اقتصادی 23:20 - 28 مهر 1396
علی ابراهیمی:اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه در حالی از دیروز رسما کلید خورد که هنوز تعامل لازم بین دستگاه‌های مجری این طرح شکل نگرفته و فعالان صنفی، نگران تأمین نیاز و ثبات قیمت و بازار کالا هستند.

سرانجام با تأخیری چندماهه، مرحله نخست اجرای طرح رجیستری با مانیتورینگ گوشی‌های تلفن همراه آغاز و به گفته مسئولان به‌زودی با رصد و پایش 2نوع گوشی احتمالاً آیفون به شکلی تدریجی وارد مرحله اجرا خواهد شد. در گام بعدی نیز با هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف، این طرح به سایر انواع گوشی تلفن همراه تسری می‌یابد.

چندی پیش حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل فناوری و اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از سهم بیش از90درصد گوشی‌های تلفن همراه قاچاق از بازار کشور خبر داد. با درنظر گرفتن این آمارها سرنوشت گوشی‌های قاچاق موجود در انبارها و چگونگی تأمین نیاز بازار از چالش‌های اجرای این طرح است. قبلا محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگار ما از احتمال رجیستر شدن گوشی‌های قاچاق موجود در انبارها خبر داده بود.

  • سرنوشت مبهم بازار

رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به تجربه شکست طرح رجیستری گوشی تلفن همراه به خبرنگار ما اعلام کرد که متأسفانه اکنون دغدغه اصلی اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه تأمین نیاز بازار است و مشخص نیست با اجرای طرح رجیستری، تأمین گوشی‌های مورد نیاز بازار به درستی انجام می‌شود یا خیر؟ علی فاضلی، تأکید کرد: درصورتی که تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده نشده باشد یقینا با کمبود و افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار مواجه شده و این طرح به سرنوشت قبلی دچار خواهد شد.

وی در مورد سرنوشت گوشی‌های تلفن همراه قاچاق موجود در انبارها با اجرای طرح رجیستری افزود: باید این گوشی‌ها رجیستر شود و ظاهرا فرصت یکماهه‌ای نیز برای انجام این کار درنظر گرفته شده است اما اینکه گوشی‌های قاچاق موجود رجیستر شده یا خیر و یا از چه زمانی گوشی‌های قاچاق تازه‌وارد، غیرفعال و نیاز بازار به گوشی تلفن همراه چگونه تأمین خواهد شد، هنوز مشخص نیست و در این زمینه چیزی به اتاق اصناف کشور اعلام نشده است.

  • چالش تثبیت قیمت‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ظاهرا درنظر است که گوشی‌های موجود در انبارها نیز با شرایط خاص و پرداخت حقوق ورودی رجیستر شوند اما نکته اصلی آن است که با اجرای رجیستری، گلوگاه‌های ورود گوشی تلفن همراه قاچاق به بازار بسته شده تا گوشی‌های دارای کد شناسه و رجیستر، جایگزین اقلام قاچاق در بازار شود.

ابراهیم درستی با اظهار بی‌اطلاعی از زمان غیرفعال شدن گوشی‌های تلفن همراه قاچاق موجود در انبارها افزود: قرار است با آغاز اجرای این طرح در مورد 2 تا 3 مسئله اصلی ازجمله زمان غیرفعال شدن رجیستری گوشی‌های قاچاق موجود در انبارها با تعیین مهلت زمانی مشخص، اطلاع‌رسانی شود.

نایب‌رئیس اتاق اصناف کشور در مورد وضعیت قیمت گوشی تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری افزود: ارز مبادله‌ای واردات گوشی تلفن همراه از حدود 25روز پیش قطع شده که این امر به همراه افزایش اخیر نرخ دلار موجب خواهد شد تا قیمت تمام‌شده واردات و عرضه گوشی تلفن همراه در بازار افزایش یابد و اینکه بگوییم قیمت گوشی تلفن همراه با اجرای طرح رجیستری، قطع شدن ارز مبادله‌ای و رشد نرخ دلار افزایش نخواهد یافت، چندان واقعی نیست.

  • ناهماهنگی در اجرای رجیستری

با وجود آغاز رسمی طرح رجیستری، هنوز تعامل لازم بین وزارت صنعت به‌عنوان مسئول کارگروه ملی اجرای آن و وزارتخانه ارتباطات و به‌خصوص ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد کم و کیف اجرای این طرح شکل نگرفته و این موضوع موجب نگرانی برخی مسئولان این ستاد از آغاز به‌کار طرح رجیستری و چگونگی رفع مشکلات فنی احتمالی در مورد طراحی سیستم‌های این طرح شده است.

همچنین هنوز ترکیب کدهای شناسه رجیستری و اتصال آن به سامانه‌های ذیربط مشخص نشده و به‌رغم امضای تفاهمنامه همکاری چندجانبه دستگاه‌های مجری طرح با گمرک ایران، رجیستر کردن گوشی‌های تلفن همراه در مبادی رسمی واردات این کالا با مشکلاتی مانند اتصال به سامانه‌های ذیربط مواجه است.


9488465
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، سالانه برای واردات ذرت و کنجاله سویا ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که مسئولان با جایگزینی نهاده دامی و کشت گیاهان کم آب بدنبال کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت گفت: در بخش‌هایی که امکان همکاری ما با آفریقا بیشتر است، ۲۰۰ تاجر در حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به مباحث مطرح شده اخیر، مدیریت رشد نقدینگی در اقتصاد کشور در دوره اخیر را در وضعیتی کاملا با ثبات دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی هم در حوزه صادرات و هم واردات دوبرابر خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با شیب ۲۷ درصدی طی یک‌ماه گذشته، روزانه خرید حمایتی مرغ به هزارتن رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت چهار روز شاهد ورود نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه به ۲۳.۵۱ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت: خوشبختانه در حوزه لاستیک خودرو‌های سواری کمبودی نداریم و این صنعت امسال ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت مناسب دما، شرایط مطلوبی پیش روی کشاورزان دیم کار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است