علمی فناوری 12:06 - 16 اردیبهشت 1400
دکتر رحیمی در نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی تاکید کرد:
دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در بیست و یکمین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی، بر ضرورت ایجاد مراکز رشد تخصصی دریایی زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی تاکید کرد.

ضرورت ایجاد مراکز رشد تخصصی دریایی زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی

به گزارش ایسنا، دکتر رحیمی در این نشست مجازی که به مناسبت روز ملی خلیج فارس و با حضور روسا و نمایندگان ۱۹ دانشگاه و مراکز پژوهشی عضو اتحادیه، با محوریت چشم‌انداز و اهداف دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار (۲۰۳۰-۲۰۲۱) و جایگاه ایران در حوزه علوم دریایی با تاکید بر فعالیت‌های پژوهشی در خلیج فارس برگزار شد، ضرورت ایجاد یک کنسرسیوم بین اعضا برای مشارکت در هزینه‌ها و بهره‌برداری از شناور تحقیقاتی کاوشگر دریایی خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد و گفت: علاوه بر اعضای حاضر اتحادیه، باید تلاش شود زمینه برای حضور پارک‌های علمی و فناوری، شرکت‌های دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه دریایی به منظور توسعه ارتباط با صنعت و فعالیت برای توسعه فناوری‌های دریایی و جذب اعتبارات تحقیقاتی برای دانشگاه‌های دریایی در نشست‌های اتحادیه فراهم آید. بر این اساس اتحادیه باید به سمتی حرکت کند که زنجیره علم، فناوری و تجارت در ساختار آن شکل گیرد.

وی افزود: ایجاد صندوق برای فعالیت‌های اتحادیه را نیز می‌توان از طریق پارک‌های علم و فناوری پیگیری کرد.

دکتر رحیمی ضمن تاکید بر ایجاد مراکز رشد تخصصی دریایی زیر نظر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی که در طی آن از طریق ایجاد اشتغال واقعی زمینه برای جذب نخبگان علمی به رشته‌های دریایی می‌آورد، از پیشنهاد فعالیت مشترک اعضای اتحادیه بر روی یک طرح کلان ملی استقبال کرد و آمادگی خود را برای پیگیری موضوع از طریق شوری عالی عتف اعلام نمود.

طی این نشست برخی از دستاوردهای کشور در حوزه علوم و فناوری دریایی از جمله: جایگاه نخست ایران در منطقه در تولید علم در حوزه علوم و فناوری دریایی-اقیانوسی، شروع فعالیت برنامه کلان پایش خلیج فارس و دریای عمان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، طراحی و ساخت روبات زیر دریایی و استقرار ۱۱۰ بویه در آب های کشور، فعالیت دانشگاه های عضو اتحادیه در تدوین برنامه های کلان در حوزه زیست فناوری دریا، پرورش ماهی در قفس و پایش تغییر اقلیم، تشریح شد.

همچنین اعضا با اشاره به اهداف دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار، موضوعاتی پیرامون ضرورت توجه به توسعه دریامحور، توسعه فعالیت های مشترک با سازمان‌های بین‌المللی، اهمیت سال جهانی علوم پایه (۲۰۲۲) در توسعه علوم دریایی، افزایش ارتباطات بین دانشگاه های دریایی، اهمیت علوم دریایی در امنیت غذایی و استحصال انرژی پاک، توجه به مطالعات علمی در موضوع استحصال و شیرین سازی آب دریا، حفاظت از اکوسیستم های دریایی، توسعه گردشگری پایدار دریایی، آموزش و توانمندسازی جوامع ساحلی، مدیریت منابع آبزی، اکولوژی، بهداشت و بیماری ها و تکثیر و پرورش آبزیان، پیشنهادهایی مانند ایجاد صندوق حمایت از طرح های پژوهشی دریایی، تدوین طرح کلان ملی برای مشارکت اعضای اتحادیه در فعالیت های تحقیقاتی دریایی و بهره گیری مشترک از کاوشگر خلیج فارس را مطرح کردند.

در این نشست مقرر شد تا دبیرخانه اتحادیه با طراحی نشست‌های موضوعی در حوزه‌های شیلات و زیست فناوری دریا، حفاظت از محیط زیست، صنایع دریایی، مهندسی سواحل و بنادر، و موضوعات حقوقی از نمایندگان بخش صنعت و مراکز تحقیقاتی برای حضور در این نشست ها دعوت به عمل آورد. همچنین موضوع ایجاد کنسرسیوم برای مشارکت و بهره‌برداری دانشگاه‌ها از کاوشگر خلیج فارس به تصویب رسید و مقرر گردید عضویت پارک‌های علم و فناوری در اتحادیه پیگیری شود.

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، در این نشست روسا و نمایندگان دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، علوم و فنون دریایی خرمشهر، تربیت مدرس، خلیج فارس، هرمزگان، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گیلان، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، شهید چمران، گلستان، مازندران، علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم دریایی امام خمینی (ره)، گنبد کاووس، صنعتی مالک اشتر و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی حضور داشتند.

انتهای پیام


11054772
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تنها دو ماموریت رباتیک به عطارد راه پیدا کردند، اما همین ماموریت‌ها نیز برای رد بسیاری از فرضیه‌های نادرست درباره این دنیای داغ بسیار مهم بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بایت‌دنس شایعه‌ی فروش تیک‌تاک را تکذیب کرد و گفت برنامه‌ای برای واگذارکردن این شبکه‌ی اجتماعی ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوگل پس از واکنش‌های منفی کاربران یوتیوب، طراحی جدید این پلتفرم را از دسترس خارج کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت بخش MRI بیمارستان شهدای یافت آباد را افتتاح و از نصب یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تصویربرداری در این مرکز ابراز خرسندی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با اشاره به شناسایی افرادی که ابزار ممنوعه به همراه داشتند، از داوطلبان آزمون سراسری برای رعایت دستورالعمل‌ها تشکر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است