علمی فناوری 19:03 - 29 دی 1400
اگر بازی‌های ویدئویی اکشن به جای آن که مانعی برای سوادآموزی کودکان باشند، به آن‌ها در بهبود مهارت خواندن کمک کنند چه خواهد شد؟

بهبود مهارت خواندن در کودکان با انجام بازی ویدیویی اکشن!

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، دانشمندان با هدف بهبود مهارت خواندن، یک بازی ویدئویی اکشن را بر روی کودکان آزمایش کردند. نتایج این آزمایش نشان دهنده بهبود این مهارت تنها پس از ۱۲ ساعت آموزش بود. باید خاطرنشان کرد که این دستاوردها در طول زمان ادامه یافت تا جایی که نمرات مدرسه پس از گذشت یک سال از این آموزش بهبود یافت.

رمزگشایی و تبدیل حروف به صوت یک نکته اساسی در یادیگری مهارت خواندن است اما برای تسلط یافتن در آن کافی نیست.

"دافنه باولیه"(Daphné Bavelier)، استاد بخش روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی(FPSE) در دانشگاه جنوا می‌گوید: خواندن به چندین مکانیسم اساسی دیگر مانند حرکت دادن چشم‌ها بر روی صفحه یا استفاده از حافظه کاری برای ارتباط دادن کلمات با یکدیگر در بستر یک جمله منسجم نیازمند است.

"آنجلا پاسکوالتو"(Angela Pasqualotto)، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: مشخص شده که چنین مواردی مانند حرکت چشم‌ها،  حافظه کاری، تمرکز و انعطاف‌پذیری شناختی توسط بازی‌های ویدئویی اکشن بهبود می‌یابند.

حافظه کاری یک سیستم شناختی با ظرفیت محدود است که وظیفه‌ی نگهداری موقت اطلاعات موجود را جهت پردازش بر عهده دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع یک بازی ویدئویی طراحی شد که در آن بازی‌های ویدئویی با بازی‌های کوتاه (مینی‌گیم) ترکیب شدند تا عملکردهای مختلف فرد مانند حافظه کاری و انعطاف‌پذیری شناختی که در طول خواندن استفاده می‌شود را مورد آموزش قرار دهد.

او افزود: این بازی به گونه‌ای است که کودک باید به همراه یک شخصیت داستانی به نام راکو که موجودی پرنده است، ماموریت‌های مختلفی برای نجات سیارات و پیشرفت در بازی به انجام برساند. ایده اصلی بازسازی بخش‌های یک بازی اکشن و بدون خشونت است که برای کودکان خردسال مناسب باشد.

دانشمندان سپس با ۱۵۰ کودک مدرسه‌ای ایتالیایی در سنین ۸ تا ۱۲ کار کردند. آنها این کودکان را به دو دسته تقسیم کردند گروه اول بازی‌ ویدئویی ساخته شده توسط این گروه را بازی می‌کردند و گروه دوم بازی موسوم به اسکرچ (Scratch) انجام می‌دادند. اسکرچ یک بازی است که به بچه‌ها کدنویسی یاد می‌دهد. هردوی این بازی‌ها نیازمند کنترل توجه و استفاده از عملکردهای اجرایی بودند اما به شیوه‌های مختلف.

بازی ویدیویی اکشن از کودک می‌خواهد تا وظایفی را در یک زمان محدود به انجام برساند، از جمله این وظایف، به خاطر سپردن دنباله‌ای از نمادها یا پاسخ دادن تنها در زمانی که راکو صدایی خاص تولید می‌کند است و در عین حال بر اساس عملکرد کودک، دشواری این وظایف تعیین می‌شود. اسکرچ نیاز به برنامه‌ریزی، استدلال و حل مسئله دارد. کودکان باید اشیا و ساختارهای منطقی را دستکاری کنند تا دنباله برنامه‌نویسی مورد نظر را ایجاد کنند.

"دافنه باولیه" توضیح می‌دهد: ابتدا ما توانایی کودکان را در خواندن کلمات، غیرکلمات و پاراگراف‌ها آزمایش کردیم و همچنین آزمایشی برای بررسی توجه انجام دادیم که کنترل توجه کودک را اندازه‌گیری می‌کند. ما می‌دانیم که این مورد با بازی‌های اکشن بهبود پیدا می‌کند. سپس آموزش کودکان با بازی ویدئویی اکشن یا بازی کنترلی به مدت شش هفته و هفته‌ای دو ساعت تحت نظارت مدرسه انجام گرفت.

مدت کوتاهی پس از پایان آموزش، دانشمندان آزمایشات را روی هر دو گروه از کودکان تکرار کردند.

وی افزود: ما شاهد بهبود هفت برابری کنترل توجه در کودکانی بودیم که بازی ویدیویی اکشن انجام می‌دادند. و نکته قابل توجه‌تر این بود که تیم تحقیقاتی پیشرفت واضحی در مهارت خواندن کودکان نه تنها از نظر سرعت خواندن، بلکه در دقت مشاهده کرد در حالی که هیچ پیشرفتی در گروه کنترل مشاهده نشد. این بهبود در سواد حتی با وجود اینکه بازی ویدیویی اکشن نیازی به خواندن ندارد، رخ می‌دهد.

به گفته‌ی "پاسکوالتو" نکته جالب در مورد این مطالعه این است که ما سه تست ارزیابی دیگر را ۶ ماه، ۱۲ ماه و ۱۸ ماه پس از آموزش انجام دادیم. در هر نوبت، کودکان آموزش دیده بهتر از گروه کنترل عمل کردند، که ثابت می‌کند این پیشرفت‌ها پایدار بوده است. علاوه بر این، نمرات کودکان آموزش دیده در زبان ایتالیایی در طول زمان به طور قابل توجهی بهتر شد، که نشان دهنده بهبود در توانایی یادگیری است.

این بازی قرار است برای زبان‌های آلمانی، فرانسوی و انگلیسی نیز آماده‌سازی شود.  

انتهای پیام


11417928
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اعلام شرکت گوگل، اکنون نقشه‌های گوگل از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی در دسترس بودن ایستگاه‌های شارژ و شارژر‌های خودرو‌های برقی استفاده خواهند کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» اورژانس استان تهران در پی اظهارات مطرح شده از سوی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه سیصد و هفتاد و دوم شورا، توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» «یان لکان «(Yann LeCun) دانشمند ارشد هوش مصنوعی شرکت «متا» که مهم‌ترین فرد در توسعه هوش مصنوعی برای این شرکت بزرگ شناخته می‌شود، پس از ۱۲ سال می‌خواهد این شرکت را ترک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: نوسازی زیرساخت‌های آزمایشگاهی، هدایت اعتبارهای مالیاتی و سرمایه‌گذاری ۱۰۰ همتی در دو سال آینده، مسیر یک جهش بزرگ در اکوسیستم علم و فناوری کشور را هموار خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بازرگانی آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد: مجوز صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته، معادل حداکثر ۳۵ هزار تراشه بلک‌ول انویدیا را به دو شرکت در عربستان سعودی و امارات متحده عربی صادر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد بیشتر اسباب‌بازی‌های پلاستیکی در برزیل حاوی سطوح خطرناکی از فلزات سمی هستند که در برخی موارد تا ۱۵ برابر حد مجاز می‌رسد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: آموکسی‌سیلین، سفکسیم و کوآموکسی‌کلاو به لحاظ ریالی جزو سه داروی پرفروش آنتی‌بیوتیک سال ۱۴۰۳ بودند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی خدماتی در مدارس سراسر کشور، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی ویژه سرایدار و نیروی خدماتی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بیماری‌های عفونی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: افزایش آمار ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در این فصل طبیعی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک متخصص طب ایرانی تکنیکی خاص را برای مقابله با شوک‌های عصبی معرفی کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است