علمی فناوری 16:54 - 07 خرداد 1401

تشخیص و اندازه گیری «آنتی بیوتیک فلورفنیکول» شیر با حسگر نوری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر قدیر رجب زاده رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: استفاده وسیع از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری و درمان بیماری در دام ها سبب شده تا کاهش خطر باقی مانده آن ها در مواد غذایی اهمیت ویژه ای داشته باشد.

وی ادامه داد: انتقال بقایای آنتی بیوتیک ها به سایر محصولات طی فرآیند تولید و همچنین پایداری آنها در شرایط متداول پخت مواد غذایی باعث مقاومت میکروارگانیسم ها به آنتی بیوتیک ها، واکنش های آلرژیک در افراد خاص و تغییر فلور روده می شود.

رجب زاده افزود: «فلورفنیکول» به عنوان یک داروی مهم در کنترل عفونت های تنفسی در گاو شناخته می شود. در اتحادیه اروپا حداکثر مقدار باقی مانده مجاز برای «فلورفنیکول»، ۱۰۰ نانوگرم بر گرم در بافت های عضلانی، ۲۰۰ میکروگرم بر کیلوگرم در پوست و بافت چربی، ۷۵۰ میکروگرم بر کیلوگرم در کلیه ها و ۲۵۰۰ میکروگرم بر کیلوگرم در کبد تعیین شده است.

وی افزود: با توجه به مقادیر مجاز برای باقی مانده آنتی بیوتیک ها در مواد غذایی، ضروری است تا دوره های توقف مناسب پس از تزریق دارو اعمال شود تا سطوح باقی مانده دارو در فرآورده دامی مورد نظر به کمتر از مقدار مجاز برسد. از سوی دیگر متاسفانه استفاده از دوزهای غیرمجاز و رعایت نکردن دوره توقف، خطر باقی ماندن ترکیبات دارویی در محصولات دامی را افزایش می دهد.

در ادامه دکتر مسلم جهانی مجری این طرح پژوهشی گفت: ساده ترین روش برای شناسایی آنتی بیوتیک ها در شیر استفاده از کیت های تشخیصی است که روش های کیفی محسوب می شوند. برای اندازه گیری کمّی لازم است تا از روش های دستگاهی همانند تکنیک های کروماتوگرافی استفاده شود که روش های زمان بر و گران قیمت هستند.

وی درخصوص نتایج این طرح پژوهشی– کاربردی گفت: در این پژوهش یک حسگر جدید برای اندازه گیری «فلورفنیکول» در نمونه های شیر ارائه شده است. برای ساخت این حسگر از نقاط کربنی (Carbon dot) استفاده شده که ویژگی آنها نشر فلورسانس قوی و پایدار است. همچنین برای بهبود عملکرد انتخابی حسگر، سطح نانوذرات کربنی با لایه ای از پلیمر قالب گیری شده مولکولی اصلاح شده، که سبب می شود مولکول «فلورفنیکول» به صورت انتخابی در سطح نانوذرات جذب شده و به این ترتیب از مزاحمت سایر گونه ها کاسته شود.

وی افزود: حسگر طراحی شده یک حسگر نوری است که در آن طی برهمکنش نانومواد کربنی با مولکول هدف («فلورفنیکول»)، خاموشی فلورسانس رخ می دهد. در شرایط بهینه، کاهش خطی در شدت فلورسانس ذرات کربنی در محدوده غلظتی ۱۵۰-۳ میکرومولار «فلورفنیکول» مشاهده می شود و حدتشخیص روش پیشنهادی ۱/۱ میکرومولار است.


11576189
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است