حجاب و عفاف، یک فریضه اجتماعی و مسئولیت بزرگ مدنی است

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - حجتالاسلام والمسلمین حاجعلیاکبری، خطیب نمازجمعه تهران در خطبههای این هفته نماز جمعه که در دانشگه تهران برگزار شد به تبیین ابعاد «زیست عفیفانه» به عنوان هدیه بزرگ الهی برای سعادت بشریت پرداخت.
وی با اشاره به اینکه زیست عفیفانه و آکنده از پاکی، نجابت و پاکدامنی، راه و رسمی است که از سوی انبیای الهی برای تأمین خوشبختی بشریت مطرح شده است، اظهار داشت: این مسئله بهعنوان یک وظیفه الهی و تکلیف همگانی بر عهده همه آحاد مؤمنین، اعم از مردان و زنان، نخبگان، نهادها، خانواده، نهاد تعلیم و تربیت، مجموعههای فرهنگساز، رسانهها و اهل هنر است.
خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر مسئولیت ویژه ائمه جمعه و جماعات و همچنین جامعه بانوان در این زمینه، تصریح کرد: وقتی یک بانوی مؤمن و مسلمان با حجاب و عفاف و با رعایت حریم وارد محیط اجتماعی میشود، در حال انجام یک مسئولیت بزرگ اجتماعی، مدنی و یک فریضه بسیار مهم است.
حجتالاسلام حاجعلیاکبری بیان کرد: جامعه اسلامی باید در مسیر تحقق اراده الهی برای خوشبختی و سعادت در پرتو پاکی و پاکدامنی گام بردارد و این اراده به وسیله آحاد مؤمنین محقق خواهد شد. آنان باید دست به دست هم داده و در صفی متحد در برابر جبهه شیطان که جبهه هرزگی، بیبندوباری، بیعفتی و بیحیایی است، صفآرایی کنند و از هویت خود حفاظت و صیانت نمایند.
وی در ادامه با نگاهی دیگر به موضوع «زیست عفیفانه» افزود: از منظر دیگر، زیست عفیفانه برای جامعه ایمانی تنها یک وظیفه و تکلیف نیست، بلکه یک «حق» برای آحاد مؤمنین، اعم از مرد و زن، کوچک و بزرگ است.
خطیب نمازجمعه تهران گفت: بانوان مسلمان حق دارند در محیطی پاک و سالم، در محیطی که حریمها رعایت میشود، زندگی کنند، رشد کنند و استعدادهایشان شکوفا شود.
حجتالاسلام حاجعلیاکبری در ادامه با اشاره به تفاوت نگاه تکلیفمحور و حقمحور اظهار کرد: وقتی سخن از وظیفه و تکلیف میگوییم، ممکن است طبع عمومی که تکلیفگریز است، احساس سنگینی کند، اما وقتی این موضوع به عنوان یک «حق» مطرح میشود، نگاه متفاوت میشود. جامعه اسلامی به ویژه جامعه بانوان باید به نقطهای برسد که آحاد جامعه، زیست عفیفانه و زندگی پاکیزه و سالم را حق مسلم خود بدانند و آن را مطالبه کنند.
انتقاد از فرهنگ غربی
خطیب نمازجمعه تهران در ادامه با تأکید بر اینکه «زیست عفیفانه» یک حق مسلم و حیاتی بهویژه برای بانوان است، گفت: همه مردها و خانمها باید در ماجرای زیست عفیفانه، با ملاحظات هستیشناسی جامعه بانوان و ویژگیهای تکوینی و فطری آنان، این را به عنوان حقی بزرگ، عظیمتر و جدیتر برای خود بدانند.
حجتالاسلام حاجعلیاکبری با بیان اینکه هویت انسانی، کرامت انسانی، هویت الهی و معنوی بانوان و دختران، هویت خانوادگی و هویت اجتماعی آنان در پرتو تحقق این حق امکانپذیر است، اظهار کرد: درست در مقابل این خط، شیطان سعی میکند یک بانو را در درجه اول با ویژگیهای جنسیتی به جامعه معرفی کند و این بزرگترین توهین به هویت انسانی یک زن محسوب میشود.
وی تصریح کرد: یک زن، انسانی با کرامت است. کرامت این انسان ایجاب میکند که به او با عنوان یک شخصیت انسانی محترم نگاه کنند، نه به عنوان یک وسیله التذاذ و نه به عنوان یک ابزار برای لذتجویی مردان. این نگاه، توهینی بزرگ به زن است.
خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به تمایل فطری بانوان به معنویات بیان کرد: خداوند در عموم انسانها و مخصوصاً خانمها یک کشش و تمایل ملکوتی قرار داده و سهم بانوان از بهرههای ملکوتی و معنوی به مراتب بیشتر از مردان است. اگر ویروس منحوس بیعفتی و هرزگی در جامعه ترویج و رواج پیدا کند و جامعه ناسالم شود، اولین کسی که حقش تضییع و لگدمال میشود، بانوان هستند.
وی تأکید کرد: سلامت معنوی بانوان در گرو زیست عفیفانه است و آنان در پرتو چنین زیستی میتوانند با عالم معنا، فرشتگان و عالم الهی ارتباط پیدا کنند.
حجتالاسلام حاجعلیاکبری با اشاره به افزایش تأثیر زندگی اجتماعی بر سرنوشت انسانها در عصر حاضر و آینده، ابراز کرد: در چنین مناسباتی، بسیار اهمیت دارد که یک واحد انسانی به نام «بانو» بتواند در محیط اجتماعی حضور پیدا کند؛ در فعالیتهای علمی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و هنری حاضر شود، استعدادهایش شکوفا گردد و در عرصه ولایت اجتماعی و تمدنسازی نقشآفرینی کند.
وی شرط اصلی این حضور را حاکمیت «گفتمان زیست عفیفانه» دانستند و گفت: اینجاست که حق یک خانم در عرصههای زیست اجتماعی ادا میشود. اما در نقطه مقابل، اگر جامعهای آشفته با روابط آشفته زن و مرد داشته باشیم و ویروس بیحیایی رواج یابد، کسی که در درجه اول حقش لگدمال میشود، باز هم خانمها هستند.
خطیب نمازجمعه تهران «حق عضویت در یک خانواده سرشار از محبت و عشق» را از دیگر حقوق مهم بانوان برشمرد و هشدار داد: اگر جامعه به بیعفتی و هرزگی آلوده شود، اولین سلول اجتماعی که ضربه میخورد و دچار سرطان خطرناک میشود، خانواده است. در این شرایط خانواده آشفته میشود، گسستگی خانواده عادی میشود، صفا و صمیمیت از بین میرود، سوءظن فراهم میشود و در نهایت خانواده میپاشد. در چنین وضعیتی، حق حیاتیتر بانوان زیر پا گذاشته میشود.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مسئله زیست عفیفانه برای برادران و خواهران، نه فقط یک وظیفه و تکلیف الهی یا یک تکلیف اجتماعی، که یک «حق» است. باید این حق را مطالبه کرد. توضیحی که گذشت نشان میدهد زیست عفیفانه، حق کرامت، حق بهرهمندی از معنویت، حق حضور اجتماعی سالم و فعال، حق شکوفایی استعدادها و حق داشتن یک خانواده با محبت و بالنده است.
حجتالاسلام حاجعلیاکبری در پایان با تأکید بر لزوم برنامهریزی و عزم همگانی برای استیفای این حق، بهویژه برای بانوان، خاطرنشان کرد: اگر در محیطهایی مانند مدرسه، این حق به دختران جامعه آموزش داده شود و آنان این حق را به عنوان حقی مسلم و حیاتی برای خود بشناسند، دنیای دیگری خواهیم داشت. این نگاه، زاویه دید متفاوتی است که در بحث زیست عفیفانه داریم.
وی در ادامه با انتقاد از فرهنگ غربی، از آن به «جاهلیت» تعبیر کرد.
در حال تکمیل...
12233194