علمی فناوری 17:54 - 07 خرداد 1401
نشست بررسی تخصصی ساختار سیاسی مجلس به مناسبت سالروز تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

بررسی ساختار سیاسی مجلس/ تاکید بر اصلاح قانون نظارت بر فعالیت نمایندگان

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست بررسی تخصصی ساختار سیاسی مجلس به مناسبت سالروز تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

*  باید برخی از اختیارات به مسئولین منطقه‌ای سپرده شود

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه ورود تشکل های مهندسی به مباحث حکمرانی را مناسب و سازنده می دانم، گفت: بحث راهبردهای منطقه محور نمایندگان مجلس همزمان که ضررهای زیادی دارد اما نیازمندی‌هایی نیز نسبت به آن هست.

وی افزود: یکی از مواردی که باعث این موضوع می‌شود تبعیض در زمینه رشد و توسعه مناطق کشور است و این فرهنگ باعث ایجاد این نوع گفتمان در بین مردم برای انتخاب نماینده است. مورد دیگر نامشخص بودن مسئول توسعه منطقه بین مسئولین است.

ایزدخواه افزود: در مسائل تصمیم گیری نظام شورایی را مناسب می‌دانم اما در مسایل اجرایی بسیاری از این شوراها سازنده نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما ساختار هایی را وارد کشور کردیم اما ترتیب سیر ساختاری آن همچنان بر طبق روش های سنتی پیش می رود. 

ایزخواه همچنین گفت: باید برخی از اختیارات به مسئولین منطقه‌ای سپرده شود.

* باید قانون نظارت بر فعالیت نمایندگان اصلاح شود 

حسن شجاعی نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مداخله نمایندگان در مسائل منطقه‌ای گاهی اوقات سازنده و گاهی اوقات مخرب است.

وی افزود: مقایسه‌هایی که مردم بین نماینده‌های ادوار و حتی بین شهری می‌کنند باعث ایجاد توقعات مختلف و گاهی اوقات منطقه‌ای می‌شود بطوری که نماینده‌ای که از لحاظ کشوری پیشرو باشد اما از لحاظ منطقه ای وقت زیادی نگذارد از نظر مردم با دستاورد ضعیف شناخته می شود.

شجاعی تاکید کرد: من خودم نماینده یک بخش کوچک هستم و مشاهده می کنم در منطقه من مقام مسئولی جز نماینده مجلس برای مراجعه مردمی نیست.

وی با اشاره به برخی مشکلات در عرصه قانونگذاری و مجلس گفت: تا زمانی که منطقه‌ای انتخاب می کنیم اما کشوری مسئولیت گذاری می کنیم این مسائل وجود دارد.

شجاعی تاکید کرد: باید قانون نظارت بر فعالیت نمایندگان اصلاح شود و بتوانیم برای نمایندگان ماموریت های محلی تعریف کنیم.

* وظیفه تشکل های دانشجویی درخواست اصلاح ساختار انتخاباتی و سیاسی کشور است

محسن دهنوی نماینده تهران مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: مردم چون در شهرستان هیچ مقام مسئولی را به جز نماینده مجلس پیدا نمی کنند به او مراجعه می کنند. به طور طبیعی وقتی نماینده های شهر های کوچک تر با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفره دغدغه ی همان شهر را دارد. به همین منوال نماینده های شهر های بزرگ مثل تهران مشهد و... بیشتر با مسائل کشوری می پردازند تا نماینده های شهر های کوچک.

وی افزود: در شهر های بزرگ مانند تهران معمولا لیست ها سی هیچ پیروز میشوند در حالی که سر لیستِ لیست دیگر مثلا ۵۰۰ هزار رای آورده و از نظر ۵۰۰ هزار نفر شایستگی نمایندگی پیدا کرده اما در بعضی شهر ها نماینده ها تنها ۲۰ هزار رای و کمتر دارند.

این نقص سیستم انتخاباتی کشور است 

دهنوی تصریح کرد: وابستگی بسیار زیاد نمایندگان به رای‌های محلی در نبود نهادهای مسئول محلی از مشکلات ماست. تا زمانی که ما اصلاح ساختار انتخاباتی و سیاسی را نداشته باشیم نمی توانیم خواستار یک تحول عظیم باشیم. یک نماینده‌ای را تصور کنید که قبل از نماینده شدن مدیر مدرسه بوده است باید بیاید در زمینه بودجه کل کشور نظر بدهد. این نماینده اطلاعاتش کجاست کجا آموزش دیده کجا پرورش یافته است. وزیری که مدیر مجموعه ۲۰ نفری بوده و تا به حال چک ۱ میلیاردی نکشیده حالا سالی ۱۰۰ هزار میلیارد چک می کشد. نه ساختار سیاسی می شناسند و نه قانون ولی الان مسئولیت های سنگین دارند. کشور چگونه تصمیم گیرنده های ارشد را تربیت می کند.

وی گفت: یا باید ساختار انتخاباتی خود را کامل تغییر دهیم یا با ساختار فعلی باید فضای حزبی را حاکم کنیم. اگر این چنین باشد دولت ها و مجلس ها می آیند و می روند اما هیچ کس مسئولیت نمی پذیرد. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه شرایط فعلی انتخاب افراد صالح را به خطر می اندازدف اظهار داشت: این روش خود قدرت دهنده به جریان پوپولیست است. دولت‌ها و مجلس ها به خاطر خطر انتخاب دوباره نشدن دست به اصلاحات بنیادی و اساسی نمی‌زنند.

وی گفت: وظیفه تشکل های دانشجویی درخواست اصلاح ساختار انتخاباتی و سیاسی کشور است.

انتهای پیام/


11576256
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است