اقتصادی 00:43 - 03 اسفند 1395
ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵
در حالی که براساس هدف‌گذاری صورت گرفته، باید در سال ۱۴۰۴ یک میلیون دستگاه از خودروهای تولید داخل صادر شود، عملکرد فعلی خودروسازان و ادامه تولید محصولاتی همچون پراید و پژو ۴۰۵ تحقق این هدف را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.

وقتی اهداف، آرزو می‌شوند!

ایسنا پیش از این گزارش داده بود که براساس جدیدترین ارزیابی کیفی صورت گرفته، ۱۱ مدل خودروی سواری در حال تولید در خودروسازان داخلی در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن قرار دارند.

نکته قابل توجه این است که پرتیراژترین خودروهای داخلی از جمله پراید و پژو ۴۰۵ در دسته خودروهایی قرار دارند که در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن تولید می‌شوند.

در این شرایط نگاهی به سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴" نشان می‌دهد که طبق هدف‌گذاری صورت گرفته در این سند، در سال ۱۴۰۴ از هر سه دستگاه خودرو سواری و وانت تولیدی در داخل، یک دستگاه آن باید صادر شود.

در این سند پیش‌بینی شده که از سال ۱۴۰۴ باید سالانه سه میلیون دستگاه خودروی سبک (شامل سواری و وانت) در خودروسازان داخلی تولید شده و یک میلیون دستگاه از آن صادر شود.

این هدف‌گذاری در حالی است که هم‌اکنون وضعیت صادرات دو خودروساز بزرگ داخلی چندان تعریفی نداشته و صادرات بیشتر به کشورهایی همچون عراق و در تیراژ پایین صورت می‌گیرد و باقی خودروسازان داخلی شامل گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان خودرو نیز تا حد زیادی تبدیل به مونتاژکننده خودروهای بعضا بی‌کیفیت چینی شده و اساسا نمی‌توان توقع صادرات خودروهای چینی مونتاژی بی‌کیفیت را از آنها داشت.

بنابراین در این شرایط برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، بار اصلی بر دوش دو شرکت ایران خودرو و سایپا بوده و این شرکت‌ها باید نسبت به از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و البته پر تیراژی همچون پراید و پژو ۴۰۵ و جایگزین کردن خودروهای جدید و به‌روز اقدام کنند.

البته با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها دو خودروساز بزرگ داخلی قراردادهای جدیدی را با شرکت‌های معتبری مانند پژو، سیتروئن و بنز منعقد کرده‌اند و تولید محصولات جدید نیز به زودی آغاز خواهد شد. در این زمینه باید دید آیا خودروسازان بزرگ می‌توانند به تدریج خودروهای جدید با کیفیت و با قیمت مناسب و دارای مزیت رقابتی (برای صادرات) را جایگزین خودروهای فعلی کرده و در تحقق اهداف صادراتی موفق شوند یا خیر.

انتهای پیام  


8835680
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» از امروز ۲۹ اسفند سفر‌های جاده‌ای رسما آغاز شده و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته در نوروز امسال بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی سواری وارد جاده‌های کشور خواهند شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» فرابورس ایران اطلاعیه‌ای تاریخ عرضه عمده سهام کنترلی شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران در نماد
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرتعاون روستایی استان تهران نرخ مصوب سیب تنظیم بازار را ۳۱ هزار تومان و پرتقال تامسون را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: افراد از خرید خزندگان و حلزون‌های غیرمجاز که منجر به آلودگی محیط زیست می‌شوند، اجتناب کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امور مالیاتی در خصوص افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد اطلاعیه صادر کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و باغداران توصیه می‌شود که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جهاد کشاورزی از توزیع روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد با نرخ مصوب ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان در میادین استان تهران خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: امسال ۱۳۵ هزارتن تخم مرغ به ارزش بالغ بر ۱۷۰ میلیون دلار صادر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته در ایام نوروز شاهد رشد ۴.۸ درصدی سفر‌ها خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با آغاز فعالیت سامانه بارشی در کشور ۵ فرودگاه نواحی جنوب غرب کشور به حالت آماده باش درآمدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است