بازخوانی یک بازدید تاریخی؛ روایت داوود نعمتی انارکی از نهم مرداد ۷۵ و حضور رهبر معظم انقلاب در سازمان صداوسیما

باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی محسنی - نهم مرداد ۱۳۷۵، روزی ماندگار در تقویم سازمان صداوسیماست؛ روزی که رهبر معظم انقلاب در بازدیدی فشرده و ۱۴ ساعته از بخشهای مختلف این سازمان، با مدیران، کارکنان و برنامهسازان دیدار کردند. داوود نعمتی انارکی، مدیر وقت ارتباطات مردمی اداره کل روابط عمومی صداوسیما، به مرور خاطرات آن روز به یاد ماندنی پرداخت.
بازدیدی فراموشنشدنی با تحولی درونی
داوود نعمتی انارکی با یادآوری این بازدید تاریخی گفت: «نهم مرداد سال ۱۳۷۵، بازدیدی بسیار خاص و پُرجزئیات از سوی رهبر انقلاب از سازمان صداوسیما انجام شد که حدود چهارده ساعت به طول انجامید. از ساعت هشت یا هشت و نیم صبح آغاز شد و تا غروب ادامه پیدا کرد.»
وی افزود: «در آن زمان من در روابط عمومی سازمان کار میکردم و در حکم مدیر ارتباطات مردمی انجام وظیفه داشتم. آن روز برای رسانه بسیار مهم و ماندگار بود. در بین کارکنان سازمان، نهم مرداد بهعنوان روز ملی صداوسیما شناخته شد و حتی در رسانهها و محافل مختلف نیز دربارهاش مطالبی نوشته شد.»
نقشه راهی برای آینده سازمان
نعمتی انارکی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در این بازدید خاطرنشان کرد: «در سخنرانی آن روز، ایشان یک نقشه راه برای حرکت آینده سازمان صداوسیما ترسیم کردند. این بازدید بهویژه از لحاظ محتوایی، تحولات مثبتی در بدنه سازمان ایجاد کرد و مسیر حرکت رسانه ملی را تا حد زیادی روشن نمود.»
نمایشگاهی برای معرفی توانمندیها
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به برگزاری نمایشگاهی همزمان با این بازدید گفت: «در همان روز نمایشگاهی با عنوان صداوسیما در یک نگاه در سازمان برپا شد. این نمایشگاه در سالن پایینی لابی مرکز همایشها برگزار گردید؛ ساختمانی که آن زمان تنها یکی دو سال از بهرهبرداریاش میگذشت.»
وی ادامه داد: «در این نمایشگاه، غرفههای مختلفی از جمله حوزههای فنی، تولید، رادیو و روابط عمومی حضور داشتند. غرفه روابط عمومی بیشتر بر نمایش نظرات و بازخوردهای مردم تمرکز داشت. بهطور کلی این نمایشگاه فرصتی برای ارائه توانمندیها و روند فعالیتهای درونسازمانی بود.»
نقشه راه رسانه ملی در نهم مرداد؛ رهبری در بازدید از صداوسیما خواستار ارتقای کیفیت، نقد سازنده و تربیت نیروی کارآمد شدند
بازدید ۱۴ ساعته رهبر انقلاب از سازمان صداوسیما در نهم مرداد ۱۳۷۵، نهتنها نقطه عطفی در تاریخ این رسانه بود، بلکه با رهنمودهایی دقیق، مسیر آینده سازمان را نیز ترسیم کرد. داوود نعمتی انارکی، مدیر وقت ارتباطات مردمی صداوسیما، در گفتوگو با باشگاه خبر رویا، از جزئیات این بازدید، نمایشگاه جانبی و سخنان کلیدی رهبر انقلاب روایت کرد.
بازدید ۱۴ ساعته؛ از استودیوهای رادیو تا نماز جماعت در مسجد بلال
نعمتی در ادامه به جزئیاتی از بازدید تاریخی رهبر معظم انقلاب در نهم مرداد ۱۳۷۵ پرداخت و گفت: «تا جایی که به یاد دارم، برخی از استودیوهای رادیو که در طبقات پایین ساختمان شیشهای قرار داشتند، در برنامه بازدید قرار گرفتند. همچنین رهبر انقلاب از واحد مرکزی خبر در طبقه چهارم ساختمان و استودیوهای تولید سیما بازدید کردند.»
وی با اشاره به گستردگی و تنوع برنامههای آن روز افزود: «این بازدید تقریباً چهارده ساعت به طول انجامید. نماز جماعت نیز به امامت رهبر انقلاب در مسجد بلال برگزار شد. در کنار بازدید از بخشهای مختلف، نمایشگاهی تحت عنوان صداوسیما در یک نگاه تدارک دیده شده بود و در پایان نیز سخنرانی مهمی ایراد شد.»
گفتوگوهای تخصصی در دل غرفهها
نعمتی انارکی با اشاره به ابعاد مختلف بازدید رهبر انقلاب گفت: «در این بازدید، غرفههایی از بخشهای مختلف مانند سیما، شبکهها، تولید، فنی و... حضور داشتند. تجهیزات خاصی از فرایند تولید برنامهها و سریالها نیز در غرفهها عرضه شده بود. مسئولان هر غرفه توضیحات لازم را ارائه میدادند و رهبر انقلاب پس از شنیدن هر گزارش، دیدگاهها و پیشنهادهای خود را نیز مطرح میکردند.»
وی تأکید کرد: «این بازدید صرفاً یک حضور تشریفاتی نبود، بلکه گفتوگویی عمیق و دوجانبه میان رهبر انقلاب و کارشناسان و مسئولان غرفهها صورت گرفت. ایشان با روند تولید، فعالیتهای فنی و محتوایی بهصورت عینی آشنا شدند و اگر راهکاری داشتند، همانجا ارائه میدادند.»
سخنرانی با محورهای راهبردی
به گفته نعمتی انارکی، یکی از نقاط عطف بازدید نهم مرداد، سخنرانی پایانی رهبر معظم انقلاب در جمع مدیران، کارشناسان و برنامهسازان صداوسیما بود. وی در این باره توضیح داد: «محورهای این سخنرانی بهصورت مستقیم، آینده سازمان را هدف قرار میداد. نخستین نکته، تأکید بر جذب مخاطب از طریق ارتقای کیفیت برنامهها بود. ایشان کیفیت محتوا را مهمترین عوامل در جذب و نگهداری مخاطب میدانستند.»
نقد، نشاط، نیرو و فیلمنامه؛ چهار ضلع توجه ویژه
نعمتی افزود: «یکی دیگر از محورهای اصلی سخنان ایشان، تقویت فرهنگ نقد در سازمان بود. از نگاه رهبر انقلاب، سازمان باید بتواند مسائل و مشکلات جامعه را تحلیل کند و نقد سازنده داشته باشد؛ این مسئله برای وجهه رسانه ملی بسیار مهم ارزیابی شد.»
وی ادامه داد: «ایشان همچنین بر تولید برنامههای طنز سالم و موثر تأکید داشتند. برنامههایی که بتوانند نشاط اجتماعی ایجاد کنند. توجه ویژهای نیز به تربیت نیروی کارآمد رسانهای داشتند؛ نیروهایی که نه فقط آموزش ببینند، بلکه از نظر تخصصی و حرفهای توانمند و متعهد باشند.»
فیلمنامه، محتوا و پیام؛ سه مؤلفه کلیدی در تولید
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در ادامه این روایت گفت: «رهبر انقلاب همچنین به مسئله فیلمنامه بهعنوان هسته اولیه تولیدات تأکید داشتند و آن را تعیینکننده کیفیت و محتوای نهایی برنامهها دانستند. همچنین توجه به پیام و محتوا از دیگر محورهای مهم این سخنرانی بود.»
اصول ثابت برای موفقیت رسانه
به گفته نعمتی انارکی، در تمام احکام انتصاب رؤسای سازمان، نکات مشخص و ثابتی تکرار میشود: «توجه به جذب مخاطب، ارتقای کیفیت محتوایی برنامهها، تقویت نگاه انتقادی، و روزآمد بودن در حوزه فناوری رسانه، همگی از جمله مواردی هستند که در طول زمان در رهنمودهای رهبر انقلاب مورد تأکید بودهاند.»
او تأکید کرد: «قاعده موفقیت یک رسانه، همین اصول است. اگر از اینها عقب بمانیم، حتماً نمیتوانیم به قله موفقیت در فضای رسانهای برسیم.»
تکرار مؤکد برای تثبیت مفاهیم بنیادین
این مدرس دانشگاه ادامه داد: «رهبر انقلاب چه در احکام رسمی، چه در پیوستها، و چه در سخنرانیها، همواره بر همین مباحث تأکید کردهاند. این تکرار، بیدلیل نیست؛ بلکه بهخاطر اهمیت حیاتی این اصول است.»
وی محورهای مشترک این توصیهها را چنین برشمرد: «اهمیت دادن به مخاطب و جذب او، توجه جدی به کیفیت برنامهها، تقویت نشاط اجتماعی، نهادینهسازی فرهنگ نقد، پرداختن به دیدگاههای گوناگون، و توجه به فناوری رسانهای روز.»
12212183