بنابر اعلام سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام فروشگاه اینترنتی دیجیکالا، اقتصاد مقاومتی واژهای است که در سالیان اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریمها و فشارها علیه یک ناحیه خاص است و معمولا دولتمردان کشورهای درگیر بحرانهای اقتصادی، سعی میکنند با برگزیدن این روش به مقاومسازی نظام اقتصادی خود و کاستن از فشارها بپردازند.
کشور ما هم دور از این مساله نبوده است. همزمان با نامگذاری سال ۱۳۹۵ شمسی به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را بر اساس بند «۱» اصل ۱۱۰ قانون اساسی و با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشخص کردند تا الگویی الهامبخش از اقتصاد به شیوه اسلامی را عرضه کرده و تحقق حماسه اقتصادی برای مردم و فعالان اقتصادی میسر شود. در سیاستهای نامبردهشده به مولفههای گوناگونی همچون توسعه کارآفرینی، پیشتازی اقتصاد دانشبنیان، افزایش تولید داخلی، استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانهها، اصلاح و تقویت نظام مالی کشور، تامین امنیت غذا و درمان اشاره شده است.
در ادامه با نقش دیجیکالا در کارآفرینی و تقویت تولید ملی بهعنوان دو نمونه از مهمترین مولفههای اقتصاد مقاومتی آشنا میشویم:
چگونه دست تولیدات ملی را گرفتیم؟
طبق سیاستنامه اقتصاد مقاومتی، «افزایش تولید داخلی نهادها و کالاهای اساسی (بهویژه در اقلام وارداتی) و اولویتدادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص» از مهمترین راهکارهای خروج از فشارهای اقتصادی است که دیجیکالا برای تحقق بخشیدن به آن، برنامههای مختلفی را در پیش گرفته است.
حمایت از صنایعدستی ایرانی
فروشگاه آنلاین دیجیکالا بستری را فراهم کرد که صاحبان صنایعدستی بتوانند در محیطی مناسب به عرضه گسترده آثار خود بپردازند. عرضه آثار استادان بزرگ کشور از جمله فیروزهکوبیهای استاد آقاجانی، میناکاریهای استاد اسماعیلی، خاتمکاریهای استاد خادم ملت و استاد کروبی، ترمههای استاد رضایی، محصولات سفالی خاکاب و محصولات شیشهای گلکار تاییدکننده این ادعا هستند. متقاضیان تهیه صنایعدستی که پیش از این برای تهیه آثار هنری هر بخش از کشور با دشواریهایی مواجه بودند، حال بهسادگی میتوانند به همه صنایعدستی ایرانی دسترسی داشته و با بهترین قیمت و بیشترین تنوع، محصولات مورد نظر خود را تهیه کنند.
امکان دیدهشدن صنایع IT ایرانی
اگرچه تا چندی پیش رویه اینگونه بوده که مردم کالاهای حوزه IT خود را از میان برندهای سرشناس بینالمللی انتخاب کنند؛ امروزه مشاهده، مقایسه و در نهایت انتخاب برندهای ایرانی نیز به یکی از گزینههای مشتریان این عرصه تبدیل شده است. برندهای مادیران، تسکو، گرین و فراسو از جمله تولیدکنندگان ایرانی در حوزه IT هستند که روزانه به عرضه و فروش محصولات خود در فروشگاه آنلاین دیجیکالا میپردازند. رقابت در سطح گسترده با برندهای بینالمللی و در پی آن افزایش کیفیت، از جمله نتایج همکاری صنایع IT ایرانی و فروشگاه آنلاین دیجیکالاست.
حمایت از کالای با کیفیت ایرانی
بیتردید یکی از مهمترین عوامل رونقگرفتن یک محصول یا برند، مشتریان آن هستند. دیجیکالا با راهاندازی کمپینی در حمایت از کالای با کیفیت ایرانی به عرضهی بیش از ۲۵ هزار کالا از ۴۰ برند باکیفیت ایرانی پرداخت تا مسیر عرضه و فروش این محصولات را آسانتر کند. همسو شدن با رویدادهای فرهنگی جاری در سطح کشور مانند «جشنواره ملی ایرانساخت» نیز یکی دیگر از فعالیتهایی بود که با شعار «فناوری ایرانی، کسبوکار ایرانی» و با هدف حمایت از کالای دانشبنیان ایرانی از سوی دیجیکالا صورت گرفت.
توسعه تولیدات فردی
دیجیکالا در کنار حمایت از آثار اساتید بزرگ، به حمایت از تولیدات کارگاههای نوپا و تولیدات قابل عرضه اشخاص نیز میپردازد. اصل مهم در این حمایت «کیفیت کالا» است. در واقع فروشگاه آنلاین دیجیکالا محل قرارگیری دستسازهها و آثار هنرمندان و تولیدکنندگانی است که معرف شعار «کالای باکیفیت ایرانی» باشند. این کار ضمن ایجاد فرصت رقابت و فروش برای تولیدکنندگان، امکان گزینش و خرید راحتتری را نیز برای خریداران فراهم میکند.
بازاری برای همه تولیدکنندگان
بهکارگیری نظام بازار (Market Place) یکی از جدیدترین اقدامات دیجیکالا در راستای تقویت تولیدات ملی است. در این شیوه، همه تولیدکنندگان مجاز که کیفیت محصولات تولیدی آنان معیارهای لازم برای قرارگیری در بازار را دارا باشند، میتوانند از طریق بازار دیجیکالا به معرفی و فروش محصولات خود بپردازند. در واقع مشتریان از این طریق نه فقط به انبار فروشگاه دیجیکالا که به بازاری واقعی با فروشندگان مختلف دسترسی یافته و امکان انتخاب از میان این فروشندگان گوناگون برایشان میسر میشود.
چگونه آمار بیکاری را پایین آوردیم؟
طبق سیاستنامه اقتصاد مقاومتی «تامین شرایط و فعالسازی تمامی امکانات و منابع مالی و سرمایههای انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاریهای جمعی و تاکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کمدرآمد و متوسط» یکی دیگر از اهداف درپیشگرفتن اقتصاد مقاومتی است که فروشگاه آنلاین دیجیکالا برای محققکردن آن، قدمهایی برداشته است.
۱۷۰۰ نیروی کار در دیجیکالا
فروشگاه آنلاین دیجیکالا بهعنوان اولین و مهمترین قدم در توسعه کارآفرینی اقدام به گسترش روزافزون نیروهای خود در حوزههای مختلف کرده است. تا جاییکه امروز با استخدام یک هزار و ۷۰۰ نیروی متخصص در زمینههای گوناگون توانسته است در وهله اول ایجاد اشتغال کند و در نهایت با پیشبرد استفاده از فناوریهای نوین بر آرامش و امنیت مردم بیفزاید. دیجیکالا برای تحقق عبارت «کار را به کاردان سپردن»، در تمامی زمینههای مرتبط با فعالیتهایش از شایستهترین، خلاقترین و سختکوشترین افراد استفاده میکند.
ایجاد اشتغال غیرمستقیم
بدیهی است که هرچقدر تقاضا بیشتر باشد، عرضه نیز بیشتر میشود. از همین رو، با گسترش تقاضای کالاهای ایرانی از سوی مشتریان دیجیکالا، تولیدکنندگان موظف به گسترش فعالیتهای خود و تولید بیشتر میشوند. این امر ممکن نیست مگر با بهکارگیری نیروهای جدیدی که برآوردهکننده نیازهای تولیدکنندگان باشند و با رساندن میزان عرضه کالای باکیفیت ایرانی به میزان تقاضای مشتریان، تعادل را در بازار برقرار کنند. بررسی آمار استخدام در آن دسته از برندهای ایرانی که محصولاتشان در فروشگاه آنلاین دیجیکالا به فروش میرسد، حکم تاییدی بر ایجاد اشتغال غیرمستقیم توسط دیجیکالاست.
ایدهپردازی و ایجاد اشتغالهای نوین
با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی و ضرورت همگام شدن با آن، دیجیکالا به ایدهپردازی و اجرای ایدههای خلاقانهای میپردازد که ضمن بهکارگیری نیروهای مبتکر و توسعه کارآفرینی، در بهبود شرایط زندگی و رفاه مردم نیز نقش داشته باشند. بهعنوان مثال مسابقه «رباتهای پرنده حمل کالا» که اخیرا توسط دیجیکالا طراحی و اجرا شد، تلاشی بود برای جمعآوری نیروهای خبره در زمینه رباتیک و اقدام به راهاندازی نظامی جدید در زمینه حمل کالا. پس از انتشار فراخوان این مسابقه ۶۳ تیم با عضویت ۲۵۰ جوان متخصص ثبتنام کردند که در نهایت ۱۱ تیم در مرحله نهایی با یکدیگر به رقابت پرداختند تا گروه برنده، بهصورت تخصصی به اشتغال در زمینه تولید رباتهای پرنده حملکالا بپردازد.
حمایت از اشتغال فردی
فروشگاه آنلاین دیجیکالا ضمن کمک به فروش محصولات تولیدکنندگان کالا، برای عرضهکنندگان خدمات نیز قدمهایی برداشته است. با توجه به دشواری دسترسی به ابزارآلات فعالیتهای مختلف خدماتی در برخی نقاط کشور، دیجیکالا با عرضه انواع ابزار و لوازم مشاغل گوناگون، امکان اشتغال راحتتر افراد به انواع امور خدماتی را میسر کرده است. ابزار نجاری، باغبانی، برقکاری، لولهکشی، آهنگری، ساختمانی و ... از جمله محصولاتی هستند که بهطور غیرمستقیم به توسعه کارآفرینی در نقاط مختلف کشور کمک میکنند.
دیجیاستایل، یار کمکی در تحقق اقتصاد مقاومتی
دیجیاستایل، فروشگاه عرضه پوشاک، زیورآلات و لوازم زیبایی و سلامت است که تمام تلاش خود را مبنی بر ارائه محصول با کیفیت و متناسب با معیارهای ایرانی و اسلامی بهکار گرفته است. یکی از مهمترین اهداف دیجیاستایل حمایت از تولیدات ملی است که در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نقش مهمی دارد.
فروشگاه آنلاین دیجیاستایل برای این منظور دست به اقدامات مختلفی زده است.
اولویت با تولیدات ایرانی
دیجیاستایل در پی آن است که دسترسی به بازار متنوعی از پوشاک با کیفیت (اعم از ایرانی و غیر ایرانی) را برای ساکنان نقاط مختلف کشور فراهم کند. عرضه حدود ۳۰ نام ایرانی با بیش از ۱۰هزار کالای باکیفیت در ردههای مختلف قیمتی، یکی از ویژگیهای منحصربهفرد فروشگاه دیجیاستایل است. این فروشگاه آنلاین با هدف گسترش روزانه برندهای باکیفیت ایرانی و افزایش حجم کالاهای این برندها قدم بزرگی برای حمایت از تولیدات ملی برداشته است.
نامهای ایرانی، در کنار نامهای جهانی
ایجاد فضایی برای رقابت سالم نامهای ایرانی در کنار نامهای مطرح جهانی، ضمن بالابردن کیفیت کالاهای تولیدشده داخل کشور، حجم گستردهتری از محصولات را برای مقایسه و خرید در معرض دید مشتریان قرار میدهد. همچنین قرارگیری عناوین ایرانی مانند «قلم فلزی» در کنار برندهای بینالمللی مانند «مانگو» امکان دیدهشدن این تولیدات داخلی را در عرصه جهانی میسر میسازد. بسیاری از برندهای بهنام ایرانی از جمله چرم مشهد، درسا، گارودی، رزتی، پاتن چرم، خانه مد راد و ... در حال حاضر در دیجیاستایل به عرضه محصولات خود میپردازند.
خودنمایی نامهای نوپا
دیجیاستایل در کنار عرضه محصولات برندهای بنام، معرفی و فروش محصولات نامهای نوپا را هم در دستور کار خود قرار داده است. پنهان نیست که هیچ برندی از ابتدا صاحبنام و پرمخاطب نبوده است. از همین رو دیجیاستایل با ارزشیابی کیفیت کالاهای نامهای نوپا و عرضه بهترینها، این امکان را به آنان میدهد تا جای خود را در میان برندهای مطرح ایرانی و جهانی باز کنند و به جلب مشتریانی برای خود بپردازند.
انتهای پیام