استانی 11:39 - 10 اردیبهشت 1396
مراسم افتتاح نمایشگاه پل و رونمایی از آثار هامر- پورگشتال به مناسبت هفته شیراز، با حضور دکتر اشتیفت سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران و شهردار شیراز و به‌عنوان اولین رویداد فرهنگی مشترک بین شیراز و اتریش برگزار شد.

اولین روبان فرهنگی مشترک شیراز اتریش قیچی شد

به گزارش ایسنا، شامگاه شنبه 9 اردیبهشت، شهردار شیراز در مراسم افتتاح نمایشگاه پل، با ارائه توصیفی از شهر شیراز، گفت: استان فارس چنان نقش تأثیرگذاری در تاریخ و فرهنگ این سرزمین ایفا کرده که به نوعی مرکز هویت ایران محسوب می‌شود.

علی‌رضا پاک‌فطرت گفت: به همین علت است که نام زبان رسمی ایران از نام استان فارس گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه ادبیات شاعران شیراز با فرهنگ و زندگی مردم این دیار آمیخته است، گفت: غزل‌های عرفانی حافظ به زبانی سروده شده که امروزه همچنان تازگی دارد؛‌ به روز بودن و زبانی که گرد کهنگی بر آن نمی‌نشیند راز جاودانگی حافظ و غزلیات این شاعر بزرگ است.

پاک فطرت در ادامه با تأکید بر این که عالمگیر شدن این نابغه در مشرق زمین جای تعجب ندارد، گفت: بسیاری از نوابغ ادبیات غرب متأثر از حافظ هستند. چنانچه هامر پورگشتال دیپلمات، ادیب و شرق شناس شهیر اتریشی پس از آشنایی با دیوان حافظ شیفته او شد.

او یادآور شد: هامرپورگشتال که به زبان فارسی تسلط داشت، با ترجمه دیوان غزلیات حافظ به زبان آلمانی، حافظ را به اروپائیان معرفی کرد.

شهردار شیراز با بیان اینکه گوته، نابغه ادبیات جهان، با خواندن ترجمه آلمانی تنها چند غزل از حافظ در می‌یابد با اثری بی نظیر روبروست، افزود: شیدایی گوته تا بدان حد پیش می‌رود که سعادت را جز در کنار حافظ بودن ندانسته و قیاس خود با حافظ را غیرممکن می داند. این شیفتگی الهام بخش سرودن دیوان شرقی – غربی گوته شد.

سفیر اتریش در ایران نیز گفت: هامر با ترجمه آثار حافظ سهم به سزایی در شناخت این شاعر مهم فارسی زبان در دنیای غرب ایفا کرده است.

فردریش اشتیفت با تصریح این که نمایش پل به وضوح نشان دهنده چگونگی شناخت و درک بهتر انسان‌ها از یکدیگر است، این تصور اشتباه را در خصوص دیگر فرهنگ‌ها رفع کرده و کنار می گذارد و باعث رابطه خوب بین مسلمانان و مسیحیان شده است.

اشتیفت با بیان این که پورگشتال غیر از ترجمه اشعار حافظ کارهای پیامبراسلام (ص) را نیز ترجمه و در دسترس شنوندگان قرار داده است، گفت: در سال 1960 بسیاری از دکترهای اتریشی در شیراز مشغول به کار شدند.

او در ادامه از رابطه خوبی که سفارت اتریش با شهر شیراز برقرار کرده است تشکر و اضافه کرد:‌ پس از کار بزرگ پورگشتال موسیقیدان‌های زیادی به همراه هنرمندان در نمایش‌های مختلفی در شیراز شرکت کردند.

اشتیفت با اعلام این که ایران واتریش رابطه‌ای پانصد ساله دارند، گفت: اولین نامه نگاری این دو کشور در دوران صفویه اتفاق افتاد و ناصرالدین شاه برای اولین بار در سال 1838 میلادی به اتریش سفر کرد.

به گزارش ایسنا، روز 15 اردیبهشت در تقویم رسمی کشور به‌نام روز شیراز نامگذاری شده است و در شیراز، هفته منتهی به 15 اردیبهشت، هفته شیراز نامیده و در این ایام برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود. 



انتهای پیام

9055932
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است