اقتصادی 11:16 - 10 اردیبهشت 1396
در حالی که حق تمامی شهروندان است که با آگاهی از سطح کیفی خودروها اقدام به خرید آن کنند اما این موضوع گویی در کشور ما مورد بیتوجهی دولت و وزارتخانه مربوطه قرار گرفته به طوری که گزارشهایی که باید به گوش تمام مردم برسد توسط عده ای سانسور میشود!
تحریریه پارسینه: مدتهاست که اخبار و گزارشهای خودروسازان داخلی از چشم عموم پنهان است و حتی گزارشهای کیفی که پیش از این صدا و سیما به آن میپرداخت حالا دیگر دیده نمیشود. اخباری که گلایه های مردم را منتشر می کرد و شرکتهای خودروساز داخلی را به سمت ارائه گزارش کیفی از محصولات خود سوق میداد.
بدین ترتیب شائبه عدم انتشار عمومی گزارشهای ارزیابی کیفی خودروهای داخلی و محدودسازی آن به گوش میرسد که روز به روز قوت بیشتری پیدا میکند.
در این میان، اگرچه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت ادواری کیفیت خودروهای در حال تولید و مونتاژ در خودروسازان داخلی را ارزیابی کرده و ماهانه گزارش کامل ارزیابی کیفیت این محصولات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال میکند و این گزارش برای اطلاع افکار عمومی در اختیار رسانهها نیز قرار میگیرد اما نکته حائذ اهمیت این است که نسخه سانسور شده و محدودی از این گزارش در اختیار رسانهها قرار میگیرد و برخی شاخصهای مهم مربوط به ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی در گزارش عمومی منتشره، دیده نمیشود.
یکی از اقدامات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صراحت پرده از این معما برمیدارد. این شرکت نمرات منفی از گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی حذف کرده است.
با این وجود، برخی از خبرگزاریهای کشور به انتقاد از این مسئله پرداخته اند و کارشناسان این حوزه نیز وزارت صنعت را محکوم به همکاری برای ایجاد این وضعیت دانستهاند. منتقدان و کارشناسان خودرو نیز به این موضوع واقف بودند و برخی از آنها معتقد بودند که مافیای خودرو حالا در دولت هم رسوخ کرده و این موضوع را رقم زده است.
اخیرا نیز یکی از کارشناسان صنعت خودرو با انتقاد از سانسور گزارشهای ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی خواستار برخورد با خودروسازانی شد که برای محدودسازی انتشار عمومی این گزارشها، اعمال نفوذ کردهاند. مرالله امینی معتقد است که ریشه چنین موضوعات و اعمال نفوذهایی از سوی خودروسازان به انحصاری بودن صنعت خودرو و نوع نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان باز میگردد.
این کارشناس میگوید اگر شرکتی بخواهد روز به روز به سطح کیفی محصولاتش افزوده شود باید از انتشار عمومی گزارشهای ارزیابی کیفی استقبال کند نه آنکه جلوی آنرا بگیرند.
نکته مورد اهمیتی که از دید مسئولان دور مانده و یا به آن توجهی نمیکنند این است که گزارشهای ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی با جان و مال مردم سر و کار دارد و اگر شهروندان به این گزارشها دسترسی نداشته و متناسب با وضعیت کیفی خودروهای داخلی اقدام به خرید و استفاده از این محصولات نکنند، دچار سوانح و تصادفات و ضرر و زیان جانی و مالی خواهند شد. البته ایران رتبه دوم را در تصادفات جاده ای دارد. به صورتیکه اگر میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ۲۵۰ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق میافتد. همچنین تعداد تلفات جادهای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری میکند.
گفتنیاست که پس از گذشت ۴ سال از عمر دولت یازدهم هنوز هم وزارت صنعت، معدن و تجارت از سیاستهای خودروسازان دفاع میکند و این منجر به چالشهای بسیاری در این حوزه شده به طو یکه بارها رسانهها، حامی خوروسازان را کهن سالترین شخص در کابینه روحانی، یعنی محمدرضا نعمت زاده دانستهاند.
اکنون ۱۱ خودرو داخلی در پایین ترین سطح کیفی قرار دارند و این درحالیست که هیچ اعتراضی از سوی مسئولان ذیربط مطرح نمیشود و تابه حال گزارشی برای آن ارائه نشده است.
براساس آخرین گزارش منتشر شده از وضعیت کیفی خودروهای سواری تولیدی؛ در آذر ماه سال گذشته، مشخص شده که ۱۱ مدل سواری در حال تولید در خودروسازان داخلی در پایینترین سطوح کیفیت قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را دریافت کردهاند. این خودروها شامل سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱، تیبا، تیبا هاچبک، امویامS ۱۱۰، پژو پارس، سمند، پژو ۴۰۵، لیفان X۶۰ و امویام ۵۵۰ میشود. ضمن اینکه در خصوص خودروهای چینی، موتمنی رئیس اتحادیه خودرو بارها گفته است که خودروهای چینی از پایین ترین سطح کیفیت هستند به صورتیکه فروشندگان حاضراند این خودروهای بی کیفیت را زیر قیمت به مردم بفروشند.
با این حال، در حالی حق تمامی شهروندان آگاهی از سطح کیفی خودروهایی است که اقدام به خرید آنها میکنند، این موضوع در ایران مورد بی توجهی شرکتها و مسئولان ذیربط قرار گرفته است. گفتنی است که در دنیا به صورت هفتگی گزارشهای ارزیابی کیفیت خودروهای در حال تولید به صورت کامل برای آگاهی عموم مردم منتشر میشود و تمام شهروندان به این گزارشها دسترسی دارند.
9055804
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
مهمترین اخبار اقتصادی
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر آمارهای اعلامی سالانه ۲۰ درصد خروج ارز مربوط به واردات کالاهای اساسی است که با ایجاد زیرساختهای لازم کشت قراردادی و خودکفایی محصولات اساسی، میزان واردات کاهش مییابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صدور پروانه های ساختمانی در متوسط مدت زمان ۶ماه صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازهها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگلها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راههای کشور گفت: انسداد محورهای شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهرهای جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتابگیری روند جمعآوری گازهای همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعلهای گازی واحدهای پتروشیمی جمعآوری میشوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.