گوناگون 12:28 - 30 مهر 1398
هوآوی با معرفی چیپست Kirin ۹۹۰ ۵G، قدرت خود را در حوزه طراحی تراشه‌های ترکیبی با عملکرد بسیار بالا به اثبات رسانده؛ تراشه‌ای که در چندین بخش مختلف، اولین نمونه در جهان بوده و می‌تواند دنیای گوشی‌های هوشمند و پردازش‌های کم‌مصرف را متحول کند.

نگاهی به قابلیت‌هایی که برای اولین بار با چیپست Kirin ۹۹۰ ۵G هوآوی ارائه شد

به گزارش ایسنا بنابراعلام هوآوی، کمپانی هوآوی در جریان نمایشگاه بزرگ IFA ۲۰۱۹، برای نخستین بار تراشه Kirin ۹۹۰ ۵G را معرفی کرد که به‌عنوان نخستین چیپست یکپارچه ۵G جهان برای دنیای گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود. این تراشه با ۱۰.۳ میلیارد ترانزیستور، دارای مودم داخلی ۵G است. استفاده از مودم داخلی ۵G با باندهای متفاوت فرکانسی، باعث کاهش فضای اشغال‌شده بر روی بُرد (برای نصب یک مودم اضافی) می‌شود. در نتیجه فرآیند طراحی محصول بسیار ساده‌تر خواهد بود.

یکی از ویژگی‌های Kirin ۹۹۰ ۵G، ابعاد کوچک‌تر آن نسبت به رقبا است. به‌عنوان‌مثال Kirin ۹۹۰ ۵G از اسنپدراگون ۸۵۵ و اگزینوس ۹۸۲۵ به ترتیب ۲۴ و ۳۶ درصد کوچک‌تر است. در ادامه به سراغ نخستین دستاوردهای Kirin ۹۹۰ ۵G خواهیم رفت که برای اولین بار به اسم این تراشه در جهان ثبت‌ شده‌اند.

اولین تراشه دنیا با فناوری ساخت ۷nm+ EUV۳

ساخت تراشه‌های پردازشی در لیتوگرافی‌های کوچک کار بسیار دشواری است؛ Kirin ۹۹۰ ۵G نخستین پردازنده موبایلی جهان با فناوری تولید EUV۳ در لیتوگرافی ۷nm+ است. فناوری EUV به هوآوی کمک کرده تا با استفاده از طول موج‌های کوتاه‌تر، بتواند از فضای چیپست حداکثر بهره را جهت ترسیم مدارهای الکترونیکی ببرد. به این ترتیب هوآوی امکان قرارگیری بیش از ۱۰ میلیارد ترانزیستور را در Kirin ۹۹۰ ۵G فراهم کرده است.

معماری نوین و البته بسیار کوچک Kirin ۹۹۰ ۵G بهره‌وری و عملکرد کلی دستگاه را بسیار افزایش داده و سازندگان گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های آن‌ها می‌توانند با پشتیبانی از یک تراشه قدرتمند، با دستی باز به پیاده‌سازی ایده‌های خود بپردازند.

اولین تراشه دنیا با پشتیبانی هم‌زمان از شبکه‌های NSA/SA

تراشه Kirin ۹۹۰ ۵G را می‌توان نخستین چیپست جهان با پشتیبانی هم‌زمان از NSA/SA (Non-Standalone و Standalone) دانست. این تراشه با باندهای متفاوت، ازجمله ۲G، ۳G، ۴G و ۵G سازگار بوده و یکی از سریع‌ترین سرعت‌های دریافت و بارگذاری را در تاریخ تراشه‌های ۵G دارد. بنابراین در استفاده از آن در شبکه‌های مخابراتی مختلف در کشورهای گوناگون، هیچ مشکلی وجود ندارد.

Kirin ۹۹۰ ۵G در باند Sub-۶GHz می‌تواند به‌سرعت دانلود حداکثر ۲.۳ گیگابایت در ثانیه دست‌یافته و سرعت بارگذاری یا همان آپلود آن نیز به ۱.۲۵ گیگابایت در ثانیه خواهد رسید.

اولین تراشه دنیا با معماری Big-Tiny Core برای NPU

یکی از برجسته‌ترین دلایل عملکرد عالی تراشه Kirin ۹۹۰ ۵G، استفاده از ریزمعماری جدید و بهبودیافته در بخش NPU (پردازشگر عصبی) است. بخش NPU با معماری جدید و بهبودیافته داوینچی (Da Vinci)، تست‌های هوش مصنوعی را در تمامی بررسی‌ها، با کارایی بسیار بالایی پاس کرده است. بخش NPU در Kirin ۹۹۰ ۵G با بهره‌وری انرژی بالاتر، از قدرت پردازش و دقت عمل بهتری برخوردار شده است.

هسته‌های بزرگ Tiny با مصرف کم انرژی، به طور خاص برای افزایش عملکرد در بخش‌های هوش مصنوعی (AI) طراحی‌شده‌اند. واحد NPU به یک هسته Tiny-Core و دو هسته قدرتمند Big-Core Plus مجهز شده است.

اولین تراشه دنیا با گرافیک ۱۶ هسته‌ای Mali G۷۶

یک تراشه پرچم‌دار و حرفه‌ای مانند Kirin ۹۹۰ ۵G، به یک بخش قدرتمند گرافیکی (GPU) نیاز دارد. از رندر بازی‌ها گرفته تا پردازش‌های گرافیکی، تمام‌کارها با صرف انرژی ناچیز و درعین‌حال بهره‌وری بالا توسط این پردازنده گرافیکی انجام می‌شود. Kirin ۹۹۰ ۵G در بخش پردازش‌های گرافیکی خود از معماری Mali-G۷۶ MC۱۶ استفاده می‌کند. افزون بر بخش ۱۶ هسته‌ای Mali-G۷۶ MC۱۶، هوآوی از فناوری Kirin Gaming+ ۲.۰ نیز بهره می‌برد تا امکان افزایش راندمان GPU در اجرای بازی‌ها را فراهم کند.

Mali-G۷۶ قدرتمندترین تراشه گرافیکی است که ARM در ماه مه سال ۲۰۱۸ از آن پرده‌برداری کرد؛ Mali-G۷۶ در نمونه‌های متفاوتی تولیدشده و نسخه MC۱۶ را می‌توان یکی از برترین‌ها دانست. Mali-G۷۶ با ۱۶ هسته، به دلیل لیتوگرافی کوچک‌تر و معماری بهبودیافته، با همان مصرف انرژی نسل قبل خود، عملکرد بالاتری را ارائه می‌دهد. این هسته‌های قدرتمند گرافیکی را می‌توان تنها در پرچم‌داران رده‌بالایی همچون سری Huawei Mate ۳۰ یافت.

انتهای رپرتاژ آگهی 


10272970
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است