بین‌الملل 13:59 - 06 تیر 1396
یک پایگاه پژوهشی اعلام کرد
دولت قزاقستان با تدابیر سیاسی، امنیتی و اقتصادی صحیح خود در آینده می‌تواند شاهد پیشرفت و شکوفایی این کشور باشد.

رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی و شکوفایی کشاورزی در قزاقستان 2041

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، به نقل از «کا-پورتال»، یک موسسه تحقیقاتی در گزارشی پژوهشی اعلام کرد، در قزاقستان و کشورهای مجاور آن تا سال 2041 تغییرات بزرگی رخ خواهد داد که رضایت بخش بودن آنها به اقدامات این کشورها بستگی دارد.

افزایش شهروندان

در 25 سال آینده جمعیت قزاقستان 25 درصد افزایش پیدا می‌کند اما جمعیت فعال اقتصادی این کشور به احتمال زیاد 2 برابر خواهد شد.

برای افزایش توسعه اقتصادی قزاقستان به بهبود بهره‌وری اقتصادی نیاز است که به خودی خود فناوری‌های جدید، توسعه مناطق جدید، بهبود اداره کشور و پیشرفت‌های بیشتر در تجارت از موارد الزامی آن محسوب می‌شوند.

به علت توسعه اقتصادی پایدار تا سال 2041 به احتمال زیاد شهرنشینی گسترش پیدا می‌کند و 70 درصد جمعیت در شهرها ساکن خواهند شد.

قزاقستان همچنین پناهگاه مناسبی برای کارگران مهاجر از کشورهای جنوبی خواهد بود و حال آنکه دولت باید از ظهور شهرک‌های ناخواسته و داوطلبانه با اثرات بالقوه منفی بر محیط زیست، بازار کار، مدیریت شهری و ثبات اجتماعی جلوگیری کند.

مسائل دینی

قزاقستان که دارای جمعیتی با چندین مذهب است و به دنبال قرار گرفتن در 30 کشور توسعه یافته جهان می‌باشد، باید همانند یک دولت سکولار با قوانین سکولار و آموزش و پرورش سکولار باقی بماند.

قزاقستان باید قوانین سکولاریسم را با احترام به ادیان دیگر ترکیب کند و از جمعیت سکولار کشور نیز به طور مستمر حمایت و پشتیبانی داشته باشد.

غرب نتوانست به اندازه کافی اهمیت سکولاریسم را برای قزاقستان، ازبکستان و آذربایجان درک کند.

دولت‌ها و سازمان‌های غربی همواره از دخالت این دولت‌ها در امور دینی انتقاد کردند اما نتوانستند چالش‌هایی را که این کشورها با آنها مواجه هستند را ببینند و به همین دلیل در کشورهای غربی تصور غلطی وجود دارد که فکر می‌کنند اقدامات دولت‌های این کشورها در زمینه دین، سرآغاز رشد تروریسم در این کشورها شده است.

حوزه اطلاعات قزاقستان بر خلاف روابط بین‌المللی آن، همچنان منفرد باقی مانده حال آنکه روسیه منبع برجسته اطلاعات خارجی برای شهروندان متوسط قزاق محسوب می‌شود.

برای اینکه شهروندان قزاقستان فضای اطلاعاتی خود را متناسب با رشد جهانی کشور انتخاب کنند باید رویکرد چند جانبه‌ای در حوزه اطلاعات این کشور ایجاد شود که حکومت‌های غربی به شدت این مسئله را نادیده می‌گیرند، حال آنکه می‌توان فضای اطلاعاتی قزاقستان را با وجود همه پیچیدگی‌ها با جهان مرتبط ساخت.

چالش‌های جدید در اقتصاد

توسعه بلندمدت اقتصادی در قزاقستان نیازمند تحول ساختار اقتصادی و مدیریت جدید در این کشور است.

قزاقستان همچنین نشان داده که در مقابل تحولات منفی در اقتصاد جهانی، آسیب‌پذیر است.

در حالی که قزاقستان مدل اقتصادی سرمایه گذاری دولتی در بخش‌های استراتژیک خود را همراه با آزمایش در بازار در مناطق غیر استراتژیک انتخاب کرد، چالش اصلی پیش روی این کشور جلوگیری از سرکوب بخش خصوصی، به خصوص در بخش‌هایی که تنوع اقتصادی وجود دارد، می‌باشد.

نقش دولت قزاقستان به طور کلی، پشتیبانی و اطمینان از یک چارچوب اقتصادی با ثبات و عدم دخالت در اموری است که به بهترین نحو با نیروی بازار به پیش می‌رود.

دولت به جای پراکندگی منابع میان برنامه‌های کاربردی، باید بادقت اولویت بندی داشته باشد.

سبد نان اوراسیا

توانایی عمل فعالانه به منظور ارائه محصولی ارزشمندتر از نفت می‌تواند آینده اقتصادی قزاقستان را تعیین کند که این حوزه کلیدی کشاورزی است چرا که این کشور دارای پتانسیل تبدیل شدن به سبد نان اوراسیا را رادا می‌باشد.

کشاورزی قزاقستان علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر، نیاز به اصلاح ریشه‌ای و عمده دارد.

دولت آستانه باید یک مرکز آموزشی پژوهشی مشترک در زمینه کشاورزی ایجاد و هدف آنها را به عنوان سازماندهی تحول در کشاورزی قزاقستان معین کند.

دولت قزاقستان باید در هر منطقه این کشور شعبه‌های توسعه خدمات خود را ایجاد کند.

توسعه صنایع تولیدی و خدماتی

فرصت‌های جدید برای توسعه صنایع تولیدی و خدماتی مربوط به موقعیت جغرافیای قزاقستان فضای وسیع اقتصادی را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

در کوتاه مدت، این به معنای ادامه حفظ روابط موجود با اقتصاد کشورهای شوروی سابق، توسعه روابط قوی‌تر با شرق میانه، شرق آسیا و اروپا است.

در بلندمدت شبه قاره هند، در مقایسه با چین دارای جمعیت بزرگ‌تر با نیروی جوان بیشتری خواهد بود که به احتمال زیاد می‌تواند به یک شریک تجاری مهم برای قزاقستان تبدیل شود.

برنامه چنین توسعه‌ای را باید امروز طراحی کرد تا قزاقستان و آسیای مرکزی در عرصه بین‌المللی به پل ارتباطی هند، چین و اروپا تبدیل شوند.

قزاقستان باید ارتباطات درون منطقه‌ای و همکاری در همه سطوح را تقویت بخشد.

«آستانه» همچنین باید با چشم‌پوشی از توافقنامه همکاری استراتژیک امضا شده توسط رؤسای جمهور این کشور و ازبکستان در سال 2013 ارتباط و همکاری را در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و قدرت ارتقاء دهد.

همگرایی 2 کشور قدرتمند در منطقه، کشورهایی را که مایل به پیشبرد منافع خود در منطقه با بهره برداری از تفاوت و اختلاف بین این کشورها هستند، سرد خواهد کرد.

غرب به ویژه آمریکا باید فعالانه از ایجاد چنین مفهومی بین کشورهای آسیای مرکزی حمایت کند چرا که این کشورها بیش از هر چیز مایل به تقویت حاکمیت، امنیت و همکاری در سطح منطقه هستند.

مدیریت تحولات

مسئولیت تفکر و برنامه‌ریزی بر روی مسیرهای تجاری جدید بر دوش دولت قزاقستان است.

سیاست‌های دولت در قزاقستان باید طرح‌های خصوصی در زمینه‌های زیربنائی، تجاری، ذخیره‌سازی، بهره‌برداری و نگهداری از تجهیزات و بیمه کالا  را در سراسر کشور در برگیرد.

به جای تمرکز بر مقایسه یک بعدی استبداد در مقابل دموکراسی در قزاقستان، کارشناسان توصیه می‌کنند که تمرکز بر روی یک حکمرانی خوب تغییر کند که این موضوع را باید همانند یک هدف و به عنوان پیش‌ شرط‌های اصلی برای توسعه دولتی و انتخاباتی آزاد با توجه به اهداف و مقاصد سند سیاسی «قزاقستان- 2050» در نظر گرفت.

قزاقستان باید تلاش خود را در جهت کاهش کمبودهای مدیریت و تمرکز بر ایجاد یک سازمان مؤثر دولتی که همه جنبه‌های زندگی شهروندان این کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، 2 برابر کند که این به معنای ارائه خدمات بهتر و فرایندهای سیاسی شفاف‌تر است.

حال آنکه رهبران قزاقستان، برنامه اصلاحات نهادی را به تصویب رساندند در همین راستا این کشور باید با کاهش فساد مالی کیفیت حکومت را بهبود بخشد.

قزاقستان برای دستیابی به اهداف 2041، باید اساسا مفهوم خدمات دولتی و چگونگی حرکت خدمات و کالا را بین مأمورین و شهروندان تغییر بدهد که این به معنای ادامه فعالانه روند پیاده سازی فناوری و الکترونیک در خدمات روزانه به منظور کاهش تماس‌های بیهوده شخصی است.

اسلام و جهانی شدن

قزاقستان و کل منطقه تا سال 2041 به ناچار تحت تأثیر جهانی شدن و مقابله با آن قرار خواهد گرفت.

2 تغییر مهم در آینده افراط‌گرایی در جهان اسلام و گسترش جهانی آمریکا خواهد بود.

در هر یک از متغیرهای مذکور، اثرات نامطلوبی در انتظار است اما باید در نظر داشت که هر 2 فرایند می‌توانند در دوره‌ای مشخص مثبت باشند.

قزاقستان در سطح منطقه باید انتظار تغییرات مهمی در چین و روسیه را داشته باشد.

با صرف نظر از احتمال وقوع تغییرات در روسیه تا 25 سال آینده، این کشور در روند کاهش جمعیت و افت رشد اقتصادی قرار دارد اما سهم جمعیت ترک زبان مسلمان در روسیه تا سال 2041 به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت که تأثیر به‌سزایی در سیاست خارجی این کشور دارد.

این به معنایی است که اگر قزاقستان با حفظ حاکمیت و استقلال خود در کوتاه مدت قادر به حفظ روابط با روسیه باشد، احتمال تأثیر مثبت در بلند مدت در کیفیت زندگی مردم قزاقستان وجود خواهد داشت.

دوستی با هند

چین تا سال 2041 به سطح درآمد متوسط یا متوسط رو به بالا می‌رسد که مهم‌ترین هدف آن حفظ کنترل متمرکز بر یک منطقه وسیع و برطرف کردن نیازهای جمعیت رو به پیری است.

درحالی که قزاقستان به درستی روابط خود با چین را به کوتاه‌مدت و بلندمدت اولویت بندی کرده و با گذشت زمان باید توجه بیشتری به هند که نقش مهمی در سیاست خارجی قزاقستان تا سال 2041 ایفا می‌کند، داشته باشد.


9207450
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه‌های رژیم صهیونیستی از مجروح شدن «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم بر اثر سانحه رانندگی و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد، اما مدعی شد که این اعتراض‌ها نشانه دموکراسی آمریکایی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه لاهه صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به پکن از دولت چین خواست که از نفوذ خود برای کنترل نقش ادعایی ایران در تشدید بحران فعلی منطقه تغییر رفتار خطرناک پیونگ‌یانگ استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع پاکستان در اجلاس سازمان همکاری شانگهای با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت غزه، توقف این جنگ و نیز حل و فصل مناقشه فلسطین را خواستار شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عفو بین‌الملل روز گذشته سرکوب و تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه حملات اسرائیل در نوار محاصره شده غزه توسط مقامات دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عفو بین‌الملل روز گذشته سرکوب و تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه حملات اسرائیل در نوار محاصره شده غزه توسط مقامات دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به گفته یک مقام سازمان ملل برای پاکسازی آوار غزه ۱۴ سال زمان با ۱۰۰ کامیون نیاز است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع فرانسوی اعلام کردند که دانشجویان موسسه مطالعات سیاسی پاریس هم در اعتراض به جنگ غزه کلاس‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است