گوناگون 21:55 - 13 آذر 1395
انتشاردرخواست مجوز‌ وزارت‌صنعت برای تولید ۶۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری که افزایش آلودگی هوا را به دنبال دارد روز پنجشنبه در روزنامه همشهری ‌موجب افزایش انتقادها از این اقدام شد‌.

 موتورسیکلت‌های کاربراتوری یکی از چالش‌های جدی پایتخت هستند و با توجه به سهم 16درصدی موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران به‌ویژه در محدوده مرکزی شهر، باید سازوکاری قانونی برای اخذ معاینه فنی این گروه از وسایل نقلیه اندیشیده شود.

  • گامی خلاف قانون

هر موتورسیکلت سالانه 200کیلوگرم آلاینده وارد هوا‌می‌کند و درصورت عملی شدن این اقدام وزارت صنعت که خلاف مصوبه صریح سال‌های 94و 95دولت است، هرسال حدود 120 هزار تن آلودگی بیشتر وارد هوای شهرهای محل فروش موتورهای جدید می‌شود. آخرین مصوبه مهم در این مورد به 19خرداد امسال بازمی‌گردد؛ جایی که هیأت وزیران در بند5 قانون برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اعلام کرد: «تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهر95ممنوع است» و این وظیفه را بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری پلیس راهور گذاشت.

  • زمان معاینه فنی موتورها رسیده

دیروز مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با گلایه از این اقدام وزارت صنعت گفت: باید نسبت به ایجاد محدودیت و ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در مرکز شهر نیز اقدام شود. هم‌اکنون 10خط معاینه فنی در تهران وجود دارد که می‌تواند کار معاینه فنی موتورسیکلت‌ها را به انجام برساند. نکته مهم مورد اشاره حسینی این بود که راکبان موتورسیکلت‌ها نیز مانند رانندگان خودرو باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا سهم کمتری در آلودگی هوا داشته باشند.

به‌طور متوسط هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری 5تا 6برابر یک دستگاه خودروی یورو2 آلودگی تولید می‌کند و این در حالی است که روزانه هر موتورسیکلت در تهران به‌طور متوسط 10برابر یک خودرو پیمایش دارد. حسینی با بیان اینکه البته ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهر با اعمال سیاست‌های تشویقی و ارائه تسهیلات به دارندگان این موتورسیکلت‌ها برای جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های برقی انجام شده، تصریح کرد:

انجام این مهم نیاز به حمایت‌ دولت دارد و به میزان محسوسی می‌تواند در کاهش سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا مؤثر باشد. معاون شهردار تهران ‌دراین باره‌گفت: براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده توسط وزارت صنعت، قرار شده است تولید نیم‌میلیون موتورسیکلت کاربراتوری که ثبت سفارش شده در دستور کار قرار گیرد.

این در حالی است که باید براساس مصوبه هیأت وزیران موتورهای کاربراتوری از اول مهرماه تولید و شماره‌گذاری نشوند؛ اما حالا شاهد آن هستیم که به بهانه تولید سفارش‌های ثبت شده قرار است حدود 600هزار موتورسیکلت کاربراتوری به خیابان‌های شهر وارد شود. حسینی خاطرنشان کرد قانون فصل‌الخطاب است و همه موظف به اجرای دقیق آن هستند.

  • هرگونه مجوز باطل است

سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان یکی از سازمان‌های دخیل در ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری، اخذ مصوبه دولت را لازمه تولید مجدد موتورهای کاربراتوری دانست. وی گفت: هر مجوزی که سازمان حفاظت محیط‌زیست قبلا برای تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری داده بود، باطل شده که این موضوع را به نیروی انتظامی اعلام کردیم و مجوزهای تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از تاریخ اول مهر 95باطل است. به‌گفته متصدی، اگر قرار باشد شماره‌گذاری جدید موتورسیکلت‌های کاربراتوری صورت گیرد باید این موضوع به تصویب دولت برسد و مصوبه دولتی برای انجام این کار وجود داشته باشد.


8442498
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است