به گزارش ایسنا، دکتر خامسان، رییس دانشگاه بیرجند در ابتدای این کارگاه در خصوص برنامههای مدیریت دانشگاه در حوزههای مختلف از جمله توجه به زیر ساختهای مهم از قبیل بهروز کردن آییننامهها و بخشنامههای دانشگاه، ارتقای سطح فناوری اطلاعات، تامین نیازمندیهای پژوهشی دانشگاه، تغییر و تحول در شبکه کتابخانهای، حمایت از استعدادهای درخشان، برنامه عملیاتی در جهت بینالمللی کردن فعالیتهای مختلف دانشگاه و اهمیت ورود دانشگاه در رتبهبندیهای بینالمللی مطالبی را ارائه کرد.
دکتر جواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز برنامههای حمایتی مختلف این پایگاه از جمله کیفیت بخشی به نشریات نمایه شده در ISC، بازنگری اساسی در شیوهنامه ثبت همایشهای علمی و نمایهسازی آنها در سامانه ثبت همایشها و نیز ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در سه بخش دانشگاههای ملی، دانشگاههای کشورهای اسلامی و نیز رتبهبندی جهانی ISC را تشریح کرد.
این کارگاه توسط دکتر منصوره صراطی، مدیرگروه رتبهبندی به همراه سینا صفایی، کارشناس ارشد گروه در دو بخش مختلف ارائه شد. در بخش اول ضمن بیان لزوم توجه به ماموریتگرایی دانشگاهها در تدوین شاخصهای رتبهبندی، روششناسی، معیارها و شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور بر اساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارائه و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بیرجند در هر معیار و شاخص به صورت مقایسهای مشخص شد.
در بخش دوم، برخی مباحث مرتبط با دانشگاههای تراز جهانی و شاخصهای مختلف نظامبندیهای بینالمللی معتبر مانند رتبهبندی تایمز، شانگهای، لایدن و … بیان شد. همچنین، در این کارگاه ارائه وضعیت دانشگاههای کشور در رتبهبندیهای بینالمللی و حضور ۲۹ دانشگاه کشور در رتبهبندی تایمز و نیز ۲۶ دانشگاه کشور در مجموع دانشگاههای برتر دنیا در رتبهبندی لایدن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
دهقانی گفت: از آنجا که افزایش اثرگذاری یا کیفیت تحقیقات یکی از مسائل مهم برای دانشگاهها و موسسههای تحقیقاتی در جهان محسوب میشود، در این سلسله کارگاهها، راهکارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی ارائه میشود.
سرپرست ISC تصریح کرد: موارد یاد شده به طور مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظامهای رتبهبندی و همچنین جایگاه دانشگاه در عرصههای بینالمللی اثر میگذارد. در حال حاضر برخی از مهمترین شاخصها برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی، میزان همکاریهای بینالمللی دانشگاهها، بکارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فناوری و نیز استفاده بیشتر از تولیدات علمی پژوهشگران به صورت استناد به تولیدات آنها در دنیاست.
در ادامه اعضای حاضر در جلسه ضمن تبادل نظر، سؤالات خود را در خصوص معیارها و شاخصهای رتبهبندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مطرح کردند که مدرسین کارگاه به پاسخگویی و ارائه توضیحات لازم پرداختند.
بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، برگزاری این کارگاهها که با درخواست دانشگاهها صورت می گیرد، در راستای کمک به ارتقای سطح اثرگذاری علمی دانشگاه و با برنامهریزی قبلی توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام صورت میگیرد.
در پایان این کارگاه، جلسه حضوری با اعضای هیات رییسه دانشگاه بیرجند صورت گرفت و راهکارهای ایجاد ارتباط با مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به منظور حمایت همهجانبه از دانشگاه مورد بررسی و برنامهریزی لازم برای این کار در دستور کار آنها قرار گرفت.
انتهای پیام