گوناگون 09:27 - 13 مرداد 1400

انتشار ویرایش دوم سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر

به گزارش خبرگزاری مهر، باقر لاریجانی، دستاوردهای ایران در حوزه سلامت را طی دهه‌های اخیر قابل توجه دانست و افزود: اگرچه کشورمان در برخی حوزه‌های سلامت از جمله کاهش سریع میزان مرگ و میر مادران و کودکان و افزایش امید به زندگی موفقیت‌های چشمگیری نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه به دست آورده است ولی با این وجود بار بیماری‌های غیر واگیر و همچنین بار مالی منتسب به این بیماری‌ها موجب شده که نظام سلامت کشور، بیماری‌های غیر واگیر را به عنوان تهدیدی جدی در نظر بگیرد.

وی افزود: به منظور کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر منتسب به آنها، وزارت بهداشت بر آن شد تا سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر را تهیه و تدوین نماید.

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر اظهار داشت: این سند دارای سیزده هدف ملی است و تاکید اصلی آن بر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، بیماری‌های تنفسی و همچنین سوانح و حوادث و بیماری‌های روانی می‌باشد. بعلاوه، عوامل خطر اصلی بیماری‌های غیر واگیر مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت فیزیکی را نیز شامل می‌شود.

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: شناخت عوامل خطر و سیاست گذاری برای مقابله با آنها، می‌تواند تأثیر به سزایی در کاهش بیماری‌های غیر واگیر داشته باشد.

وی همکاری بین بخشی و فرا بخشی را یکی از ویژگی‌های سند حاضر خواند و افزود: در این سند تمامی ذی نفعان داخلی و خارجی وزارت بهداشت شامل معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت و وزارتخانه‌های ذی نفع، سازمان‌های دولتی که همکاران اصلی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر می‌باشند، در نظر گرفته شده اند.

لاریجانی افزود: با توجه شرایط فعلی جامعه و پر رنگ شدن خطر هم زمانی همه گیری بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های واگیر نوپدید، تمامی فصول این سند در راستای سیاست گذاری و مدیریت این بیماری‌ها در کشور، بروز رسانی شده است.

کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر متشکل از خبرگان نظام سلامت کشور در حوزه بیماری‌های غیر واگیر بوده که با هدف کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر تشکیل شده است.


11174557
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است