سید مجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت برنامههای پرورشی و فرهنگی دانشآموزان اظهار داشت: باید مجموع برنامه آموزش و پرورش و سیاست در حوزه تربیت را از سند تحول بنیادین استخراج کنیم که کلیات سند تربیتی نوشته شده است.
وی ادامه داد: در سند تحول، دانشآموز خروجی از آموزش و پرورش باید دارای 6 ساحت تربیتی باشد. در ساحت اخلاقی و از روزهای اول که دانشآموز وارد شد، کار شروع میشود و بخشی نیز علاوه بر محتوای کتب درسی، برنامههای فوق برنامه است که شامل آموزش روخوانی و حفظ قرآن و در قالب توسعه دارالقرآنها، فضای پرورشی و مسابقات قرآن انجام میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران یادآور شد: هر سال بین 300 تا 500 هزار دانشآموز شهرستانهای استان تهران در مسابقات مختلف قرآنی شرکت میکنند؛ ضمن اینکه در 1500 مدرسه نماز جماعت برگزار میشود.
هاشمی با اشاره به ساحتهای مختلف تربیتی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاههای مختلف و نشستهای دانشآموزی با موضوع تاریخ و دستاوردهای انقلاب، از جمله ساحتهای تربیت سیاسی و اجتماعی است؛ ضمن اینکه در تربیت بدنی و زیستی نیز دانشآموزان در المپیادهای درونمدرسهای شرکت میکنند.
وی با اشاره به ساحت تربیت هنری و زیباشناسی، تصریح کرد: استعدادهای دانشآموزان در این خصوص کشف میشود و در فضاهای فرهنگی و هنری شکل میگیرد؛ البته استعدادیابی اولیه در مدارس صورت میگیرد و در ادامه معرفی به کانونهای فرهنگی و تربیتی انجام میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان اینکه در سطح شهرستانهای استان 3100 مدرسه با نزدیک 920 هزار دانشآموز داریم، گفت: 49 هزار نیروی انسانی در 21 منطقه فعالیت میکنند؛ ضمن اینکه در حال طراحی المپیاد بازیهای مهارتی برای اولینبار در سطح کشور هستیم که با هماهنگی سازمان دانشآموزی و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری انجام میشود و قصد داریم امسال پایلوت آن را در سطح مدارس و کانونهای شهرستانهای استان تهران اجرا کنیم.
هاشمی عنوان کرد: در مجموع 4 هزار معاون، مربی پرورشی و مشاور در سطح مدارس شهرستانهای استان تهران داریم که آموزشهایی در جهت افزایش دانش آنها ارائه میشود؛ ضمن اینکه دورههای غیرحضوری و ضمن خدمت متمرکز داشته و کارگاههای مهارتآموزی نیز برگزار میشود.
وی در خصوص «برنامههای هدایت تحصیلی دانشآموزان»، بیان داشت: هدف از هدایت تحصیلی کشف استعداد و رغبت دانشآموزان و کمک به انتخاب رشته تحصیلی مناسب است؛ ضمن اینکه به توسعه متوازن نیز توجه داریم تا دانشآموزان با توجه به نیاز بازار، رشتههای مختلف را انتخابات کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران تأکید کرد: آزمون رغبت و استعداد که جزو آزمونهای نوین مشاورهای است، ملاک کار است و طی کارنامهای نتایج آزمون را به دانشآموزان اعلام میکنیم. در نهایت مجموعهای از آزمون رغبت، نظر دانشآموز و خانواده، دبیر و مشاور مدرسه به دانشآموز ارائه شده و به مدارس معرفی میشوند.
هاشمی تصریح کرد: در مجموع، 1000 مشاور در مدارس شهرستانهای استان تهران داریم و تلاش میکنیم مشاوران را در اولویت ساماندهی متوسطه اول قرار دهیم؛ چرا که در این دوره هدایت تحصیلی در پایه نهم شکل میگیرد.
وی در خصوص «فعالیت دارالقرآنها»، عنوان کرد: 11 دارالقرآن فعال داریم و تلاش میکنیم این مراکز به عنوان مراکز اصلی و محور فعالیت مداوم قرآنی شناخته شوند.
9206906