بازار 18:37 - 15 آبان 1401

چگونه یک استراتژی بازاریابی مؤثر برای کسب‌وکار خود ایجاد کنیم؟

یک استراتژی بازاریابی مؤثر، از برآورده کردن نیازهای مخاطب هدف و کمک به ایجاد وفاداری به برند گرفته تا تعیین قیمت مناسب برای محصولات و خدماتی که دارید، به شما کمک می‌کند؛ اما استراتژی بازاریابی چیست و چگونه یک استراتژی بازاریابی مؤثر را برای رشد کسب‌وکار خود ایجاد کنیم؟

تعریف استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی، برنامه اقدام بلندمدت یک کسب‌وکار است که هدف آن ارتقای محصولات و خدمات، کسب مزیت رقابتی و دستیابی به اهداف تجاری است. با این حال، استراتژی بازاریابی را با یک برنامه بازاریابی اشتباه نگیرید. هدف اصلی یک طرح بازاریابی جذب مشتریان جدید و تبدیل آن‌ها به خریداران وفادار است. از آنجایی که برنامه بازاریابی شما باید به‌طور محکم در ارزش پیشنهادی کسب‌وکار شما ریشه داشته باشد، به شما کمک می‌کند تا محصولات یا خدمات خود را به روشی قانع‌کننده‌تر برای مشتریان بازاریابی کنید.

استراتژی بازاریابی در مقابل برنامه‌های بازاریابی

در حالی که استراتژی‌های بازاریابی و برنامه‌های بازاریابی هر دو نقش مهمی در موفقیت کسب‌وکار شما دارند، چندین تمایز مهم بین آن‌ها وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

تفاوت اصلی بین این دو مفهوم این است که استراتژی بازاریابی یک ایده بلندمدت است، در حالی که یک برنامه بازاریابی معمولاً با مسائل کوتاه‌مدت سروکار دارد. همچنین برنامه‌های بازاریابی معمولاً تدارکات مختلف کمپین‌های بازاریابی، مانند انواع خاص داده‌ها و تحقیقات بازار را پوشش می‌دهند.

استراتژی کلی کسب‌وکار شما به اطلاع رسانی برنامه بازاریابی شما کمک می‌کند، به این معنی که بسیار مهم است که استراتژی خود را تا حد امکان جامع کنید.

 

 

اهمیت درک اهداف بازاریابی برای یک کسب‌وکار

اکنون که اصول استراتژی بازاریابی را درک کرده‌اید، باید شروع به ترسیم اهداف بازاریابی کسب‌وکار خود کنید. ابتدا برای تعریف جنبه‌های اصلی کسب‌وکار خود وقت بگذارید:

هدف یا مأموریت اصلی کسب‌وکار شما چیست؟

کسب‌وکار و یا شرکت شما برای تحقق چه هدفی تلاش می‌کند؟ به عنوان مثال به گوگل فکر کنید. این شرکت هدف خود را سازماندهی اطلاعات جهانی و قابل دسترس کردن و مفید کردن آن برای همه بیان می‌کند. آن‌ها این کار را از طریق یک موتور جستجوی قدرتمند انجام می‌دهند.

چرا مشتریان باید محصولات یا خدمات شما را انتخاب کنند؟

اگر مأموریت و عملکرد کسب‌وکار خود را درست مشخص کرده باشید، می‌توانید بازار هدف خود را بهتر تعریف کنید و درک کنید که چرا مردم باید محصول یا خدمات شما را به جای دیگران انتخاب کنند. امروزه مشتریان وقتی تصمیم به خرید می‌گیرند گزینه‌‌های زیادی برای انتخاب دارند، بنابراین کسب‌وکارها باید تلاش کنند تا خود را از بقیه رقبا متمایز کنند. به عنوان مثال اگر در زمینه کوچ کسب‌وکار فعال هستید مشخص کنید که خدمات مربی‌گری یا مشاوره دادن شما در زمینه رقبا چه برتری دارد؟

هنگامی که تمام جنبه‌های فوق را از کسب‌وکار خود تعریف کردید، خواهید دانست که چه چیزی کسب‌وکار شما را منحصر به فرد می‌کند. هدف شما اکنون این است که این ویژگی منحصر به فرد را به مشتریان خود منتقل کنید تا آن‌ها به جای رقبا کسب‌وکار شما را انتخاب کنند.

چگونه یک استراتژی بازاریابی مؤثر ایجاد کنیم؟

شروع فرآیند ساخت استراتژی برای بسیاری از صاحبان مشاغل می‌تواند دلهره‌آور باشد. برای کمک به حذف برخی از حدس و گمان‌ها از فرآیند، ما استراتژی بازاریابی استاندارد را به سه نوع مختلف تقسیم کرده‌ایم:

  1. استراتژی‌های رقابتی
  2. استراتژی‌های رشد کسب‌وکار
  3. استراتژی‌های نگرش



استراتژی‌های رقابتی

هدف اصلی این رویکرد بازاریابی کسب مزیت نسبت به رقبای شماست. همان‌طور که استراتژی بازاریابی کسب‌وکار خود را شکل می‌دهید، حتماً به این فکر کنید که چگونه کسب‌وکار شما می‌تواند برای موفقیت یک مزیت رقابتی ایجاد کند.

  • تجزیه و تحلیل آمیخته بازاریابی (4P): چارچوب 4P معمولاً برای اهداف استراتژی بازاریابی داخلی استفاده می‌شود، اما می‌توانید از آن برای تشریح ویژگی‌های کلیدی رقبای خود استفاده کنید: محصول، قیمت، مکان و تبلیغات:
    • ویژگی‌های محصول رقیب
    • قیمت‌گذاری آن‌ها و در نتیجه بخش مشتری
    • مکان (آنلاین و آفلاین جایی که محصول در آن عرضه می‌شود)
    • استراتژی های تبلیغاتی آن‌ها چیست

هنگامی که این نوع تجزیه و تحلیل را انجام دادید، اطلاعات مفیدی در مورد بازار خود خواهید داشت. این کار به شما کمک می‌کند تا اهداف بازاریابی را تعیین کنید و ساختار قیمت‌گذاری خود را تعیین کنید.

  • تجزیه و تحلیل SWOT: تجزیه و تحلیل SWOT یک فرآیند ساده برای به دست آوردن درک درستی از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب‌وکار شما است. اگر می‌خواهید موضع بازار محصول خود را در برابر رقابت ارزیابی کنید، چارچوب SWOT باید این کار را انجام دهد، زیرا هم عوامل داخلی (قوت‌ها و ضعف‌ها) و هم عوامل خارجی (فرصت‌ها و تهدیدها) را تجزیه و تحلیل می‌کنید:
    • نقاط قوت آن دسته از ویژگی‌های کسب‌وکار شما هستند که به شما مزیت رقابتی می‌دهند.
    • نقاط ضعف مشخص می‌کند که کدام جنبه از کسب‌وکار شما موقعیت شما را در بازار تضعیف می‌کند.
    • فرصت‌ها بینش‌های مبتنی بر داده را ترسیم می‌کنند که نشان می‌دهد چگونه می‌توانید فروش را افزایش دهید، سودآوری را به حداکثر برسانید و سهم بازار خود را افزایش دهید.
    • تهدیدها نشان می‌دهند که کدام عناصر به‌طور بالقوه می‌توانند عملکرد کسب‌وکار شما را مختل کنند.
  • تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی: تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی فرآیند بررسی بازار شما برای شناسایی رقبای شما و مشخص کردن جایگاه آن‌ها نسبت به سایر بازیگران از جمله شما است. می‌توانید از این فرآیند برای تجزیه و تحلیل و درک انواع معیارهای مختلف استفاده کنید، مانند:
    • سهم بازار
    • ارائه محصول و قیمت‌گذاری
    • داده‌های ترافیک وبسایت
    • موقعیت یابی و پیام رسانی
    • رشد کسب‌وکار و مسیر حرکت

 



مناظر رقابتی در طول زمان تغییر می‌کنند و بسته به معیارهایی که شما تحلیل می‌کنید ممکن است متفاوت به نظر برسند. به همین دلیل، تجزیه و تحلیل منظر رقابتی معمولاً یک فرآیند مداوم در نظر گرفته می‌شود.

استراتژی‌های بازاریابی برای رشد کسب‌وکار

یک طرح بازاریابی موفق مانند یک مشاور کسب‌وکار شما را قادر می‌سازد تا کسب‌وکار خود را به طرق مختلف گسترش دهید و شروع به افزایش درآمد کنید. برای حمایت مستقیم از این رشد، باید تعیین کنید که می‌خواهید شرکت شما در بلندمدت چگونه رشد کند. اینجاست که استراتژی‌های رشد وارد می‌شوند.

استراتژی‌های رشد که به عنوان استراتژی‌های بازار محصول نیز شناخته می‌شوند، با هدف افزایش سهم بازار و ترغیب مشتریان بیشتر به سرمایه‌گذاری در محصولات یا خدمات شما هستند.

  • مدل بازاریابی STP: ابزار مفید دیگری که می‌توانید برای تقویت استراتژی‌های رشد کسب‌وکار خود استفاده کنید، تقسیم‌بندی، هدف‌گذاری و موقعیت یابی (STP) است. این مدل متمرکز بر مخاطب به شما کمک می‌کند تا پیشنهادات را اولویت بندی کنید و پیام‌های بازاریابی مرتبط با مخاطبان هدف خود را ارائه دهید. اصول اولیه مدل STP به صورت زیر است:
    • تقسیم‌بندی: ویژگی‌های کلیدی مخاطب را شناسایی کنید که مخاطبان شما را به بخش‌های جداگانه تقسیم می‌کند.
    • هدف‌گذاری: بر اساس تجزیه و تحلیل تقاضا، تعریف کنید که کدام بخش‌های مشتری به‌طور بالقوه سود بیشتری به همراه خواهند داشت و چرخه عمر طولانی‌تری دارند.
    • موقعیت یابی: شناسایی کنید که چگونه محصول خود را در مقابل بخش‌های مختلف مشتریان قرار دهید. 

استراتژی‌های نگرشی

صرف برنامه‌ریزی برای رشد کسب‌‍وکارتان کافی نیست. موفق‌ترین کسب‌وکارها روش رشد را نیز شناسایی می‌کنند که با استراتژی‌های نگرش تعیین می‌شود. هنگام تعیین روش رشد کسب‌وکار خود، دو گزینه اصلی دارید: کسب روش رشد و رشد ارگانیک.

  • کسب روش رشد: شامل خرید یک کسب‌وکار توسط یک شرکت دیگر است.
  • رشد طبیعی و ارگانیک هیچ گونه خریدی را شامل نمی‌شود. در عوض، این روش رشد به افزایش فروش اشاره دارد که از طریق منابع خود کسب‌وکار رخ می‌دهد. 

سخن پایانی

راه‌های زیادی برای کمک به رشد کسب‌وکار شما وجود دارد، اما یکی از قدرتمندترین ابزارهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، یک استراتژی بازاریابی مؤثر است. نکات این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا راهبردی را شکل دهید که بهترین نتیجه را برای کسب‌وکار شما به ارمغان آورد. اگر می‌خواهید که از کمک یک متخصص در زمینه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با آکادمی توسعه کسب‌وکار دکتر نعمتی در ارتباط باشید:

02122644773

02126643064

02126601795

وبسایت:

www.nematiacademy.com

اینستاگرام:

drnemati_official

Nematiacademy

 


11730369
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است