و سیاستی غیرانسانی است، چراکه موجب بروز وحشت و به تدریج تثبیت نژادپرستی می‌شود. زمانی که مجموعه تصاویر و مطالب را بر شخصیت «تونی» در فیلم در کنار هم قرار می‌دادم، عکس «دونالد ترامپ» را نیز به عنوان یکی از مدعیان متظاهر جهان امروز در کنار آنها قرار دادم. هنوز نمی‌توانم باور کنم که او رئیس جمهور آمریکا شده است و بویژه به عنوان یک زن برایم به سختی قابل باور است فردی که تبیعض‌گر جنسی است انتخاب شده است. آنچه «ترامپ» در قدم اول انجام داد نوعی دیکتاتوری مدرن بود که ما در سایر کشورها نیز می‌بینیم. فردی پوپولیست به قدرت رسیده و اطرافیان خود را در سِمت‌های بسیار مهم بویژه در سازمان‌های امنیتی و قضائی منصوب می‌کند و تلاش می‌کند رسانه را خنثی و ترس و آشفتگی ایجاد کند.

«مارتین باتلر» و «بنتلی دین»، کارگردانان فیلم «تنا» نماینده سینمای استرالیا در اسکار ۲۰۱۷، در بیانیه‌ای به هالیوود ریپورتر گفتند: شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار در واقع جشن همه فرهنگ‌ها در سینماست و به همین دلیل اصغر فرهادی احساس نیاز کرد که باید مراسم اسکار را در اعتراض به ممانعت ورود مسلمانان به آمریکا بایکوت کند و این بسیار تراژیک است. ما این تصمیم را درک و از آن حمایت می‌کنیم. انچه در روزهای آینده دلگرم‌کننده است این است که مردم امریکا و سازمان‌ها از قدرت دموکراتیک خود برای پایان دادن به دیوانگی و جنون «ترامپ» استفاده کنند".

کارگردانان فیلم استرالیایی «تنا» افزودند: به یاد داشته باشید که بازیگران فیلم «تنا» پیش از ساخت این فیلم هیچ تجربه‌ای از سینما نداشتند، چه برسد به این که در فیلمی بازی کرده باشند. آنها همچون همه ما به صورت غریزی با قدرت سینما آشنا شدند و این زیبایی جهانی را به همه دنیا به اشتراک گذاشتند. به نظر ما داستان این فیلم کاملا برای شاخه بهترین فیلم خارجی مناسب است که در واقع جشن صداهای متنوع در سینماست.

«هانس هولم»، کارگردان فیلم «مردی به نام‌ اُو» که نماینده سینمای سوئد در میان پنج نامزد نهایی اسکار خارجی است و یکی از بازیگران اصلی فیلمش که تابعیت ایرانی-سوئدی دارد نیز ممکن است با مشکلاتی برای ورود به آمریکا مواجه شود، درباره این قانون مهاجرتی گفت: البته که وحشتناک است. من به دیوارها اعتقاد ندارم. اگر شما دیوار ایجاد کنید، همیشه راهی برای نفوذ به آن ایجاد می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: مراسم اسکار جشن آکادمی است. اگر آکادمی از من بخواهد که به این مراسم بیایم این کار را خواهم کرد. بایکوت اسکار چیزی است که «ترامپ» می‌خواهد، چون او و طرفدارنش ارزشی برای خارجی‌ها قائل نیستند.

«مارتین زاندولیت»، کارگردان فیلم دانمارکی «سرزمین مین»، درام مربوط به پس از جنگ جهانی دوم نیز اعلام کرد که کاملا اصغر فرهادی و دیگر نامزدهایی که تصمیمی گرفتند در مراسم اسکار شرکت کنند و یا حضور نیابند را درک و از آنها حمایت می‌کنند. ایده ممانعت از سفر بر اساس کلیشه‌ها و عمومیت دادن خائنانه است و به همین دلیل است که تاکنون جلوی آن گرفته شده است. زمانی که افراد بر اساس ترس واکنش نشان می‌دهند و دیگران را قضاوت می‌کنند بسیار خطرناک است و ما باید از گذشته درس بگیریم.


8835181
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی نظارتی به بررسی تشکیل فهرست آثار واجد ارزش و معیارهای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی پرداخت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی از تلاش هنرمندان و دست‌اندرکاران تئاتر در مسیر ارتقای سطح فرهنگ جامعه، قدردانی کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» خزاعی از اجرای طرح ویژه اکران فوق‌العاده سینما‌ها در تعطیلات نوروز که مقارن با ماه مبارک رمضان است، خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بخشی زاده گفت: رویکرد ما در رادیو، تقویت برنامه‌های گفتگو محور، استقبال از نوآوری در ساختار برنامه سازی، نقد مستقل و اشاعه نشاط است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام عادل گفت: الان در ایام عید هر شب امکانِ اسکان ۴۰۰ هزار نفر در سطح کشور در زائرسراهای امامزادگان فراهم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام عادل گفت: الان در ایام عید هر شب امکانِ اسکان ۴۰۰ هزار نفر در سطح کشور در زائرسراهای امامزادگان فراهم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام مجمع آل طا‌ها از برگزاری تعزیه‌های مختلف با حضور تعزیه‌خوان‌های درجه یک کشوری در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی تأکید کرد که ماه رمضان فرصت مناسبی برای پرورش دادن معرفت و مراحل علاقه‌مند شدن به خداوند است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه نوروزی «بهار بازار» از ۲۹ اسفند تا ۱۱ فروردین شمای کلی از بازار‌های مختلف نظیر بازار خودرو، سرمایه، مسکن، سکه و طلا به فعالان اقتصادی می‌دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد خدمات سفر بر اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور درباره برنامه‌های فرهنگی ماه رمضان ۱۴۰۳ در تقارن با تعطیلات و سفر‌های نوروزی تأکید کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است