اجتماعی 08:59 - 08 مهر 1399

افزایش ۱۰ درصدی تنوع زیستی در تالاب‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد اشرفی شامگاه دوشنبه در این خصوص اظهار کرد: وضعیت تالاب‌های استان و نقش کارکردی آنها در معیشت و اقتصاد تالاب‌نشینان، محیط زیست، حیات پرندگان، آبزیان و جاندارانی که زندگی‌شان به زنده ماندن تالاب‌ها وابسته است، بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: تالاب‌های خوزستان از جاذبه‌های گردشگری فوق العاده با محیط زیست منحصر به فرد برخوردار هستند و به رغم وجود مناطق مختلف دیدنی، تاریخی و طبیعی در این استان، بسیاری از نقاط آن از جمله تالاب‌ها برای عده‌ای ناشناخته ماندند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه بیان کرد: در هورهای خوزستان شاهد مجموعه‌ای از آب، انواع پرندگان مهاجر و کمیاب، گیاهان بومی رشد یافته از دل هورها و حیات مردم تالاب نشین و نیازشان به تنوع زیستی تالاب‌ها هستیم.

اشرفی در خصوص میزان آب در تالاب‌های استان گفت: میزان آبگیری تالاب‌ها تا به امروز بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، تالاب هورالعظیم ۷۳ درصد، تالاب شادگان ۷۰ درصد، بامدژ ۸۵ درصد و میانگران ۵۵ درصد برآورد شده است. ‏ ‏

وی اضافه کرد: شرایط فعلی این تالاب‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته در تابستان، امسال با اجرای برنامه‌های مدیریتی آب باعث شده تا بسیاری از قسمت‌ها که سال‌های قبل، خشک و به کانون‌های گرد وغبار در استان تبدیل شده بودند، آبگیری و کانون‌های گرد و غبار در این قسمت‌ها مهار شود.

اشرفی با بیان اینکه حجم آب تأمین شده برای تالاب‌ها امسال بیش از حد مطلوب است و امسال جز سال‌های استثنایی است، گفت: برای فصل تابستان حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برابر ۵۱.۵ مترمکعب در ثانیه حقابه برای هورالعظیم در نظر گرفته شده بود که تنها در ماه‌های تیر و مرداد، ۲۶۷ میلیون مترمکعب از آن به عنوان حقابه تالاب از سد کرخه رهاسازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: امسال بعد از سال گذشته که حوضه کرخه با سیل بی‌سابقه مواجه بود، از نظر آبی در شرایط بسیار خوبی قرار داشته است به گونه‌ای که برای ماه‌های تیر و مرداد یک میلیارد مترمکعب آب از سد کرخه رهاسازی شد که این مقدار خروجی کم‌سابقه بوده و احتمال تکرار آن در سال‌های آینده بسیار کم است.

اشرفی به تنوع زیستی و پرندگان تالاب‌های استان اشاره کرد و افزود: با توجه به تأمین حقابه تالاب‌ها، شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی جمعیت حیات وحش و تنوع زیستی به تالاب‌های استان هستیم و در سال جاری گونه کمیاب «اردک دم دراز» برای نخستین بار در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شده است.

وی خبر داد: اولین گزارش مستند جوجه آوری و زادآوری پرنده باکلان مارگردن و زادآوری اکراس آفریقایی، گونه‌های کمیاب خاورمیانه در تالاب هورالعظیم مشاهده و ثبت شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: مشاهده گونه‌های جدید در تالاب نشانه تنوع زیستی بالا و شرایط مطلوب آنها است چرا که مشخص می‌کند انواع پرندگان آن تالاب را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده‌اند.

اشرفی در پایان تصریح کرد: با ثبت این گونه‌ها تعداد گونه‌های پرندگان خوزستان به ۳۸۰ گونه رسید. استان خوزستان با دارا بودن بیشترین تعداد گونه‌های پرندگان در صدر تنوع زیستی پرندگان ایران قرار دارد و تالاب‌های استان، جز مهم‌ترین تالاب‌ها و زیستگاه‌های پرندگان در جهان محسوب می‌شوند و اهمیت جهانی فراوانی دارند.


10739231
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از پیگیری برای تغییر قوانین بازدید ایمنی آتش‌نشانان از ساختمان‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مناسب سازی معابر شهری برای معلولان، مطالبه همیشگی این قشر بوده که متاسفانه این موضوع در برخی پروژه های شهری رعایت نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی برای معلولان شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، از به ثبت رسیدن ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات در ۱۱ استان متأثر از سیل خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است