به گزارش عیارآنلاین، چهلچهارمین بسته خبری «متن انرژی» منتشر شد. در این شماره به سه موضوع ضرورت اصلاح تعرفه برق برای نجات اقتصاد صنعت برق کشور، تداوم اصرار وزارت نیرو بر قرارداد با شرکت یونیتاینترنشنال ترکیه و بررسی وضعیت پیشرفت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پرداخته شده است.
نظام تعرفهگذاری پلکانی-افزایشی، راهکار نجات اقتصاد صنعت برق
فلاحتیان، معاون وزیر نیرو، در ۲۵ مهرماه ۹۵ اعلام کرد که برای ساماندهی اقتصاد صنعت برق باید تفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمامشده تأمین برق کاهش یابد. لازم است ذکر شود که در حال حاضر، برای مصرف هرکیلووات ساعت برق در بخش خانگی، به طور میانگین، حدود ۶۰ تومان از مردم دریافت میگردد در حالیکه قیمت تمام شده تولید برق در کشور (قیمت واقعی) حدود ۴۰۰ تومان برای هرکیلووات ساعت خواهد بود.
تفاوت حدود ۷ برابری هزینه تولید برق و میزان پرداختی مشترکین در سالهای اخیر، سبب انباشته شدن حجم بالایی از بدهی برای وزارت نیرو شده است. به گفته فلاحتیان، بدهی وزارت نیرو به شبکه بانکی، پیمانکاران و تولیدکنندگان برق، به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگرچه راهکارهایی مانند توزیع اوراق اسناد رسمی و اوراق خزانه اسلامی برای تسویه بدهی وزارت نیرو در حال انجام است، اما به عقیده کارشناسان، این اقدامات تنها مسکنی موقت برای درد اقتصاد صنعت برق خواهد بود.
با این حال، در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از الگوهای مدرن تعرفهگذاری، این تفاوت را به شیوه عادلانهای کاهش دادهاند. در این روش که نظام تعرفهگذاری پلکانی-افزایشی نام دارد، با توجه به روند مصرف عموم مردم، با تعریف میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان الگوی مصرف، هزینه مصرف کمتر از الگو، ارزانتر تعیین میشود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش مییابد تا مشترکین پرمصرف با پرداخت هزینهی واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح کنند و فشار افزایش قیمت نیز از عموم مردم برداشته شود.
بنابراین ضروری است که برای کاهش تفاوت هزینه تولید برق و میزان پرداختی مردم، اجرای نظام تعرفهگذاری پلکانی-افزایشی در دستور کار قرار گیرد. در این صورت، علاوه بر حذف یارانه پنهان مشترکین پرمصرف، این دسته از مشترکین انگیزه بیشتری برای تغییر الگوی مصرف خود خواهند داشت.
بهانههای مردود وزارت نیرو برای قرارداد با شرکت یونیتاینترنشنال
شرکت یونیتاینترنشنال ترکیه قصد دارد ۵ نیروگاه به ارزش ۳ میلیارد دلار در ایران احداث کند. مجموع این نیروگاهها ۵ هزار مگاوات ظرفیت دارد. شورای عالی اقتصاد نیز به درخواست وزارت نیرو و با استناد به دستورالعمل بند «و» ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور مجوز احداث این نیروگاهها را صادر کرد. در این قرارداد، تضمین وزارت اقتصاد برای پرداخت پول برق و حتی مجوز مشروط صادرات برق به شرکت یونیتاینترنشنال داده شد.این قرارداد انتقادهای متعددی را با خود به همراه داشته است؛ در روزهای اخیر، قرهخانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت که در عقد قرارداد با شرکت یونیتاینترنشنال رانت وجود دارد و در ازای امتیازات دادهشده، وضعیت انتقال فناوری به کشور روشن نیست. طبق گفته وی، نسبت این قرارداد با اقتصاد مقاومتی نیز مشخص نشده است.
اما در طرف مقابل، وزارت نیرو مهمترین علت انعقاد این قرارداد را نبود منابع مالی و تعهد ساخت نیروگاه با بازدهی بالا عنوان کرد. این اظهارات در حالی صورت گرفته است که نقدینگی کشور در رکوردی بیسابقه به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رسیده است، امری که فرضیه نبود منابع مالی در کشور را زیر سؤال میبرد. در این رابطه، برخی اعتقاد دارند که مسئله اصلی عدم استفاده از سازوکارهای مناسب برای هدایت این نقدینگی عظیم به سمت طرحهای کلان در داخل کشور است و نه نبود منابع مالی و نقدینگی.
در مورد انتقال فناوری نیز باید گفت که شرکت یونیتاینترنشنال از صاحبان فناوری در حوزه تجهیزات نیروگاهی به شمار نمیرود و قرار است این نیروگاهها را از شرکتهای دیگر نیروگاه کلاسF (دارای بازده ۵۸ درصد) خریداری کند، خریدی که شرکتهای معتبر داخلی نیز توانایی انجام آن را دارند. به عنوان نمونه یک شرکت داخلی قرار است نیروگاه کلاس H (دارای بازده ۶۱ درصد) را خریداری و در کهنوج احداث کند.
حال سؤالی که به ذهن میرسد، این است که با وجود امکان تأمین مالی ساخت نیروگاه و در اختیار داشتن دانش فنی ساخت نیروگاه با بازدهی حتی بالاتر از شرکت یونیتاینترنشنال، واگذاری امتیاز ساخت نیروگاه به این شرکت ترکیهای چه دلیل منطقی و اقتصادی دارد؟
ستاره خلیج فارس و نمایش وزارت نفت در پاسخ به منتقدان
عملکرد وزارت نفت در دورههای مختلف نشان میدهد که کاهش خامفروشی تاکنون اولویت این وزارتخانه نبوده است که ریشه در تفکر وابسته اقتصادی دارد. در این تفکر، یک تقسیم کار جهانی بین کشورها وجود دارد که کشورهای پیشرفته مسئول تولیدات با تکنولوژی و ارزش افزوده بالا و کشورهای در حال توسعه مسئول تأمین مواد اولیه لازم برای کشورهای پیشرفته هستند. در این تفکر، خامفروشی یک اقدام درست است و در نتیجه پروژههایی که منجر به تغییر این رویه بشود، اولویت جدی پیدا نخواهند کرد.
در راستای کاهش خامفروشی میعانات گازی، راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سال ۸۵ در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است که در صورت بهرهبرداری از آن، روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآوردههای نفتی کشور اضافه میشود.
با گذشت ۱۰ سال از زمان اجرایی شدن این پروژه، پالایشگاه ستاره خلیج فارس همچنان در مدار تولید قرار نگرفته است. قرارگاه شهید احمدی روشن با انتشار گزارشی در ۲۴ مهرماه ۹۵ در بیان تخیر راهاندازی این پروژه اعلام کرد که وزارت نفت تکمیل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در اولویت خود قرار نداده است. مسئولین وزارت نفت تأمین مالی را علت اصلی این تأخیر عنوان کردهاند، اما تجربه تأمین مالی در بدنه وزارت نفت این ادعا را رد مینماید. فروش ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در کمتر از یک دقیقه توسط شرکت ملی نفت در ۲۶ اسفندماه سال ۹۴، گواه این موضوع خواهد بود که کمبود اعتبارات، مشکلی جدی بر سر راه پیشرفت پروژهها نیست.
در هفته گذشته، واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دست معاون اول رئیس جمهور افتتاح گردید. کارشناسان بر این باورند که این افتتاح صرفاً بهعنوان اقدامی نمایشی از جانب وزارت نفت برای کاستن از شدت انتقادات نسبت به تأخیر در بهرهبرداری از فاز نخست این پالایشگاه صورت گرفت که قرار بود تا پایان شهریورماه محقق شود. بر این اساس، برآوردها حاکی از آن است که افتتاح کامل فاز اول این پالایشگاه تا آخر سال جاری نیز میسر نخواهد بود. در جدول زیر، وعدههای مسئولین وزارت نفت در خصوص افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، قابل مشاهده است.
بنابراین به منظور خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی، کاهش حجم خامفروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر از نفت لازم است که توسعه واحدهای پالایشی نفت در اولویت مالی و برنامهای وزارت نفت قرار گیرد.
سایر اخبار برگزیده
دبیر کمیته فدراسیون صادرات انرژی: یک درصد کاهش تلفات ۷۰۰ میلیون دلار ارزش دارد
باقری دبیر کمیته فدراسیون صادرات انرژی: اگر میزان تلفات برق از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، نیاز به ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری توسعه ای از میان می رود و این خود یک جهش واقعی در تولید و بهینه سازی انتقال و توزیع است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی :حذف کارت سوخت با حفظ زیرساختها انجام خواهد شد
قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: پالایش و پخش درصدد است تا نسبت به حذف کارت سوختها با حفظ زیرساختها اقدام کند اما زمان دقیق جمع آوری کارتها هنوز مشخص نیست.
تخصیص ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان
عراقی معاون وزیر نفت: ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان هزینه میشود که تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق: حذف کارت سوخت مطالبه مردم نیست/ با کلیت طرح حفظ کارت سوخت موافقیم
خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه حذف کارت سوخت مطالبه مردم نیست و مردم مطالبات مهمتری دارند، گفت: چه کسی در جامعه معتقد است کارت سوخت مزاحمتی ایجاد میکند و میخواهد آن را حذف کند؟
مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی: ۸۵ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری پارس جنوبی لازم است
مشکین فام مدیر عامل نفت و گاز پارس جنوبی با بیان اینکه در مجموع ۸۵ میلیارد دلار برای سرمایهگذاری در پارس جنوبی لازم است، گفت: تا سال ۲۰۰۹، ۲۶ میلیارد دلار برای فاز یک تا ۱۰ پارس جنوبی سرمایهگذاری شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس: برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی امسال به ۵۴٠ میلیون مترمکعب می رسد
مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تا پایان امسال ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی به ۵۴٠ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید، افزود: به این ترتیب در برداشت گاز از این میدان با قطر برابر خواهیم شد.
کارشناس قراردادهای نفتی: رشد صنعت نفت ایران با قراردادهای جدید نفتی محال است
درخشان کارشناس قراردادهای نفتی با اشاره به اینکه برای امضای قراردادهای جدید نفتی هیچ مشورتی با کارشناسان این حوزه صورت نگرفته است، گفت: بهجای سپردن تمام کار به شرکتهای خارجی باید از شرکتهای خدمات نفتی استفاده کرد و تنها بخشی از کار را به خارجیها بسپریم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس: عرضه محصولات پتروشیمی، خارج از بورس کالا صنایع پایین دستی را مختل میکند
فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس: در حال حاضر برخی کالاهای اساسی و استراتژیک مثل گندم که نیاز اصلی مردم هستند به مصلحت نیست که وارد بورس شوند و تنظیم بازار آن به عهده دولت است، چون کالای حیاتی هستند. اما برخی صنایع مواد اولیه نیاز دارند و مهم است که زنجیره ارزششان حفظ شود و ما موافقیم که در بورس کالا عرضه شوند که از جمله آنها محصولات پتروشیمی هستند که باید زنجیره تولید در آنها حفظ شود.
مدیرعامل سانا: یارانه سنگین و دیدگاه مدیران، عامل عقب ماندگی در عرصه انرژی های تجدیدپذیر است
صادق زاده مدیرعامل سازمان انرژی های نو (سانا): اعطای یارانه های سنگین به سوخت های فسیلی و دیدگاه مدیران برق در سال های گذشته، امکان رشد انرژی های تجدیدپذیر را به حداقل رساند که این امر امروز با تضمین خرید برق و فراهم سازی شرایط فعالیت بخش خصوصی، بتدریج در حال توسعه است.
فراخوان شرکتهای اکتشاف و تولید خارجی برای حضور در مناقصات قراردادهای نفتی
شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد برای تعدادی از پروژههای اکتشاف و تولید (E&P) نفت و گاز ایران، طی چند دوره، مناقصه برگزار کند. به این وسیله از شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P) خارجی معتبر و واجد شرایط دعوت به عمل می آید تا در فرایند ارزیابی صلاحیت شرکت کنند.
زنگنه: از سال آینده بنزین وارد نمیکنیم
وزیر نفت با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس گفت: فاز اول ستاره خلیج فارس امسال به بهرهبرداری میرسد. فازهای بعد نیز در سال بعد بهرهبرداری خواهند شد که با بهرهبرداری فازهای ستاره خلیج فارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود.
اولین قرارداد NGL با بخش خصوصی امضا شد
کاردرمدیرعامل شرکت ملی نفت: اولین پروژه NGL ۳۲۰۰ با یک شرکت خصوصی امضاء شد که کار اجرای آن به زودی آغاز میشود.
آغاز کار برای برداشت ۳۰ هزار بشکه از لایههای نفتی پارسجنوبی
منوچهری معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت از آغاز کار مطالعاتی و اجرایی برداشت ۳۰ هزار بشکه از لایههای نفتی پارس جنوبی خبر داد.
منوچهری معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به راهاندازی ۵ فار پارس جنوبی تا پایان امسال گفت: با راهانداری این فازها قادریم ١٠٠ میلیون متر مکعب به ظرفیت برداشت گاز کشور اضافه کنیم.
8248108