فرهنگی‌هنری 14:23 - 21 آبان 1398

حال ناخوب کتاب/ دانشجویانی که بدون خواندن یک کتاب مدرک می‌گیرند!

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و ششمین جشنواره‌ ملی کتاب سال دانشجویی، صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ آبان ماه، با حضور «عیسی علیزاده»، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و «عادل تقوی»، دبیر اجرایی جشنواره و رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

تقوی، دبیر اجرایی جشنواره و رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در این نشست اظهار کرد: بیست‌وششمین دوره کتاب سال دانشجویی، فعالیت خود را با فراخوانی که در اردیبهشت ماه ۹۸ در سطح دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه داد، کار خود را شروع کرد.مهلت ارائه آثار نیز تا پایان تیرماه بوده، که در این مدت ۵۱۸ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد.

وی افزود: آثاری که شرط اصلی جشنواره، یعنی همزمانی ارائه‌ اثر با دوران تحصیلی دانشجو را داشته، بدون محدودیت در نوع اثر که کاغذی یا الکترونیکی باشد و همچنین بدون محدودیت موضوعی،مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. این ۵۱۸ اثر در شش گروه اصلی و پنج موضوع ویژه تقسیم‌بندی شدند. فرآیند داوری هم در چهار مرحله توسط اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و همچنین بعضی از برگزیدگان ادوار گذشته‌ی جشنواره، انجام شد.

دبیر اجرایی جشنواره اعلام کرد: از این ۵۱۸ اثر که به دبیرخانه‌ی جشنواره رسیده‌است، ۶۴ درصد آثار تالیفی و ۳۶ درصد ترجمه بوده‌است. ۸۷ درصد مربوط به دانشجویان شاغل در دانشگاه‌های دولتی و ۱۰ درصد هم مربوط به دانشگاه‌های آزاد و ۳ درصد هم سایر مراکز آموزش عالی بوده‌است. همچنین ۷۵ درصد مولفین و مترجمین «آقا» و ۲۵ درصد «خانم» بوده‌اند و از این میان۶۴ درصد دانشجویان مقطع دکترا و ۲۵ درصد در مقطع ارشد و ۱۱ درصد هم مقطع کارشناسی، مشغول به تحصیل بوده‌اند.

عادل تقوی گفت: در نهایت بعد از اتمام فرآیند داوری در گروه‌های شش‌گانه شامل، گروه علوم انسانی، گروه علوم پایه، گروه پزشکی و دامپزشکی، گروه هنرومعماری، گروه کشاورزی و منابع طبیعی، گروه فنی‌ومهندسی، ۷ اثر برگزیده و ۱۴ اثر شایسته‌ی تقدیر معرفی شدند.

دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه در برنامه‌ی اختتامیه‌ی هفته‌ی آینده، ۹:۳۰صبح روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه در دانشگاه تهران، از این آثار تقدیر به عمل می‌آید، افزود: همچنین هرساله بخش ویژه‌ای هم در جشنواره داریم که موضوعاتی که متناسب با نیازهای کشور و ظرفیت‌هایی که وجود دارد، برای تالیف و ترجمه‌ی آثار پیش‌بینی و اعلام می‌کنیم و آثاری که در این حوزه‌ها نگاشته می‌شود به‌صورت ویژه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تقدیر می‌شود.. یکی از این موضوعات« مطالعات رسانه» است. موضوعات ویژه‌ی دیگرشامل، «فرهنگ عمومی و آسیب‌های اجتماعی»، «مدیریت بحران و پدافند غیرعامل»، حوزه «علوم انسانی اسلامی» با همکاری دانشگاه امام صادق و بحث «تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی» بوده است.

تقوی گفت: بخش اصلی جشنواره تقدیر از دانشجویان اهل قلم است، و در کنار آن بخش‌های جنبی هم شامل تقدیر از «استاد خادم کتاب» است. از اساتیدی که در فضای دانشگاهی فعالیت می‌کنند ودر حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هم در بحث تولید آثار و یا تشویق دانشجویان و فعالیت‌های شاخصی که در این حوزه انجام می‌دهند، تقدیر به‌عمل می‌آید. در این دوره از «مصطفی محقق داماد»،استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، تقدیر می‌شود.

او افزود: بخش جنبی دیگر جشنواره، تقدیر از ناشران آثار دانشجویی است. ناشرانی که ، با وجود اینکه دانشجویان در مقایسه با نویسندگان و مترجمین حرفه‌ای به لحاظ وزن علمی، ویژگی‌های لازم را ندارند، این فضا را به دانشجویان می‌دهند و از آنان حمایت می‌کنند.

عادل تقوی گفت: برنامه‌هایی هم برای هفته‌ی کتاب درنظر گرفته شده است که شامل نشست‌های تخصصی در قالب نشست‌های «فصل سخن» ویژه نقد کتب علوم انسانی، با حضور خالقان آثار و اساتید صاحب نظر در حوزه‌مربوطه و دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. برنامه‌ی دیگر تاسیس باشگاه کتابخوانی «فرزندان جهاد» است که با هدف تشویق و ترغیب روحیه‌ی کتابخوانی انجام می‌شود.

همچنین «عیسی علیزاده»، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، در این نشست گفت: یکی از باسابقه‌ترین برنامه‌های جهاد دانشگاهی به حوزه کتاب تعلق دارد و این نشان می‌دهد که این نهاد به این موضوع اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

وی افزود: گرچه ما شعار این هفته‌ را «حال خوش خواندن» گذاشته‌ایم اما واقعیت این است که حال کتاب، حال خوبی نیست.

علیزاده گفت: معمولا در حوزه دانشگاهی، دانشجویان پایان‌نامه‌های خود را کتاب می‌کنند و در این حوزه هم با چالش هایی در حوزه کپی رایت و عدم پایان‌نامه‌های کاربردی مواجه هستیم، که این چالش ها می‌توانند به حوزه کتاب هم تسری پیدا بکند. از حیث نگارش هم، عدم آشنایی با نگارش کتاب و عدم حمایت علمی که باید از آنها بشود، وجود دارد.

وی افزود: معمولا ناشران به‌دلیل وضعیت نشر گران کاغذ، حمایت جدی از حوزه نشر دانشگاهی نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که کتاب‌هایی را که به چاپ چندم برسد یا عموم از آن استقبال کنند، را حمایت کنند.طبق نظرسنجی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب داشتیم، کماکان نشان می‌دهد که قشر دانشجو تمایلشان به مطالعه کتاب کاغذی است و این باعث می‌شود که اگر حمایتی در حوزه نشرکاغذی نکنیم،ناشران رغبتی به این حوزه نداشته باشند.

عیسی علیزاده گفت: تهیه و توزیع کتاب چه در حوزه دانشجویی و چه در حوزه عمومی، همچنان با مشکل مواجه است. پایین بودن تیراژ کتاب‌ها هم یکی دیگر از چالش‌هایی است که با آن مواجه‌ایم.

وی افزود: بسیاری از دانشجوها به دلیل نوع آموزشی که به آنها می‌دهند، با شیوه‌ی نگارش کتاب و ورود به این حوزه آشنا نیستند.عین پایان‌نامه دانشجویی را تبدیل به کتاب کردن، کار حرفه‌ای نیست و نمی‌توان مخاطب را ترغیب کرد که آن کتاب را بخواند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: زبان و ادبیات فارسی همچنان در این حوزه آسیب می‌بیند و هنور در حوزه نگارش و پاسداشت زبان فارسی در این حوزه مشکلاتی داریم.

وی گفت: هنوز اگر ناشری بخواهد از دانشجویی حمایت کند، باید اسم استادی در کنار اسمش باشد، استادی که هیچ نقشی در آن کتاب نداشته است و این ظلم بزرگی به مولف است. همچنین هزینه چاپ کتاب برای قشر دانشجو گران است و اگر هم بخواهد دنبال حامی بگردد، معمولا در این حوزه حامی پیدا نمی‌شود. اگر هم به‌صورت گران چاپ شود، زمینه فروش آن را نخواهیم داشت و می‌طلبد که حمایت دولتی چه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه از سوی وزارت علوم در این حوزه صورت بگیرد.

علیزاده ادامه داد: حوزه کتاب یکی ار ضربه‌هایش را در مسیر آموزش دانشجویان می‌خورد. اینکه کتاب یک استاد، بیست سال در یک رشته تحصیلی و در یک واحد تخصصی آن رشته منبع است، نمی‌تواند خواسته‌های دانشگاه و دانشجو را برآورده کند. باید فرصتی بدهیم که بازبینی در منابع خیلی از رشته‌های تحصیلی صورت بگیرد. همچنین خیلی از دانشجویان هم بدون اینکه حتی یک کتاب را هم از اول تا آخر بخوانند، مدرک خود را می‌گیرند و می‌روند.

جشنواره‌ کتاب سال دانشجویی هر ساله، همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و با هدف ایجاد نشاط علمی و دانشگاهی کشور، جلب همکاری و حمایت ناشران حوزه دانشگاهی، چاپ آثار دانشجویی، تقویت بنیه‌ی علمی دانشجویان با ارائه‌ی آثار مکتوب و حمایت از دانشجویان نوقلم برای تولید اندیشه‌های جدید برگزار می‌شود.


10291714
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد گفت: می‌توان «نون‌خ ۵» را از نظر فرهنگی و قومی، بازتاب‌دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است