به گزارش ایسنا، بنابر اعلام یوآیدی، بررسیها نشان میدهد وفاداری مشتریانی که قادر به ثبتنام کاملا دیجیتالی هستند، بیشتر بوده و تمایل به دریافت محصولات و خدمات بیشتری را از خود نشان میدهند.
بنابراین بانکها برای ارائه خدمات، شناسایی، جذب و وفادار کردن مشتریان جدید از راهکار e-KYC استفاده میکنند که در واقع همان صحتسنجی اطلاعات هویتی مشتریان است اما با استفاده از فناوریهای پیشرفته در بستر آنلاین. بانک پیشرو HSBC واقع در انگلستان نیز با بهرهگیری از خدمات e-KYC و تکنولوژی (Face Recognition) توانسته تا با ایجاد تمایز با دیگر بانکها به مشتریان جدید دسترسی پیدا کند.
با توجه به گزارشهایی که ارائه شد، بانکها برای از دست ندادن مشتریان بالقوه و همگامسازی خدمات خود با توجه به روند تکنولوژیهای به وجود آمده در زمینه احراز هویت چه راهکاری را اختیار خواهند کرد؟
نقش پردازش تصویر Face Recognition در تسهیل خدمات بانکی
اولین گام در ارائه خدمات e-KYC به بانکها تعریف هویت دیجیتال است که پلتفرمهای احراز هویت دیجیتال با بهرهگیری از هوش مصنوعی و تکنولوژیهایی نظیر پردازش تصویر Face Recognition به بانکها خدمات شناسایی هویت مشتری ارائه میدهند؛ اما دلیل استفاده بانکهای پیشرو در دنیا برای استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر Face Recognition چیست؟
بانکها چگونه میتوانند به راهحلی دست یابند تا تجربه کاربری را فدای الزامات قانونی و دقت و امنیت نکنند؟ خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی، راهکار پردازش تصویر Face Recognition توانسته تا در عین بهبود تجربه کاربری، باعث ارتقا دقت و امنیت در ارائه خدمات e-KYC شود. استفاده از پردازش تصویر چهار دلیل اصلی دارد:
حذف قضاوت انسانی: یعنی کاهش هزینههای ناشی از خطای انسانی و یا حتی تبانی و بالا رفتن دقت و امنیت بهواسطه بهرهگیری از هوش مصنوعی.
بهبود تجربه کاربری: که در ادامه باعث کاهش نرخ از دست دادن مشتری و کاهش چشمگیر زمان در ارائه خدمات بانکی.
کاهش هزینه: خودکار کردن صد درصدی فرآیندها در بانک زمینهساز حذف شعب فیزیکی و کاهش هزینههای عملیاتی.
زمینهساز گسترش و تنوع خدمات: ایجاد خدماتی نظیر افتتاح حساب غیرحضوری، افزایش سقف تراکنشها، دریافت وام بهصورت غیرحضوری، سرمایهگذاری مشترک و اعتبار سنجی.
در ادامه با بررسی بانک انگلیسی به چگونگی استفاده از این خدمات اشاره خواهیم کرد.
بانک HSBC پیشرو در استفاده از پردازش تصویر Face Recognition
بانک HSBC واقع در انگلستان که بهعنوان بانک پیشگام در اقدامات بانکی مدرن در دنیا شناخته میشود، برای راحتی مشتریانش بازهم از راهحلهای نوین استفاده کرده است. این بانک با همکاری شرکت Jumio که در زمینه احراز هویت دیجیتال فعالیت میکند، به کاربران خود این انتخاب را داده است تا برای افتتاح حساب از این پلتفرم برای احراز هویت خود استفاده کنند. بدین صورت که کاربر با عکس گرفتن از چهره خود و عکس از کارت شناسایی در کمتر از چند دقیقه احراز هویت میشود. با استفاده از تکنولوژی Face Recognition افراد بهراحتی میتوانند در بانک HSBC بدون نیاز به حضور فیزیکی یک حساب بانکی برای خود باز کنند.
بانک HSBC با همکاری پلتفرم احراز هویت دیجیتال Jumio توانسته تا شناسایی هویت مشتری را بهصورت ۱۰۰٪ خودکار دربیاورد. با پیادهسازی این سیستم علاوه بر بالا رفتن دقت و امنیت در احراز هویت، تجربه کاربری دلپذیری را برای کاربران به همراه داشته باشد. همچنین این اتفاق باعث شده بانک HSBC بانکداری تلفن همراه Mobile Banking را به بهترین نحو پیادهسازی کند.
بانک HSBC تنها بانک در دنیا نیست که از تکنولوژی پردازش تصویر Face Recognition استفاده میکند. بانک SCB در بانکوک، از سرویس iOnboard، بانک ABC در بحرین با همکاری jumio، بانک OCBC در سنگاپور، بانک CaixaBank در اسپانیا، موسسه مالی Ping An نیز در چین، Seven Bank در ژاپن، Tesco Bank در انگلستان و بانک مرکزی تایلند از خدمات e-KYC و با استفاده از فناوری پردازش تصویر بهره میبرند.
یوآیدی، پلتفرم احراز هویت دیجیتال به منزله بازیگر سوم e-KYC در ایران
هویت دیجیتال درواقع اولین گام در جهت راهاندازی سیستم یکپارچه e-KYC برای بانکها به شمار میآید. در دنیا نیز طبق گزارش ITU (International Telecommunication Union) بانکها به پلتفرمهای احراز هویت دیجیتال، برای راهاندازی سیستم e-KYC، این اجازه را دادهاند تا برای کاربرانشان هویت دیجیتال تعریف کنند و فرآیند احراز هویت را انجام دهند.
پلتفرم دانش بنیان احراز هویت دیجیتال یوآیدی با ورود به حوزه رگ تک برای اولین بار در ایران توانسته تا خدمات e-KYC را ارائه دهد. در حال حاضر نیز یوآیدی با دو بانک در ایران شروع به همکاری کرده است.
یوآیدی از طریق هوش مصنوعی و استفاده از فناوریهای Face Recognition، OCR، Liveness Detection و متد Deep Learning راهکار خلاقانهای را برای احراز هویت و KYC بر بستر آنلاین فراهم آورده است. یوآیدی با ارائه هویت دیجیتال احراز شده که از چهره افراد بهعنوان ویژگی منحصربهفرد بایومتریک آنها بهره میگیرد، میتواند بانکها را که نیازمند به احراز هویت کاربران خود هستند بلادرنگ احراز هویت کند.
انتهای رپرتاژ آگهی