اجتماعی 15:50 - 09 اردیبهشت 1404
عضو شورای شهر تهران گفت: روند نوسازی تاکسی های فرسوده بسیار کند است.

ضرورت افزایش سهم تهران در نوسازی تاکسی‌ها و گسترش تاکسی‌های برقی

باشگاه خبرنگاران جوان - ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش رئیس سازمان تاکسیرانی، خطاب به مهدی چمران گفت: من آمار ثبت‌نام یک مرحله از ایران خودرو را می‌خوانم، زیرا سرکار خانم مالکی فرمودند که سال گذشته کل شهر تهران توانسته است ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده را جایگزین کرده و ۱۵۰۰ تاکسی نو دریافت نماید. در این زمینه، طبق اطلاعات سایت ایران خودرو، آقای تشکری اشاره کرده‌اند که تعداد کل متقاضیان در این مرحله حدود ۹۸۶ نفر بوده است. همچنین، تعداد ۲۳۲۴۰۹ نفر متقاضی طرح عادی، ۶۱۲۸۱۲ نفر متقاضی طرح جهانی، و ۱۴۰ هزار و ۹۸۱ نفر متقاضی طرح خودرو‌های فرسوده، که تاکسیرانی نیز در دل این طرح‌ها قرار دارد، ثبت‌نام کرده‌اند. این آمار تنها مربوط به یک مرحله است.

او ادامه داد؛ حال، اگر فرض کنیم که حداقل ۱۰ درصد از این تعداد برندگان بوده و خودرو دریافت کرده‌اند، این به معنی واگذاری حدود ۹۸ هزار خودرو است. در این شرایط، سهم تهران از ۱۴۰ هزار و ۹۸۶ نفر ثبت‌نام‌کننده که قصد داشتند خودرو‌های فرسوده خود را جایگزین کنند، می‌شود حدود ۱۴ هزار خودرو. با فرض اینکه حداقل ۱۰ درصد از متقاضیان پاسخ داده شوند، این تعداد به حدود ۱۵ هزار دستگاه برای خودرو‌های فرسوده خواهد رسید. سهم تهران از این تعداد در یک سال، تنها ۱۵۰۰ دستگاه است.

اگر ایران خودرو تنها یک بار در سال ثبت‌نام انجام دهد، این آمار به معنای ثبت‌نام در حداقل دو یا سه مرحله خواهد بود. در این صورت، چرا باید اولویت‌گذاری برای نوسازی تاکسی‌ها در تهران اینگونه باشد که سهم تهران تنها ۱۵۰۰ دستگاه در سال باشد؟ 

امانی گفت؛ با فرض اینکه ۸۰ هزار خودرو در تهران وجود داشته باشد که ۵۰ درصد آنها فرسوده باشند، یعنی حدود ۴۰ هزار خودرو فرسوده در تهران داریم. حال، با این حجم از خودرو‌های فرسوده، نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه در سال به چه معناست؟ این امر نشان می‌دهد که با این وضعیت، فرآیند نوسازی بسیار کند خواهد بود و آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت. این نکته را باید به‌عنوان نماینده مردم از این تریبون مطرح کنم و از دولت، وزارت سمت و خودروسازان تقاضا داشته باشم که به این موضوع توجه جدی داشته باشند. قطره‌ای از نوسازی تاکسی‌ها در تهران قادر به پاسخگویی به نیاز نیست و آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت.

این عضو شورای شهر تهران گفت؛ نکته دوم مربوط به تاکسیرانی است. آقای چمران، در حالی که اتوبوس‌های برقی در سطح شهر تهران در دو خط به‌کارگیری شده‌اند، تاکسی‌های برقی هنوز در تهران مشاهده نمی‌شوند. البته آقای مظفر فرمودند که ۱۷۰۰ تاکسی برقی وارد شده، ولی تنها ۱۸۰ عدد از آنها در حال فعالیت هستند. این ۱۸۰ تاکسی کجا فعالیت می‌کنند؟ آیا در خطوط ویژه هستند؟ چرا به‌ندرت در سطح شهر شاهد تاکسی برقی هستیم؟ این موضوع نیازمند توجه بیشتر است تا استفاده از تاکسی‌های برقی در تهران گسترش یابد و مشکلات آلودگی هوا کاهش یابد. این موارد، به‌ویژه در زمینه نوسازی تاکسی‌ها و استفاده از تاکسی‌های برقی، نیازمند اقدامات فوری و جدی است تا وضعیت آلودگی هوا و مشکلات مربوط به خودرو‌های فرسوده در تهران بهبود یابد.

در واکنش به گزارش رئیس سازمان تاکسیرانی، خطاب به مهدی چمران گفت: من آمار ثبت‌نام یک مرحله از ایران خودرو را می‌خوانم، زیرا سرکار خانم مالکی فرمودند که سال گذشته کل شهر تهران توانسته است ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده را جایگزین کرده و ۱۵۰۰ تاکسی نو دریافت نماید. در این زمینه، طبق اطلاعات سایت ایران خودرو، آقای تشکری اشاره کرده‌اند که تعداد کل متقاضیان در این مرحله حدود ۹۸۶ نفر بوده است. همچنین، تعداد ۲۳۲۴۰۹ نفر متقاضی طرح عادی، ۶۱۲۸۱۲ نفر متقاضی طرح جهانی، و ۱۴۰ هزار و ۹۸۱ نفر متقاضی طرح خودرو‌های فرسوده، که تاکسیرانی نیز در دل این طرح‌ها قرار دارد، ثبت‌نام کرده‌اند. این آمار تنها مربوط به یک مرحله است.

او ادامه داد؛ حال، اگر فرض کنیم که حداقل ۱۰ درصد از این تعداد برندگان بوده و خودرو دریافت کرده‌اند، این به معنی واگذاری حدود ۹۸ هزار خودرو است. در این شرایط، سهم تهران از ۱۴۰ هزار و ۹۸۶ نفر ثبت‌نام‌کننده که قصد داشتند خودرو‌های فرسوده خود را جایگزین کنند، می‌شود حدود ۱۴ هزار خودرو. با فرض اینکه حداقل ۱۰ درصد از متقاضیان پاسخ داده شوند، این تعداد به حدود ۱۵ هزار دستگاه برای خودرو‌های فرسوده خواهد رسید. سهم تهران از این تعداد در یک سال، تنها ۱۵۰۰ دستگاه است.

اگر ایران خودرو تنها یک بار در سال ثبت‌نام انجام دهد، این آمار به معنای ثبت‌نام در حداقل دو یا سه مرحله خواهد بود. در این صورت، چرا باید اولویت‌گذاری برای نوسازی تاکسی‌ها در تهران اینگونه باشد که سهم تهران تنها ۱۵۰۰ دستگاه در سال باشد؟ 

امانی گفت؛ با فرض اینکه ۸۰ هزار خودرو در تهران وجود داشته باشد که ۵۰ درصد آنها فرسوده باشند، یعنی حدود ۴۰ هزار خودرو فرسوده در تهران داریم. حال، با این حجم از خودرو‌های فرسوده، نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه در سال به چه معناست؟ این امر نشان می‌دهد که با این وضعیت، فرآیند نوسازی بسیار کند خواهد بود و آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت. این نکته را باید به‌عنوان نماینده مردم از این تریبون مطرح کنم و از دولت، وزارت سمت و خودروسازان تقاضا داشته باشم که به این موضوع توجه جدی داشته باشند. قطره‌ای از نوسازی تاکسی‌ها در تهران قادر به پاسخگویی به نیاز نیست و آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت.

این عضو شورای شهر تهران گفت؛ نکته دوم مربوط به تاکسیرانی است. آقای چمران، در حالی که اتوبوس‌های برقی در سطح شهر تهران در دو خط به‌کارگیری شده‌اند، تاکسی‌های برقی هنوز در تهران مشاهده نمی‌شوند. البته آقای مظفر فرمودند که ۱۷۰۰ تاکسی برقی وارد شده، ولی تنها ۱۸۰ عدد از آنها در حال فعالیت هستند. این ۱۸۰ تاکسی کجا فعالیت می‌کنند؟ آیا در خطوط ویژه هستند؟ چرا به‌ندرت در سطح شهر شاهد تاکسی برقی هستیم؟ این موضوع نیازمند توجه بیشتر است تا استفاده از تاکسی‌های برقی در تهران گسترش یابد و مشکلات آلودگی هوا کاهش یابد. این موارد، به‌ویژه در زمینه نوسازی تاکسی‌ها و استفاده از تاکسی‌های برقی، نیازمند اقدامات فوری و جدی است تا وضعیت آلودگی هوا و مشکلات مربوط به خودرو‌های فرسوده در تهران بهبود یابد.


12184842
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دادستان کل کشور به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و گرامیداشت روز دختر ظهر امروز از ندامتگاه زنان استان تهران بازدید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس حقوقی در تشریح چالش‌های اجرای قانون ثبت رسمی معاملات املاک کفت: با وجود تصویب قانون، اطلاع‌رسانی عمومی، به میزان کافی صورت نگرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد شهید گفت: براساس تفاهمنامه‌ای که با وزیر مسکن و شهرسازی به امضا رسیده در یک بازه حداکثر دو ساله باید به صورت قطعی تامین زمین ایثارگران حل شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در مقام سیر به سوی خدا، اولین کاری که مؤمن می‌کند، عدالت را در خودش پیاده می‌کند: «و کان اول عدله»، قدم اولش این است که از هوا‌های نفسانی احتراز کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هم از لحاظ دینی و هم از لحاظ علمی، مطرح کردن اهداف پیش از وقوع، غلط است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طاهرنیا با بیان اینکه عمده سفر‌های شهری وابسته به خودرو‌های شخصی است، گفت: ۵۴.۷ درصد سفر‌ها طی هفته اول اردیبهشت با وسیله نقلیه شخصی انجام شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: احکام اصلاحی ۳۰ درصد دوم همسان‌سازی و ۲۰ درصد افزایش سنواتی برای ۹۸ درصد بازنشستگان صندوق صادر شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تا یک ساعت آینده توده همرفتی به همراه گرد و خاک و وزرش باد شدید با سرعت لحظه‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، استان تهران و البرز را در بر خواهد گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اجتماع ۱۲ هزار نفری «دختران آرمانی» در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۵۸ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران قابل قبول است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است